Thursday, December 31, 2009

I'm signing into new year again.

Well the year is nearly over, and a new one will soon be beginning. So I'd like to take this opportunity to wish you, all my friends, classmates, new friends, old friends, real friends n my virtue friends...... a HAPPY NEW YEAR..may your dreams come trough in 2010..


Dear friends..!

Thank you for standing by me ois♫♪ , for listening to me talk non-stop(especially to my BFFs) for the continuous support , for the healthy friendship (classmates, virtue friends)

...and most importantly....
thank you to all of you..for coming and coloured my life..hee..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

To myself :

These are my common resolution n mission that i want to achieve for 2010..
♣ try 1-2 recipe a week..(in order to complete myself wit pakej masak2..ahaha..)
♣ focus more on my stdy..
♣ eat properly..just continue my healthy eatingg..
♣read 1-2books a month..
♣get driving lesence..!
♣do anaerobic workout (mybe stair exercise..)
♣jogginggg for my jantung..and stamina..
♣n last..to be a better person of cuz..
~~~~~~~~~~~~~~Dat's all~~~~~~~~~~~~~~


and again...i would like to wish..Happy new Year to everyone..may this 2010 brings us happiness..lots of smile..lots of love..
See ya next year...!!!
Daaaa....~


p/s : in hyperactive mood

Friday, December 11, 2009

L.I.F.E.



Life is about everything..

Life is all about you..

and how you treat it..

You criticizes it...

well, you're actually criticizing yourself

You like it, you hate it..

well, its all up to you..

Life is you so be careful how you describe it


GoOd Nite WoRLd...!

Thursday, December 10, 2009

Hmm...

Sesungguhnya kehidupan di dunia ini adalah satu perjalanan..
Banyak onak dan duri perlu ditempuhi..
Adakala kita jatuh..sekiranya jatuh..
bingkaslah bangun..perjalanan masih jauh..
masih banyak amal yang perlu diperbaharui...
bekerjalah kamu seperti kamu akan hidup 1000 tahun lagi..
beribadatlah kamu seolah kamu akan pergi keesokan hari..
Ingatlah..dunia itu sentiasa menarikmu..
kepada garisan halus..
yang mana kita sendiri tidak sedari..
bila masa kita melintasi garisan halus itu..
garisan yang menjauhkan kita padaNya...
Mengertilah wahai hati..
Di mana ada puncaknya..
pasti ada surutnya..
Di mana ada tenangnya..
pasti ada kocakannya..
menggetarkan jiwa..

Tuesday, December 8, 2009

Antara Garisan

Fuhh…sepetang aku nonton cerita “Antara Garisan” yang sempat aku tengok 5 minit sebelum nak abis pada malam tadi .. jadi kerana tertarik dengan cerita ni.. Aku download semalaman malam tadi kat Youtube. Cerita ni memang bagus n memberi pengajaran pada siapa2 yg nontonnya. Apa yg dapat aku simpulkan, cerita ni memaparkan sebuah kisah tentang hati manusia dan sumpah syaitan yg telah berjanji akan menyesatkan semua umat manusia. Aku tertarik dengan 2 watak dalam cerita ni iaitu seorang ustaz dan seorang gro.


Siapa kata manusia beriman tidak diuji? Dalam cerita ini watak yang diuji ialah seorang ustaz yg tinggi ilmunya. Masyaallah.. Biasanya org yg berilmu ni sangat payah nk ditawan syaitan kan. Jadi dalam kisah Antara Garisan ni, si ustaz ni diuji dengan pengaruh yg sangat kuat iaitu orang alim@org surau. Macamana tak tewas si ustaz ni bila pengaruhnya memang ‘Real’ (tak paham? Tengok la sendiri cerita ni..=)hehe..) Si ustaz ni jadi buta hati dan tak nampak mana yg benar mana yg salah. Oleh kerana terlalu benci akan kemungkaran, si ustaz ni memilih untuk bertindak menghukum daripada membimbing.


Kenapa memandang hina pada yg salah? Kenapa membenci pada yg salah? Bukankah itu cara dan bisikan syaitan semata2? Itulah nasib Ayu seorang GRO yang hidup dalam jalan hidup yg salah. Hidupnya sebatang kara menjadikan dia memilih jalan salah itu. Walaupun begitu, dia mempunyai hati yang lembut dan memahami kehidupan itu milik Allah, pun begitu dia masih hanyut kerana malu berdepan dengan kebenaran mengenangkan dirinya yg kotor dengan dosa-dosa yg dilakukan. Akibatnya, dia menjadi mangsa kepada manusia yg hatinya telah dibutakan oleh syaitan atas dasar jihad kononnya.


Begitulah serba sedikit kisah tentang cerita yg aku tonton petang tadi. Ending cerita ni memang wat aku insaf..meremang bulu roma..ternangis.. bila tengok endingnya peringatan semula oleh janji syaitan. Di akhir cerita ini, orang yg sama berubah tempat dan posisi.


Banyak pengajaran yg diperoleh melalui drama yg diadapt daripada novel ni..antaranya kita sesame muslim ni tak boleh memandang rendah dan hina orang lain sekalipun ilmu kita tinggi menggunung. Kita pulak tak boleh menghukum seseorang sebaliknya bimbinglah mereka ke jalan Allah.Bagi aku, kalau kita nk tegur seseorang itu, wajib kita sayang orang tu dulu.. selagi hati kita penuh dengan rasa marah atau benci.. sememangnya kita tidak layak untuk menegur atau memperbetulkan kesalahan itu. Keikhlasan akan terpancar daripada pemberi kepada penerima sekiranya si pemberi itu ikhlas memberi dalam menyampaikan.


“Apakah mereka semua lupa yang mereka semua sama sahaja dan kalau adapun yg membezakan mereka hanyalah satu garisan halus yang mana mereka tidak akan sedar bila masa mereka akan melintasi garisan itu..dan aku hanyalah makhluk Allah..yg telah berjanji di atas namaNya bahawasanya aku akan terus menyesatkan umat manusia agar mereka akan terus melintasi garisan itu..dan itulah janjiku padaNya” -Janji syaitan pada Allah

tonton disini..

Saturday, December 5, 2009

Petai dan psm


Hari ni first day pergi dengar ceramah lepas hari khamis hari tu, tersilap info.. huhu...Cik Ros ckp, kul 8.30 da ada kat sana. Tapi tatau la awat aku nmpk no 8 tu 9.. akibatnya..dengan selambanya..gtau abang..kul 9 kita bertolak neh..? G sana sampai 9.15..hmm..tak ley buat apa da.. aku da cuba buat muke kesian n wat2 muka comey dah..'abihh renggg' doh..nk pujuk bg aku masuk group pertama.. tapi dop jejas gape pun...huhu..frustnya.. Bukan men aku bersiap mental dan fizikal nk dgr ceramah hari khamis tu. Nak wat camne..da nk jd..aku pun tak tau knp mata ni nmpk kul 9.30 dalam msg tu..aduhaii..redha jerlaa..huhu.. Itu yg balik umaa jer, terus g batu 6 mkn nasi air kat warung terbuka kat ctu. Hehe..sememangnya..itu la tempat aku g kalau frust atau excited..hehe..

Rasanya bukan semua org tau nasi air tu camne ropenya kan..? Hmm..seeedaapp..namanya mcm simple tp ropenya tak le sesimple namanya. Takkanla nasi taruk air pulak kot..huhu..pernah kwn2 aku tanya.. Nasi Air..?? Apa tuu..? Nasi bubuh air..?? aduii..kelakar.. Senang ajer nk buatnya..campak2 jer ape yg patut...siaaap...! Tapi klu nk sedap..kene nuntut laa dgn org yg suda berpengalaman dalam buat nasi air ni.. Antara nasi air yg sedap kat Terengganu ni, yg memang aku biasa makan. Kat kemaman foud court, kedai depan sekali tu..tapi sedikit pedas..tapi sedaaap.. teringat zmn muda2 dlu masa sekolah kat sana..=) Kat stesen bas MBKT kedai no 60 tu pun sedap.. n paaaling sedaap..! dekat kedai payang..no kedai..luper..ish3..


Haa..masa aku nga makan tu..ada perkara yg bagi aku menakjubkan. Aku makan dengan sebuah family ni, mak ayah dia n 3 org ank yg kecik2 lagi. Paling besar umur 3thn. Tau apa yg aku nmpk..? Budak kecik tu..makan petai ..gitu ajer...?? iyee...tak tipu...siyess..dia ni merengek2 la kat ibu dia.. ibu dia pun kuarkan petai daripada plastik tu..koyakkan satu..n letak atas sudu sekali ngan nasi. Fuhh...rilek jerr dia makan petaii tu..fuhh..ternganga aku tengok.. Ish, dak ni biar betul. Aku pun tnya la ibu dia.."Kak..ank akak ni berapa tahun..??" dia pun cakap 3thn.. "..3thn da pndi mkn petai..?? Waa..bagussnyaa!". Tak sangka aku budak kecik tu umur 3thn pndi makan petai. Hmm..kalau la aku boleh makan petai kan baguss. Iya la..petai ni ulam boleh kurangkan macam2 penyakit tu..hmm.. Tambah mak dia lagi "Dia ni..kalau tak bg petai nangisla..sekali beli 6 riyaa". Fuhh..dasyat.. 1petai:1sudu nasi..ish3..

Ni laa dak kecik tu..comey gilerr..n kat sebelah dia tu..mak dia.. (environment kat gerai tu =) )

Pasal ceramah hari ni pulak..ok laa..n kat sana aku kenal dgn sorang gadis pendiam, baik..dalam kelas duk dgn dia..n makan dgn dia..zuraini namanya..sempat la jugak tukar no fon n email..Ceramah cam gtu jerla..aku pasti satu kumpulan tu punya memory yg uneasy laa bila diingtkan..hehe...fuhh...sama dgn aku..hee..tapi satu aje yg sweet kat psm tu..perkenalan spontan antara aku ngan Zuraini @ Jue..=)

p/s : mula2 kenal..Jue fikir aku dak form4 yg baru nk amik lesen moto..huhu..

jue : form 4 ya..??

aku : aihh..takk....!

jue : umm..form 5..??

aku : haha...tak..up lagi..

Click Me~( hehe...sambil aku belek2 muka ni..)

jue : hurm..form 6...???

aku : Nah..nah..up ag..up ag..hehehe...

jue : upper 6..??

aku : tak laaa...21thn.. hehe...nape..nmpk muda ke..?? hihi..

jue : Owh iyakaa... ingtkan form 4..tak caya umur 21..

hehe...smpi kat cni sajala...karang citer ag..ada yg lugaaa pulak...=p

apa2pun...cayok2...aja2 fihtingg..tuk ujian mggu ni.. =)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

.

.

.

.

.

.

aku semakin playful skrg..excited tp 0..dengan kehidupan dunia..mudah2an aku kembali kepada pengertian asal.. Ya Allah...pelihara hati ni..jangan biar hati ni tersasar jauh dariMu..Amiin...

Wednesday, December 2, 2009

Bapa pemodenan Malaysia


Che' Det kata.....


Tak sungguh tak kata..=)



Dr Mahathir merupakan tokoh yang sangat aku kagumi. Sangat2.. Berbanding 'yg selepas2nya' yang jauh berbeza dengan Tun.. Hmm rasanya.. tak nampak apa pun contribution 'mereka' ..? Nampak tak..? Atau aku sorang je yg tak nampak.. Hmm..patut la generasi muda hari ni beralih pada Bulan. Dan malu nak mengaku penyokong biru terang2an. Sekali lagi.. tak sungguh tak kata.. =p


Tak caya..??





Semantically;

kerana secara semantiknya, " kami mau hijauuu! "

Dalam pelajaran Bahasa Melayu major ppismp semester 3. Semantik bermaksud makna yang lain sama ada berlawanan atau kata halus yang lebih manis untuk diungkapkan. Leksikal pula bermaksud makna asal tanpa ada unsur konotasi. Wah, pandai pulak aku simpulkan makna semantikal dan leksikal tanpa sikit pun ada persamaan dengan sumber rujukan di internet dan pusat sumber. =p Kalau En.Amidin tanya, konpem dia akn cakap... "Bbbijork awk..awk grad U mana??" Ahh...bbetull..!

Pasal gambar tu pun, kita ley nampak secara sinisnya diorang pura2 ajer tuu..hmm..nakal tul dak2 ni..ish3..

Hakikatnya.. inilah realitinya pada hari ini. Jangan marah kalau ada penyokong kuat biru terbaca apa yg aku tulis ni. kerana...."tak sungguh tak kata" ahakz!

Antara harapan, impian dan fantasi.


Sunday, November 29, 2009

Izinkan Abang nikah satu lagi

by nur fitrah

"Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi," Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak. Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah.TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk?


Dia menghela nafas panjang.Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum. Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur.
Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin. Pengabisannya dia kembali kepada suaminya.


Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

"Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis," masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak. Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.


" Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya. Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?" pelik benar permintaan isterinya. Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan. Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak.


Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abang," terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau.

"Kak Aliyah yang minta," masih lembut dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?" "Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!"


Terkejut Asraf Mukmin. "Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abang dah lama hidup dengannya. Abang faham," Qistina mengalih pandangannya.


Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina. Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.


Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.


Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama. Membaca Al-Quran secara bertaranum itu adalah kesukaannya.

Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.


Tit tit... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya.

"Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama Abang.


"Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada: Asraf Mukmin, Suami yang tersayang...


Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

---------------------------------------------------------------

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu.

Abang yang dikasihi, genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana Abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.


1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tak sanggup Abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abang...


2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tahu selera Abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera Abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. Kesian nanti, tak makan la pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan Abang...


3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak Abang untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah sayangkan Abang...


Abang yang disayangi, cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abg lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, Abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai, di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat Abang di Masjid Putra mengiayakan tindakan Abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina.

Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di Sawarak. Menunggu Abang... Aliyah sayangkan Abg...Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri Abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah... Aliyah sayangkan Abg.Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk Abangg.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abang, roti canai.. air tangan Aliyah.


Salam sayang, Aliyah Najihah binti Mohd Hazery.


*("_,)*

........................................TAMAT.................................................


So sweet ending cerita ni kan.. Hmm...banyak pengajaran yang diperoleh daripada cerita ni. Semoga kita sama2 memperoleh manfaatnya. Amiin.. ("_,)

Saturday, November 21, 2009

Hidup umpama peperiksaan

Hidup ini umpama menduduki peperiksaan. Target kita ialah lulus dalam peperiksaan. Apa kaitannya hidup kita dengan peperiksaan pula? Baiklah, cuba kita teliti perkara-perkara yang kita lakukan sebelum menghadapi peperiksaan. Persediaan bukan?? Kalau tak cukup persediaan seperti ulangkaji dan sebagainya bagaimana nak lulus..?

Kalau dalam peperiksaan, target kita nak lulus. Begitu juga dengan kehidupan kita. Matlamat kita hidup di duniani ialah nak masuk syurga. Kalau tak lulus neraka lah jawabnya. Dalam peperiksaan, kita mesti lawan rasa malas kita untuk ulangkaji dan ketepikan hiburan buat sementara bagi memberi laluan kepada peperiksaan yang bakal datang. Begitulah juga dengan matlamat sebenar hidup kita, nak masuk syurga, nak rasa nikmat syurga.

Jadi.. kita mesti lawan hawa nafsu dan ketepikan keseronokan buat SEMENTARA. Kerana kebahagiaan yang abadi ialah nikmat di syurga yang tidak mampu kita bayangkan nikmatnya.


Jadi, seperti exam juga. Matlamat kejayaan kita terletak pada usaha kita. Payah..??? Kalau payah..pilih pula formula ini. No pain no Gain. Tiada usaha Tiada kejayaan. Nak atau tak nak..? Pilih..

Jadi…sama saja..kan.

Saya tunggu hidayah dari Allah = Saya tunggu mood study laa..

Setakat tunggu saja, dapat ke? Hidayah tak datang pada semua orang. Tetapi untuk hambaNya yang terpilih sahaja. Harus diingat tu. Selebihnya hidayah perlu dicari, bukan tunggu dan lihat saja. Kalau tak datang2..? macamana.. Jawab la sendiri kat akhirat nanti.


Tingkatkan amalan untuk akhirat = Tingkatkan study untuk lulus..

Payah ke nak maintain iman..? Agak payah.. tapi akan jadi senang kalau kita focus. Betul tak.. Nak 1000 daya tak nak 1000 dalih. Tak gitu..?

Begitulah hakikat sebenar sebuah kehidupan. Semoga kita sama2 lulus untuk kesana ya. Insyaallah.


Akhir kata.. buat sahabatku diluar sana. Selamat bercuti.. Insyaallah kalau lulus result kita sem ni, berjumpa lah kita pada tahun hadapan, 2010. Sama2lah kita berdoa agar kejayaan menjadi milik kita. Aminn...

Monday, November 16, 2009

Ciri-ciri lelaki idaman?

Aduhaii..kalau cakap soal ni..confirm senyum meleret aja ni..kan.. Hmm..ada yang bertanya..awk suka laki yang macamana?? dan honestly...mestilah..

Yang pertama, bekerjaya..
Sememangnya lelaki yang berkerjaya yang akan jadi pilihan. Tanyalah pada semua perempuan kat dalam dunia ni. Bukannya materialistik cuma mahukan hidup yang terjamin di samping keluarga tersayang. Bak kata adik kesayanganku, ilham..merangkap jiran.. "Duit u..duit i..duit i..duit i laa.." aduii..ilham..ilham..boleh pakai jugak prinsip dia tu kan..he3


Yang kedua, dari segi appearance..
handsome..? hmm..tak kesah la..asal sedap mata memandang..kalau dah suka..pun jadi handsome kan. Kalau handsome..perangai tak elok..tak guna juga..cantik dalaman itu yg paling penting. Plus..mestilah tough.. =p


Yang ketiga, beragama..
Beragama kat sini maknanya..biarlah tak cantik rupa paras..tapi cantik luhur budinya. Tak sombong.. di mana tak sombong dengan Allah juga tak sombong sesama manusia..boleh menerima pendapat orang lain. Tak merasa tinggi diri atas kelebihan yang dikurniakan Allah seperti mungkin pandai atau bijak, mungkin handsome..mungkin kaya..mungkin bekerjaya. Tak memandang rendah pada orang lain. Yang mampu membimbing dan bukan dibimbing. Yang tahu, faham dan sedar hakikat sebenar sebuah kehidupan di dunia ini. ("_,)

Itu saja.. kalaulah saya didatangi seorang lelaki yang mempunyai ciri pertama dan kedua.. tanpa ciri ketiga..hmm...jawapannya..TAK.. Tetapi, kalau didatangi ciri ketiga tanpa ciri pertama dan kedua. Sudah pasti, itu yang jadi pilihan hati ni. =) dan kalau didatangi lelaki dengan ketiga2 ciri tadi..wah...itu sudah bonus..!


Walau apapun. Saya sedar siapa diri ini.. Mahu yang soleh, maka solehahkanlah diri anda terlebih dahulu. Ye idak?



Apa2pun..whatever we do...we do for Allah.. ("_,)

Majulah ibadat untuk akhirat..! hehe..



p/s : Highlight pada perkataan yg diboldkan..

Saturday, November 14, 2009

hari ni hari sabtu laa...

Hmm…indahnya hari2ku..pernah tak korang rasa..best nya alam study ni..? nak2 kalau lepas abis exam.. Mmg la best..duk lepak kat hostel..abiskan masa dengan kawan-kawan..baca artikel tu artikel ni..masuk forum tu…forum ni..melepak satu hari dengan membaca apa saja yg kita suka..tido pukul berapa je kita suka..tengok movie n drama apa saja yg kita nk..tido..tdo dan tdo.. Haa..gitu laa keje saya setiap hari sepanjang minggu ni.. Waah… bahagianya.. sepanjang hari boleh wat apa saja.. semalam awal2 pagi kitorang pakat riadah kat pantai.. penat…tapi best.. balik tu.. ingatkan nak tido sebab leteh, tapi sambung tengok movie pulak.. Petang pun sama.. malam tu ngan kawan2 pulak tengok nur kasih kat wakaf.. pastu balik bilik terus sambung tengok citer ag.. Tido..?? tdo memang best..tapi takkan nk buat aktvt pasif takde benefit kot.. baik tengok mvie..kureng2 ley up kan mutu bahasa inggerisku yang ntah hape2 neh..



Haa..tadi saya baru je lepas tengok citer bohsia.. Citer bohsia arahan anak Dato’ Yusof Haslam tu..kan..? Hmm..sebelum ni, aku mengelak tengok citer ni, takut tertipu seperti cerita remp-it tu yang lagi menggalakkan golongan berani mati tu adalah.. Hmm..ustazah Ekin, iaitu myrumate pun ada cakap.. masa dia study kat uia dulu, hukum merempit tu adalah haram. Sesiapa yang mati dalam keadaan merempit.. satu, haram.. kedua..tak masuk syurga..sebab sama hukumnya seperti bunuh diri. Hurmm..


Tapi kan, kalau tengok sifat mat2 rempit ni kan, salah satu sifatnya ialah berani, fuhh…tak takut berdepan dengan maut. Dah terbang atas motor macam superman, rilek je..bawak macam pelesit. Fuh..terer ar.. Satu lagi keberanian diorang kita boleh nampak bila diorang bawak satu team, ngan helmet, kayu besbol, stik hoki, dan macam2 lagi melawan musuh2 ketat diorang, pecah kepala..tu lumrah bagi diorang asalkan maruah mereka terbela. Fuhh..hebat tak..?? agak2 korang berani tak macam mat2 rempit ni..membela maruah sesame mereka.. BERSATU PADU DALAM ASSABIAH..=p.. Hmm..apa2pun..Apa yang perlu dihighlightkan disini ialah keberanian diorang..Orang berani cam gini seeloknya kita hantar kat Palestin nun.. join pejuang berani mati melawan musuh2 agama yang menceroboh hak asasi umat kita yang mencabul maruah saudara kita sewenang2nya. Haa..kan beruntung tu..mati syahid..bukan semua orang berpeluang.. Daripada mati katak gitu. Betul tak..? Jadi..kalau terjumpa mat2 rempit tepi2 jalan tu.. jangan pandang senget kat diorang..sebaliknya..pandang la mereka2 tu sebagai mujahid fisabilillah.. =p


Hmm..sedap pulak saya mengutuk dalam berkias. Hehe..Tapi apa2pun.. setiap apa yg berlaku tu ada sebabnya.. kenapa anak2 rosak.. Tengok la acuan didikan daripada siapa. Tengok anak.. tengok la pula pada mak ayahnya.. Begitulah beratnya peranan mak dan ayah dalam mendidik anak2. Silap acuan..musnah segalanya. Hmmm.. Citer bohsia ni wat aku terpikir2..well done..!



TAPI....



Tak perlu lah nak dipaparkan serba serbi..! ini malaysia..dimana barisan pelakonnya melayu islam.. dan bukannya hollywood...! PAHAMMMM..???!!!

Thursday, November 12, 2009

Cinta hipokrit

Sepasang kekasih sedang asyik memadu asmara di tepi sebuah tasik, sambil berbual-bual mesra...

Makwe: bang, andaikata saya menjadi bintang...
Pakwe: abang kan jadi Ultramannya
Makwe:kenapa pulak, sepatutnya abg jadi bulan purnamalah
Pakwe:Salah tu, kan ultraman ada bintang kepunyaannya
Makwe: gitu... kalau saya jadi bunga
Pakwe: Abang jadi tukang kebunnya
Makwe: Kenapa bukan kumbang
Pakwe: Sebab kumbang keje dia hanya menghisap madu..sedangkan tukang kebun kerjanya menyiram dan membaja bunga tu setiap hari
Makwe: Wah! hebatnya abg nie.... begitu pandai berkata-kata


Setelah puas berbicara dan bergurau senda, bangunlah pasangan kekasih tersebut untuk bersiar-siar... tiba2 si makwe tersepak sebatang tunggul kayu, dan jatuh tersembam ke tanah.....bedebik!!!!!! macam nangka busuk daa!!!!


Makwe: Aduh!!!! sakiknya be, (awek tu rupanya minah kelate)
Pakwe: Cilako! punyo tunggul kayu... .buto ko!!!!!, tak nampak ko oghang nak lalu(rupa2nya si pakwe tu orang N9)... sayang takde apa2 ke?
Makwe: Takde sikit je bang... cuma luka sikit jer dahi nie
Pakwe:Nasib baik tunggul kayu, kalau orang tadi memang nahas abg kejekan.


Memang telah ditakdirkan jodoh mereka berdua... selang beberapa bulanselepas itu pasangan kekasih ini pun mendirikan rumahtangga... 2 tahunkemudian, si isteri teringat kembali kisah yang lalu sewaktu membawa anakmereka bersiar-siar di tasik yang sama ketika bercinta dahulu,


Isteri: Bang, ingat lagi tak tempat nie?
Suami: Masakan abg boleh lupa
Isteri: Kalau saya jadi bintang
Suami: Abang jadi beginilah
Isteri: Kenapa bukan Ultraman....
Suami: Kat Malaysia mana ada Ultraman... kat Jepun adalah... apa lah awak nie.
Isteri: Kalau saya jadi bunga
Suami: Abang jadi beginilah
Isteri: Apa abg nie... cakaplah betul2
Suami: Apo kono eh dongan ekau nie... dah buang tebiat ko, tak nampak anak kito tu... .kalau dah abg jadi Ultraman ngan ntah apo apo ntah laie, sapo nak bagi makan kek anak kito tu... .yang mengado-ngado nak jadi bintang tu buek apo??
Isteri: Abe nie tok supo dulu... .tok rometik lasung, mete2 la saya nie doh tok comey lagi...
Suami: Takdo nak romantik kosmetik do... .


Selepas puas duduk sambil berbalah, maka berjalan pulanglah keluarga tersebut... .tiba2 si isteri tadi tersepak sebatang tunggul kayu(mungkin tunggul yg sama), lalu jatuh gedebuk!!!! ke tanah...


Isteri: Aduh abe sakik nyo!!!!!
Suami: Apo kono eh awak nie... .buto ko, punyo bosa tunggul tu tak nampak ko!!!!!!!!!!



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Aduhai...lawak kan..tapi tu la realitinya...baru je amik kat email tadi..jadi saja nak share dengan anda semua.. Cinta pakej ni memang cinta hipokrit...

Apa2pun berbaliklah semula pada ajaran agama kita..jauhilah larangan-Nya. Bercinta bagai nak rak tak janji apa2 sebaliknya mengundang murka Allah dan barkah dalam perkahwinan ditarik Allah je, nak macam tu..?



respek percintaan penguin ni lagi lah daripada cinta hipokrit macam tu...

Wednesday, November 11, 2009

Butterflies in my stomach

Fuuuh..malam td…tdo lewat cuz nk abiskan stdy..dari malam tadi lagi jantung ni berdebar2..tak pernah2 rasa berdebar camtu..sangka hatiku..payah ke soalan pJ esok ni..?? fuuhh..pagi tadi..soalan objektifnya memang payahhhh…tak ley nk skor pun…2-3 soalan daripada 10 soalan je yg sure boleh jawab…yg lain just main teka2 jer…aduii…TAPI…nasib baik soalan subjektif dan esei boleh jawab..fuhhh…alhamdulillah.. terbalik pulak…biasanya..objektif ngan subjektif la yang jadi penyelamat..hmm..Alhamdulillah..itu suma pertolongan daripada Allah..bayangkan..5minit berdoa tak berhenti2 masa taklimat b4 exam tu..dengan bersungguh2nya.... Alhamdulillah..syukurr.. walaupun jawab dalam keadaan mengantuk..sebab terpaksa tdo lewat malam td..tapi..dapat jugak jawab…rezeki…=) Alhamdulillah…100x


Sebenarnya aku baru je balik dari surau ni…solat berjemaah kat surau malam ni....hilangkan nervous…n nak tengok orang ramai… Hmm..apa la aku ni..tak tau la napa nervous dengan paper pj dan bm2 kali ni..aduiii..haa..tau tak..? masa balik dari surau tu..aku terdengar suara lelaki dari arah belakang..hmm…walaupun jarak 50meter..tapi aku dapat tangkap suara tu.. nak tengok siapa..mungkin kumpulan dak laki kelas ks yg baru balik dari kuar makan..just nk tengok ragam diorang yg havoc seperti biasa tu..



Aihh..tapi rupanya tidak…tau tak siapa…?? rupanya…lelaki yang punya rupa laki idaman aku dulu rupanya..aduhaii…bukan minat camne pun just admire rupanya saje yang ensem bagi aku..iras2 alex yoong versi melayu+tinggi+gaya budak2 airforce…Tak sangka orang surau rupanya.. Ingatkan dengan rambut terpacak..bila terserempak kat luar tu..tak biasa ke surau…rupanya..tidak sama sekali…hmm…don’t judge a book by it’s cover..Aihh..mana ada judge..just andaikan...first impression normal la tu kan…aduhaii..ensem ngan baek rupanya pakej beliau tu…hmm!..aduiii…baru jer balik dari surau ternampak pulak benda2 camtu..aduii..tutup mata asni..gatai naa…Aihh…mana ada..! Apa2pun..itu just suka2 je+bahan gurauan ngan kawan2 untuk menceriakan hari2…haha…jangan amik siuss pulak..!








Butterfly in stomach…?? Yuppp….i was so nervous last nite ..n until now..i still can feel it..hmm.. Aduiii…napa ek..paper kali ni wat aku nervous..?? hmm…dahh2..rilek2 sudaa… Rilek2 tula yg tdo siang tadi..n tengok movie satu round..ini barula nak sentuh nota ni..hee..teruk..sem depan jangan wat camni ag..tauu?! hihi..baik.. Nway..nervous yg bagus ley up kan semangat ni tuk study sungguh2 n wat yg terbaik masa xm tuu… =) Satu sajaa yg ku harapkan…ketenangan dan keyakinan masa menjawab paper..itu saja… amiin.. =)

Goodluck tuk paper bm major esok..

Monday, November 9, 2009

Muhasabah Cinta

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu
Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...
Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu..

Sunday, November 1, 2009

Mutiara kata persahabatan

Hak seorang sahabat



Jika engkau tidak mampu memberi bantuan kepadanya,

Janganlah pula engkau memberi kesusahan kepadanya,

Jika engkau tidak mampu mengembirakannya,

Janganlah pula engkau mendukacitakannya,

Jika engkau tidak mampu memujinya,

Janganlah pula engkau mengejinya..

Persahabatan yang begitu erat punya pengertian yang dalam bagi kita yang menghargainya..

Wednesday, October 28, 2009

Would You marry yourself ?

Would you..marry yourself…??


Hmm..tajuk en3 yang agak interesting kan..?? =) Sudah lama saya mau post en3 ni, tapi tak berpeluang. Petang ni Insyaallah, saya akan post kan en3 ni dengan jayanya. Insyaallah.


“Would I marry myself..?”

Pernah saya jadikan ayat di atas ni sebagai status di ym saya dan macam2 respon yang saya dapat.



“Kenapa?? Desperate sangat ka sampai camtu sekali…?” Kata Fakhrul Razi, senior f6 ku.


“Mesti la boleh.. Sebab hanya kita yang paham diri kita..” kata kenalan lamaku, Akief. Pulak dah.

Dan reaksi paling banyak ialah, “kenapa ni..ada masalah ka..??”



Ok..dah..dah…cukup2.. kali ni..Meh sini saya nak terangkan maksud disebalik baris ayat di atas tadi tu.. Memandangkan saya agak keberatan untuk menerangkan apa maksud status ym saya tempoh hari kerana ramai yang bertanya, iya lah, takkan saya nak terangkan sorang per sorang kan. Okla, post saya pada kali ini dikupas daripada buku ‘Life is an open secret’ yang ditulis daripada penulis tempatan. Sangat menarik untuk dikongsi. Semoga kita sama-sama mendapat manfaat daripanya. Baiklah,



Ok, apa yang saya maksudkan dengan “Would you marry yourself” secara translasi mudahnya, Sanggupkah anda berkahwin dengan diri anda, iya..diri sendiri. Selama ini kita dapat tengok ramai orang mengimpikan seorang teman hidup yang soleh solehah, beriman, peramah, berbudi pekerti, penyabar..dll.. (Takkan abis kalau nak list semua kan..?? =]) TETAPI, tak pernah pulak nak tengok diri sendiri dahulu. Apa dah cukup elok ke kita ni…? Penyabar ke? Berbudi pekerti ke..? soleh solehah ke..?? Haa, sekarang…. cuba pulak tanya pada diri sendiri.


Kalau lelaki ;

Anda didatangi seorang perempuan yang memilik sifat seakan-akan diri anda, Cuma berbeza versi jantina. Adakah anda berminat untuk berkahwin dengannya??


Kalau perempuan ;

Anda didatangi seorang lelaki yang memilik sifat seakan-akan diri anda, Cuma berbeza versi jantina. Adakah anda berminat untuk berkahwin dengannya??


Baiklah..Di sini..saya ada sediakan tiga jawapan untuk soalan ini.

Yang pertama OF COURSE..! Semestinyaa..!
Yang kedua, Hmmm….Mungkin Kot..
Yang ketiga, Nope, im not interested to marry myself.



Ok, kalau dipandang daripada perspektif jawapan pertama, mungkin orang yang confident je yang boleh berikan jawapan sekonfiden ni, OF COURSE…yess! Iyalah, kita rasa kita dah cukup bagus untuk seseorang itu. Hmm..ada pula yang beranggapan begini, setiap manusia dijadikan untuk melengkapi antara satu sama lain, dll.



Baiklah, kita pergi kepada jawapan yang kedua. Jika anda didatangi seorang lelaki atau wanita yang mempunyai sifat seakan-akan sifat anda secara keseluruhannya. Dan jawapan anda ialah..Hmm..mungkin.. Haa..kenapa mungkin dan kenapa tidak semestinya…atau..sudah pasti…? Adakah kerana tak berkenan dengan sifat kita sendiri..?


eh..berkenan..

abis kalau berkenan kenapa jawapannya mungkin..?

Hmm..berkenan 50-50. 50% berkenan dan 50% tak berkenan.


Aih..macam tu pulak.. Abis macamana kita nak tukarkan jawapan kepada ‘mungkin’ kepada 'sudah pasti'..?? Haa..itulah yang perlu kita sama-sama renungkan pada jawapan yang seterusnya iaitu.. Tidak, saya tidak berminat kepada diri sendiri..



Oklah, jawapan ketiga ni memerlukan kita muhasabah diri kita sendiri di mana ianya memerlukan perubahan diri kita daripada semasa ke semasa sehinggalah mencapai target yang kita mahukan sehingga kita yakin dan berpuas hati, haa…ini lah yang saya mahukan pada diri saya..!


Sebagai contoh, Fuad (bukan nama sebenar)seorang yang emosional dan panas baran yang didatangi seorang perempuan yang mempunyai sifat dan sikap sepertinya. Jadi secara waras akalnya, adakah Fuad akan menerima tingkahlaku seorang wanita yang emosional sepertinya? Mengikut logik akalnya, semestinya dia sendiri tidak berminat dengan seseorang yang panas baran dan tiada kesabaran dalam diri. Boleh huru hara dunia kalau kedua-dua mereka bertemu. Api lawan api. Betul tak?


Ok, contoh sama yang lain, Siti Najwa (bukan nama sebenar) seorang yang suka mengumpat dan mengata orang telah berjumpa dengan seorang lelaki yang mempunyai sifat sepertinya juga iaitu suka mengata tentang kelemahan orang lain, adakah Siti Najwa akan menerima keburukan lelaki itu? Kalau jawapan anda seperti ini: Ala, terimalah dia seadanya, tiada manusia yang sempurna atas muka bumi ini. Hmm..baguslah kalau ada orang yang berfikiran sebegitu. Tetapi, semua orang juga mengejar kesempurnaan. Hmm..jadi..bagaimana pula tu..??


Tepuk dada, tanya iman (“_,)


Ketiga-tiga jawapan tadi sebenarnya ada nilai positifnya kalau kita menilai dan melihat dari sudut perspektif yang berbeza. Mungkin jawapan pertama boleh jadi positif untuk orang yang sudah berpuas hati dengan tingkat dirinya, jawapan kedua pula mungkin untuk orang yang tak yakin dengan dirinya which is good kerana humble =) dan jawapan ketiga sudah diterangkan oleh saya dengan panjang lebarnya di atas mengikut perspektif positif. *(“_,)*


Apa yang penting, sama-sama kita muhasabah diri kita. Apakah kelebihan kita, apakah kekurangan kita. Apa yang baik, kita kekalkan. Apa yang tidak manis, kita perbetulkan. Lakukan seikhlas yang mungkin. Seperti saya juga yang mengimpikan seorang lelaki yang berpewatakan seperti suami kepada Qaniah di dalam buku Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul. Tetapi bila memikirkan perilaku saya yang tidak seindah Qaniah, saya merelakan ia berlalu. Bukan berlalu pergi melepaskan watak calon suami idaman seperti itu, tetapi..HOLD. Kita sedar diri kita ditahap yang mana, mana boleh mahukan keindahan dan kesempurnaan semata-mata sedangkan diri kita tak seindah watak yang diidamkan. Apa yang penting, kita berubah dari satu point ke satu point. Sehinggalah kita yakin dan berpuas hati dengan diri kita.



Insyaallah,
Sudah tercatat di Lauh Mahfuz seorang teman untuk kita mengikut peribadi kita juga.



“Dan wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik”

(Surah al-Nur 24 : 26)
Renung2kan… (“_,)

Tuesday, October 27, 2009

Xm lagi.

Fuhh.....selepas berjaya menghadapi sume test..ini lah masa tuk muntahkan semua ilmu yg dipelajari lam xm pulak.. Ya Allah, bantu aku dan sahabat2ku untuk menghadapi xm kali ni dengan jayanya.. Hmm..apa cerita aku sekarang..?? Aku cam ni la, dengan cinta terbaruku..cinta palestine!

Sekarang ni musim aku makan banyak pulak..aduii...kalau lunch kat cafe.. Jangan terkejut..pulak..3-4 senduk nasi tu da kira normal untuk aku seminggu dua ni... Makan itu ini, waima gigit ayam sekalipunn, macam kannibal style..Aduii.. pedulik ar org tengok..Yang penting aku bahagia menikmati rezeki yang Allah bagi pada aku. Dengan perlahan, telan nasi..suapan demi suapan, sesekali gigit ayam pulak.. Dan, aku ni jenis yang makan sambil menikmati makanan tu, bukan main telan jer..aku kunyah dulu..baru telan.. Alaa, makan gaya wanita eropah..keep slimm...!

Pasal xm..aku tak taula nk habaq camne, sebab seperti biasa.. mood xm aku datang lambat. Tapi apa2pun, apa yang penting, aku harap aku tenang sepanjang musim xm ni..dan tiada apa2 perkara yg mampu downkan semangat aku tuk tempuh xm pada kali ni.. Harap tiada apa2 perkara yg tak elok berlaku sepanjang musim aku xm ni. Especially to my family, macam form 6 dulu, mak sakit sekejap. Hmm..rasa macam dunia gelap jer, Yerla, hanya ada aku dan abang saja masa tu kat rumah. Fuhh...terasa mcm gelap gelita jer dunia. Aku still teringat masa tu, Ramadhan 2007 mak jatuh sakit. Ya Allah, hanya tuhan saja yg tahu kebimbangan aku. Aduii..walaupun mak aku tu quite loud, suke berleter.. tapi bila dia diam jer.. sakit tak upaya nk cakap. Ya Allah, sedihnya aku.. Pergi sekolah, sampai suma org perasan ngan muka aku yg tak senyum lansung. Memang musim tu musim sukar la untuk dilalui oleh aku. Tapi apa2pun..selepas tu, mak da ok.. makan ubat salu, Alhamdulillah, sekarang pun tiada masalah, cuma pengambilan ubat tu kene jaga betul2 la.

Hmm.. itulah, bebelan mak tu..bagi aku nothing. Tapi, kalau dia tak membebel tula yang aku susah ati. Kenapa ngan mak ni, aku buat salah besar pun tak berleter seperti biasa..aduiii...aku pulak yg rasa bersalah,hehe..Gitu lah setiap kali..hee.. Apa2pun, semoga berbahagia mak.. =) Walaupun anak mu ini jeles sebab tak dapat ikut mak bercuti kat Indonesia cuti ni, tapi sokay laa..dis is ur turn selepas sekian lama bekerja untuk keluarga.. Huk3..Semoga mak berbahagia dengan anak2nya yg terchenta. Amin. =)

Itu saja lah yg bermain di kepala otakku semenjak dua menjak ni.. Xm.. Selera besar aku..n mak...hmmm...

Semoga..
aku berjaya mencapai target aku lam xm kali ni.. Amiin..

Friday, October 23, 2009

Buat Nik Sahabatku yg tersayang



SELAMAT HARI LAHIR...
ku ucapkan pada sahabat sejatiku, dunia akhirat..
Nik Suria Nik Abdullah..

Nik,
apy bday...
semoga panjang umur..

dan bertambah cun hari demi hari..

Hmm...Nik...banyak yg aku nak cerita..
nak minta ampun pun iya jugak..
Kalau ada terbuat silap ke..

Sedar tak sedar..da hampir 12 tahun kita berkawan baik kan...
iaitu start darjah 4..
di Sek Keb Kampung Tengah..

Orang yg bertanggungjawab yg mengajar aku erti sebuah persahabatan..
tak lain tak bukan..
Nik Suria Nik Abdullah la jugak..


Hmm...kalau tak aku tak tahu la aku macam mana sekarang..
kalau tanpa acuan persahabatan daripada sahabat cam Nik..
yang playful..tak serius..ni..


Gaduh...??
Haa...sebab apa ya sepanjang kita berkawan ni..
kita tak pernah gaduh...?
tak macam frenship orang lain..??
itu sebab..
Mg terlalu baik laa..


Dalam persahabatan tak perlu ada hasad dengki..
tak perlu rasa tercabar..
tak perlu cemburu..


Cemburu..??
Haha..ingat tak dulu..mg pernah cakap..


"Aku tak leyh la jeles kalau kwn2 mg salu jer berkepit ngan mg, aku ni bukan kekasih mg punnn"


Haha..betul la..bukan kekasih..tapi perasaan tu pun aku rasa la Nik, siapa tak jeles, besfren kita berkepit ngan orang lain..sampai kita jalan sorang2...buat apa2pun sorang2...


Hmm..Nik...mg baik sgt laa...
aku bersyukur sangat2 kepada Allah kerana dianugerahkan seorang kawan yg sangat2 tinggi kesabarannya..


Dan bukan jenis yang suka ambil kesempatan, berdikari, tabah, berani, tak mudah ambil mudah, tinggi empatinya..


Jadi..kepada sesiapa yg berkawan dengan sahabat tercinta ku itu..sekarang...aku
MOHON...HARGAILAH DIA...! Jangan sesekali lukakan perasaan dia.. jangan ambil mudah tentang perasaan dia sebagaimana dia tak ambil mudah perasaaan kwn2nya..


Pendek kata..ciri2 sahabat yg berkualiti..semuanya ada pada dia..



Ucapan buatmu sahabat tercintaku :

1) Jaga diri sebaik mungkin. Jangan sesekali terpengaruh dengan persekitaran kat sana.

2) Sentiasa bersangka baik pada sahabat di sana, jangan berkecil hati..(tak der orang nak pujuk) Robotkan hatimu.. =)

3) Kalau ade kekecewaan, tak usah diturutkan sangat, muhasabah diri.. Cari kekuatan.

4) Ingat Allah selalu. Whatever we do..we do for Allah. Ingat tu.

5) Kejar cita-cita dulu..bukan cinta. Kita tak main cinta. Jangan sia-siakan masa muda dan single
kita dengan mengejar cinta2 yg melalaikan.


Insyaallah Nik, kalau kita tak laku kat dunia ni. Takperla. Mungkin jodoh kita di akhirat sana. Cinta wildan?? Betul ka..? Hee..baik. =)


Jadi..dont worry be happy.. Hidup ini indah. Jadi gembiralah selalu. Tapi, jangan terlalu gembira. Ingat saudara kita kat Palestin sana. Yang dihujani peluru tak macam kita kat Malaysia yang dihujani hujan petang la..pelangi la..apa2 ajerla.

Pendek kata. Apa2 pun yg kita buat. Ingat ALLAH. Amin.. =)

Sekian, tq

HAPPY BIRTHDAY nIK...



Aku ingatkan..sekatang-katang aku yg kelek tong geh hari2..aku laa...upenye...hebat ag mg..hmm..kalah aku...


Main Golf ke Nik...???hihihi..

Alahhh...chomelnyaa...pas abis keje men polis pulak yaa..? Koanda la nik..Asalkan mg bahagia... =p

p/s : Maaf Nik, aku upload gmbr mg kat tmpat keje..hehe...Ini sebab...chomel+katang+ganasz ar mg lam gmbo nehh.i like it..hee...Peace...! muahhhh

Tuesday, October 20, 2009

XPDC GT09



Rabu, 14 Oktober 2009



Pengagihan barang makanan dan harta kerajaan
Kesemua barang-barang yang nak dibawa diagihkan sama rata mengikut kumpulan. 4 Kumpulan itu ialah Merah, Biru, Hijau dan Kuning. Hmm..skema betul.. nama kumpulan pun nama colour kan.. =p Aku pula dari kumpulan kuning. Iya.. Kumpulan kuning..terbaik..! (Jangan marah…gurauu)Ahli2 kumpulan kuning, Pengerusi kita, Pok Loh, Rosa, Coordy, Daus, Aina, Wani, Najwa, Vee,Ika, Epi dan aku sendiri. Hee.. terboiekk..!



Ini antara pemandangan hari pengagihan barang kerajaan dan makanan.



petang rabu di depan STOR PL.


Khamis, 15 Oktober.

Ambil baju xpdc ngan Najwa, packing barang2 naik gunung. Then, tdo awal.



Jumaat, 16 Oktober.


Hari yang ditunggu sudah tiba. Pukul 9++ kami makan beramai2 depan blok hostel. Nasi lemak yang Sufi dan Hanim belikan tuk sume.. Terima kasih sufi,hanim...

Angkut beg kat garaj bas. Bertolak pukul 11++ sampai di lokasi iaitu Lata Belatan sejam++ selepas bertolak..(lupa la pulak pukul berapa). Sementara peserta lelaki sembahyang, kitorang bersihkan dan perap ayam untuk dimakan apabila tiba di Sungai Y@ Sungai Cakah. Pack lunch kat situ . Selepas tu, kami diberi taklimat ringkas oleh En Amir dan En Nuar yang diperkenalkan kepada kami. Kedua-duanya merupakan guide yang akan memandu kami sepanjang perjalanan ke GT.



How tough you are?

Berkumpul. Perjalanan dimulakan. Beg yang seberat 11Kg ku galas jua setelah berkali2 komplen tak puas hati kenapa beg berat giler.. Aku terpaksa akur, standard la naik gunung bawak beg 7-12Kg. Walaupun berat giler.. beg dan muatan dalam tu jugak la yang nak digunakan sepanjang perjalanan untuk sampai ke puncak dan apabila berada di atas puncak sana. Fuhh.. 8.5Km dengan menggalas beg 11Kg? melalui jalan bercerun 45 darjah..bertangga-tangga pulak tuhh.. Fuhhh.. Aku rasa tiada yang dapat menguji kudrat manusia selain dari mendaki gunung. Haa.. masa ni la nk tau..how fit u..how tough u are.




Kaki Bukit, Lata Belatan..
~wajah2 ceria..~






Masa ni da rasa da mengah2 sikit..hee..sabar ajerla...
baru ajer bergerak..da mengah...MySpace



Orang kata Gunung Tebu antara gunung yang paling senang untuk didaki. Hmm..kalau gitu gak.. macamana la ye gunung2 lain. Hee… MySpace


Sepanjang perjalanan kami disajikan dengan pemandangan yang cukup lawa. Najwa yang berada kat belakang aku excited dengan sungai yang begitu jernih airnya. Hijau jernih bak kristal.Subhanallah.


Ini antara gambar yang sempat diambil. Tapi yang terkilannya gambar aku pulak tak menjadi sgt..Huhu.. tak perla..ku bayangkan Najwa yg berdiri sebelah anak sungai tu aku jerla..Huhu..






Gambar kelabu asap..hmm..nk wat camne.. kalau guna camera Coordy mase ni konpem puas hati =)


Campsite Sungai Y

Lokasi yang ingin dituju pada hari itu ialah Sungai Cakah. Sungai ini juga dipanggil sungai Y kerana dibentuk daripada 2 anak sungai yang bertemu dihujungnya. Kami berhenti di campsite tu untuk bermalam sebelum meneruskan perjalanan ke puncak Gunung yang memakan masa 6-7jam untuk sampai ke puncak awal pagi esok.

Khemah utama didirikan. Diikuti khemah2 lain. Khemah utama ni untuk lecturer juga untuk solat berjemaah. Kali ni kami tidur mengikut unit. Agak sesak la.. dengan 7 orang dalam satu khemah iaitu Nadzirah, Ain, Dila, Najwa, Afi, Vee dan aku.Hmm..sesak..
Masak untuk makan malam. Menunya ialah Ayam Goreng berkuahkan masak sos Kimball+bawang dengan Nasi Putih. Hee..aduii..santap ajerlaa..



Masak ajerla Pok Loh.. kalau ada siapa yang berani cakap tak sedap.. suh diorang bawak mak masing2 suh masak..Haa..orait..?? =p Kami santap sepenuh hati.. da macam kanibal style. Ah..tak kira..lapoor..



Setok Karung

Lepas makan, pergi mandi kat tepi anak sungai tu, tapi kami tak mandi kat depan tapak perkhemahan. Aihh..mana boleh..Jadi..yang perempuan mandi kat depan sikit.. Sungai Y..kami mandi la kat sebelah sungai tu. Hmm..da macam puteri la pulak mandi kat tengah2 hutan tu.. best, tapi hari da gelap masa kitorang nk mandi tu.. jadi tak berapa best gak la. Yerla, orang suma da nk balik, kami masih berendam kat situ, mula la cepat2 bersiap..sampai 2x kaki aku..hm..apa ek..what we call that..Hmm..Apa ek..? Hmmm....haa...Setok Karungg! Haha..sakit kat urat bawah kaki tu..jadi cam tegang..tertarik gtu..hmm..aku panggil setok karungg..huhu..nak cepat2 sampai camtu jadinya.

MySpace
p/s : apa nama saintifik setok karung ek..?? habak maii...cheq tak tauu....huhu...

Malam tu, kitorang masak lagi..untuk makan tghari esok, burger n sosej yg akan dimakan dalam perjalanan ke puncak GT.

Kawalan Malam.

Jangan ingat malam tu, kitorang dapat tido best2. Ada kawalan malam tuk jaga keselamatan kami suma. Dan yang berjaga tu, bukan orang lain.. tapi peserta la jugak..hee. Bukan peserta laki jer..yang perempuan pun sekali jaga. Setiap kumpulan sudah dibahagikan time2 kene berjaga. Kumpulan pertama, iaitu kumpulan Biru jaga pukul 10mlm-12mlm. Hmm..bestla..diorang jaga awal. Seterusnya kumpulan Hijau, kalau ikut khemah aku, Ain dan Nadzirah yang jaga selepas kumpulan Biru iaitu pukul 12-2pagi. Kumpulan Kuning, iaitu aku, Najwa dan Vee pukul 2-4pagi.. Seterusnya, kumpulan Merah 4-6pagi. Yang aku tak tahan, time tengah2 syok tido..Nadzirah dan Ain, mentang2 da abis shift. Dari luar khemah.. dikejutnya aku, Vee dan Najwa. “Kuning..bangun..keje..keje pulak..”.
MySpace

Berjaga ke berpesta Maggie?

Haha…aduii..sampai hati..mentang2 nk suruh tukar shift tak dipanggilnya kitorang nama, dipanggilnya terus nama kumpulan.. haha.. aduii…Okla..okla…kitorang kuar..dengan maggie cup Hot Berapi.. Nah. Haha.. Nak suh berjaga mlm..tapi aku vee dan Najwa sibuk masak Maggie.. makan sekali.. Itu pun buat muka seposen bertenggek sebelah Adilah dan Epi, dapat la jugak 2-3sudu megi, Najwa pun sama..tak malu.. Itu yg kuarkan Maggie Cup tu, tak cukup rasa2 maggie orang jer.. Datang pulak Coordy, mintak Maggie. Nasib baik Vee ade Maggie extra..Cian..dia lapor..Vee bagi jerla.. Tak cukup rasa2 Epi punya..rasa pulak Maggie Coordy.. Hehe..tula..kalau da darurat.. malu tu entah kemana.. Nampak aje makanan suma nk. Abis jer shift kitorang, giliran kami bertiga pulak masuk khemah.. Kali ni..taktik sama..


“Merah…merahh…kuar..kojer…”

Maka kuarla Afi.. dengan mata yang nampak sangat tak cukup tdo..tapi redha.. kene berjaga malam tu.. Kami bertiga pulak masuk, sambung tido selepas perut disi dengan jayanya..hehe.

Sabtu, 17 Oktober

Bangun, bangun.. Bangunnnnnn…. Hehe…teringat pulak nada En.Baharom mengejutkan kami semua dari tidur. Hehe.. Pagi tu ,masak nasi lemak berlaukkan sardin. nYum2..sodapp..makan banyak sikit sebab nak daki puncak straight dah tak berhenti kat mana2 campsite da.





Pok Ya yg seakan2 Robin Hood pulak..=)


Perjalanan dimulakan. Fuhh…jalannya bercerun2. Penat. Air tinggal sebotol ag. Tapi cik Nuar cakap kami akan tiba di punca air sebelum sampai ke puncak. Jadi.. tak perlu bimbang. Minum jer air yang ada tu, tak payah berjimat sangat. Lagipun berat bahu menggalas pulak kalau bawak air banyak2. Kan..kan...? =)


Batu Mat Hassan


Penat mendaki+berjalan, akhirnya kami berehat di Batu Mat Hassan. Masa ni yang aku tau. Cuma nak rehatkan badan. Duk sandar atas batu je. Penat. Apa yang menarik kat Batu Mat Hassan ni, ada batu besar dan tinggi yang menyerupai seekor katak. Memang betul, macam katak. Besar pulak tu. Lagi satu, yang uniknya kawasan Batu Mat Hasan ni, kat bawah tempat kami berehat, ada gua dibawahnya. Nama Batu Mat Hassan ni diambil sempena seorang lelaki tua pada waktu dulu2 yang selalu datang bertapa kat tempat tu. Hmm..interesting.


Punca air dan solat.

Perjalanan diteruskan lagi, sehingga la tiba di kawasan punca air. Waah…air…air.. kami apa lagi, nampak jer signboard punca air 120m. terus letak beg, amik persalinan dan semua peserta berehat + mandi + berwudhuk kat c2. Dalam hati, tak sabar2 nak menuruni kawasan tu tuk refill air dlm botol dan bersihkan diri. Tapi.. perjalanan sejauh 120m tu, sangat mencabar dan agak berbahaya. Serius.

MySpace


Fuhh..bercerun2, bertangga2, curam pulak tu..dan ada gaung disebelah. Hati-hati. Untuk sampai ke tempat punca air tu, kene melalui pokok tumbang pulak. Memang mencabar. Kami ada dua pilihan, sama ada nk melangkah atau menyusup bawah pokok sebesar dua pemeluk orang dewasa tu. Yang rendah+kecik pilih untuk menyusup kat bawah tu, yang kaki panjang cam aku ni..pilih tuk peluk pokok tu, berpaut dengan hati2 sebab di bawahnya, gaung..kat bawah tu pulak..batu besar. Jadi..berhati-hatilah bimbang jatuh.

Lepas mandi kat kawasan tu, yang perempuan pilih tuk sembahyang kat tepi cerun tu. 5-6 orang ambil tempat dan sembahyang secara duduk. Hmm..memang gerun, sembahyang di tepi gaung yang kurang dari 1meter jer tempat kaki bertapak. Itulah.. walau apa pun..solat tetap solat..tak de istilah skip solat walaupun dalam hutan, waima di medan perang sekalipun..peace...~


Kat situ la kami buka makanan yang dimasak malam tadi, burger dan sosej + makan sengkuang dengan rojak. Aku tak percaya aku yang tak makan sengkuang sebab rasanya yang pelik, dengan selamber menghabiskan sengkuang depan mata aku, Hmm..ni la orang cakap, kalau dah lapar, apa2 pun kat depan mata, bedal ajer..


Jendela Pandang

Perjalanan diteruskan. Kali ni aku meninggalkan jauh kawan-kawan yang lain semata2 nak kejar group depan yang lebih laju. Aku nih, satu.. duk kejarkan orang2 yang da memang tough, cam Rosa, Fuad, Coordy dan lain-lain, sampai tertinggal kawan-kawan yang lain. Penat giler, aku pun tak tau apa yang diorang makan laa..sampai boleh terus move..move..dan move..rehat sekejap..pastu jalan. Last2, aku tertinggal sikit kebelakang. Dan dibelakang aku ada Bahaa dan Ika, Hmm.. gerak ngan diorang jerla, malas nk kejar lagi orang depan, walaupun Bahaa ngan Ika move dengan halaju biasa, takperla, aku rela tunggu dan jalan dengan diorang. Bimbang kalau tengah2 jalan, aku ditunjukkan jalan invisible pulak. Hee..

MySpace

Kami nampak signboard jendela pandang, masuk jap kat lorong tu, n nampak.. Waaah….Pemandangan bukit.. Cantik. Aku pandang Ika, muka dia teruja tengok pemandangan bukit tu..Hijauuu..luass.. Dan aku pandang Bahaa, dia sedang tadah tangan..berdoa barangkali. Dia cakap, cantik.. Tuhan nk tunjuk kat kita betapa cantiknya kawasan ni sebab tu kita daki gunung ni. Hmm…betul..agree..
Subhanallah~


Lorong yang membentuk jendela yang membolehkan pengunjung melihat pemandangan gunung yang begitu indah..

Puncak GT semakin dihampiri

Bergambar kejap. Dan teruskan perjalanan. Kali ni, aku dah meninggalkan Bahaa. Dan bergerak dengan Ika, laju pulak dia kali ni, masa ni kitorang join group depan, Geng2 Rosa dan yang lain. Memang laju. 1500m nak sampai baru la aku dapat step macamana nak daki dengan betul. Hmm. 1000m lagi, Piza dan Ika terus bergerak, aku follow dari belakang. 500m lagi nak sampai puncak, Piza duk jerit, 500m lagi..! Wahh, aku turut sama excited, satu demi satu cerun aku panjat.. Last sekali.. aku nampak muka Pok Loh yang da sampai mungkin 15 minit awal daripada kami, dari jauh.. “pengerusimu menyambut anda dengan senyuman” . Ce laah.. Haha..aduiii…yolaa..yolaaa..pengerusi .. Hehe…


Yeaahhh… KAMI SAMPAIIIIII…DI PUNCAK GUNUNG TEBU….!


Puncak Gunung Tebu

Akhirnya aku sampai di kemuncak paling tinggi Negeri Terengganu Darul Iman. Cantik. Dengan ketinggian 1309 meter dari paras laut, boleh buat orang terfikir jugak. Hmm…macamana nk daki tuu.. Tapi sokay laa.. Kawan-kawan kat luar sana, jom la naik. Don’t worry, GT is the easiest mountain to climb laa..dont worry.. Next, kita panjat Gunung Tahan pulak naa.. Then, Gunung Kinabalu, haa…ada berani…??? =)


Di puncak GT, sejuk sangat dengan kabusnya yg tebal.. sejuk. Udaranya nyaman. Lebih kurang 40 minit selepas kami tiba, kesemua peserta sudahpun berjaya sampai di puncak, Apalagi bergambar sakan la kami kat puncak tu. Hee..


Momen-momen indah.. =)








Farhan, haziqie, farah, aku dan kimie, wakil kelas pk yg sampai awal..=)





Dah boleh buat Tugu gunung Tebu da ni..hehe..


Separuh daripada peserta xpdc GT09..lagi separuh tak tau pulak buat apa masa ni..



Tapak perkhemahan

Puncak GT yang menyambut kami, tak sesuai untuk dijadikan campsite sebab jauh daripada punca air dan ruangnya juga terhad.. Kiranya tapak puncak GT tu macam pelantar la, yang menyambut peserta sebelum peserta turun lagi mencari campsite. Tiba kat kawasan pelantar tu, belok ke kiri terus.. Lebih kurang 300m dari pelantar, akhirnya kami tiba di camp site. Kami disambut dengan pemandangan yang cukup indah. Memang tinggi. Dari atas puncak tu, kami boleh nampak pulau redang, pulau perhentian dan banyak pulau lagi, garisan pantai, penempatan kawasan Besut terutamanya dan banyak lagi la dari atas tu. 3408 kaki..memang tinggi.
Lokasi menarik lain

Selain daripada tempat2 yang kami lawat ni, sebenarnya, banyak lagi tempat menarik kat atas puncak GT ni, antaranya, Batu Madrasah, Bukit Terowong, Sungai Angga, Bukit Batu Balai dan kubur misteri yang mana aku sendiri tak pasti kalau campsite kami tu pun kubur. Sebab aku ada terpijak sesuatu, then, Farah tegur.. dia cakap..itu “K”

Owh..Did u mean, “K” in malay, n “G” in English.. Then, she nodded. Hmm..paham2. Sebenarnya banyak kubur kat kawasan tu, pengunjung yang datang kat kawasan puncak ini biasanya akan nampak “K” yang tak bertanda. Jadi kalau ada terpijak something yang hmm..itu maknanya.. “K"

p/s : Kononnya kalau cakap English ngan Farah, roh2 tu tak paham la kononnya...hahaha...


Apa2pun, kita mesti respect tempat orang. *(“_,)*

Hujan malam

Perkara yang paling tak best kalau buat outdoor activity ialah kalau hujan, Itulah yang berlaku pada kami yang berada di atas puncak. Sesekali angin bertiup. Rasa la jugak bergegar khemah kami ni. Iyalah..atas puncak..berkabus..sejuk pulak tu. Ape2pun..tawakal sajalah. Jadi aktiviti masak untuk makan malam tu tak jadi la kiranya. Aku cuba kuatkan semangat untuk keluar meninjau keadaan di luar, di khemah utama. Yerla, aku la manusia yang takutkan kesejukan. Hmm.. sokay asni, rilek.. Sarung baju ujan, dan cuba kuar dari khemah dengan hati2 supaya air hujan tak masuk dalam khemah. Kat luar tu aku nampak suasana maintain riuh. Hmm, hujan2 pun diorang rilek jer.. Dan orang yang paling bahagia aku tengok, Encik Safri, tengah masak. Bagus la En Safri, maintain rilek..

Keluar meredah hujan

Hmm..aku duk mencari2 dak laki group kuning, nk tengok apa yg diorang masak, ternampak Fuad, diorang masak megi dan sempat la offer kat aku. Murah hati betul Fuad ngan Adeeb ni walaupun makanan tak banyak tapi still boleh offer pada orang. Hmm…tima kasih..Fuad& Adeeb. Aku cari Rosa dan yang lain2. Tak jumpa, Fuad yang tunjukkan Rosa kat belakang rupanya. Fuhh..sekali lagi kene lalu jerla hujan…Tersepak pulak paku khemah, aduii..Baru nampak Rosa, reaksi dia tengok aku yang terlanggar paku tu, macam terkejut tengok aku tiba2 sampai kat dia dalam keadaan terhincut2.. plus kesian bila tau aku ngan Najwa tak makan apa2 lagi, maggi diorang da makan abis, tak sempat nk mintak. Huhu..sedehh.. Last2, aku mintak nasi yang da dimasak tu, Rosa cakap ade ngan Aina, sekali lagi aku redah hujan.. Aduii…aku ni cam kambing pulak takutkan air. Aina suh makan suma nasi tu sebab dia pun lam khemah tak mo kuar sebab sejuk+hujan kot. Nasi tu la rezeki kami satu khemah malam tu, hmm, nasib baik ada serunding, suma bukak serunding n makan nasi tu.


Jangan jadi lembik

Kami diajar untuk berdikari dan survive sendiri. Takkan nak mengadu kat En.Baharom kot. Encik, khemah kami masuk air..Encik..kami tak makan lagi..Encik...saya sejuk...Encik....haha... buat malu jer kalau mengadu kan. Konpem kalau kitorang mengadu, dia akan kuarkan tagline Ketua Jabatan tu.. "Saya bahagia melihat anda menderita" . Hehehe..sokay2...surrender... Melihatkan En Safri yang rilek duk masak, aku rasa kecil benar aku dalam xpdc tu berbanding En Safri yang banyak pengalaman. Walau apa pun yang berlaku, bagi dia tiada halangan. Hmm.. Sokay asni.. this is ur first time laa... Yang penting belajar.. Hmm...hargai ilmu baru. Sentiasa dahagakan ilmu. Aku teringat kata2 En. Safri.. "Orang yang bodoh ialah orang yang merasakan dirinya cukup pandai dan tidak memerlukan apa2 lagi, Tapi orang yang cerdik ialah orang yang sentiasa merasakan kekurangan pada diri". Hmm...betul tu..Agree.

Khemah kami masuk air kat tepi2 dinding. Alternatifnya, semua tuala dibuat penahan tepi dinding khemah n semua baju hujan dibuat alas seluruh permukaan tapak khemah. Sejuk. Tapi kami tahan je, dan tidur seperti biasa. Fuhh..Tidurlah asni..esok menantimu.


Dalam kepala duk pikir macamana nak turun esok pagi, aku sedikit terseksa dengan apa yang berlaku malam tu. Vee cakap pulak, dia harap xpdc tu adalah yang terakhir dia akan ikut. Aku pulak, no comment. Bagi aku, mesti ada manisnya dalam pahit. Insyaallah. Tidur asni, esok menantimu.



Ahad, 18 Oktober

Pagi yang dingin.Yang membawa pergi segala keresahan malam tadi. Bahagia. Kedengaran azan berkumandang. Suara En Safri. Aku terus bangun dan kemas barang apa yang patut. Sekali lagi aku dengar nada ni.. “Bangun, bangun..bangunnn” . Haa.. itula dia suara ketua jabatan Pj kita, Encik Baharom..=) Usai solat subuh.

Matahari mula naik sedikit demi sedikit. Campsite yang gelap gelita beransur terang dengan cahaya matahari. Masa ni la aktiviti masak memasak dijalankan. Aku makan segala apa yang ada, dalam beg tuk meringankan lagi berat beg. Lepas masak. Bergambar pulak. Hmm..sweet memory..

Selamat Pagi....=)




One of my fav pic, kalau lah dalam gambar tu aku dan bukannya Pok Loh.. kan baguss..




Keadaan di khemah utama agak sibuk masa ni.. semua sibuk nak masak..





One of my fav pic, cantekkkk.....




Coordy, Rosa, Kimie...n yang celah ketiak Kimie tu....Daus...Hmm...Daus rela duk bawah ketiak Kimie yang tak mandi dua hari tu..? ish3...





Kami Guru Malaysia di puncak Gunung Tebu (Versi sumbang..huhu)



Campsite kami bersebelahan dengan Batu Tanda Pusat. Ini la antara gambar yg sempat di snap =)

Bergambar kat Batu Tanda Pusat sebelum memulakan perjalanan turun ke kaki bukit

Betullah apa yang aku fikir, mesti ada pahit dalam manis, juga mesti ada manis dalam pahit =) Xpdc yang telah aku harungi 3hari 2 malam tu memberi pengalaman bermakna buat aku. Bukan senang nak tebalkan jiwa kental. Masa nilah aku belajar menfleksibelkan diri sefleksibel yang mungkin dengan apa jua perkara yang datang. Perkara2 unsangkarable terutamanya. Hehe..Un-Sangka-able…kan2..=)


Perjalanan balik ke Sungai Y

Aku dapat rasakan aku peserta yang paling bertenaga semasa perjalanan turun dari puncak menuju ke Sungai Y. Perjalanan kami tak banyak rehat, kecuali di Punca Air, itupun Cik Nuar yang tolong refill kan air tuk sume orang, waaah..baik giler Cik Nuar. Mesti berat bawak air yang berbotol2 tu kan. Hmm. Untung jadi orang tough ni, boleh tolong orang. Hmm.. =)









Coordy ngan Cik Nuar


p/s : Cik Nuar memang ensem =P




next...


Tiba di campsite, perjalanan diteruskan lagi untuk ke kaki bukit Gunung Tebu, Lata Belatan iaitu tempat permulaan kami untuk ke Gunung Tebu.Hujan. Masing2 pakai baju hujan. Aku pulak dibantu Abg Ridhwan kita, hee..jangan jeles..yang sebenarnya, aku terlewat. Itu yang ditolong ramai orang. Itu pun ditegur En Baharom. Hee…maaf Encik, saya termandi tadi.. hee.. Yang sebenarnya, aku antara orang yang terawal tiba di Sungai Y, jadi sebab nk rasa mandi air Sungai Y punya pasal, sebab hari tu mandi dalam gelap n rushing, jadi masa tu, tiba je kat Sungai Y, terus mandi. Kes balas dendam la kiranya ni =)


Jadi bila yang lain2 da sampai, nak gerak, aku baru jer nak naik. Hee..itu yang lambat. Hee..maaf.


Kembali ke Lata Belatan =)

Yeah..akhirnya. kami sampai di kaki bukit GT. Hmm…dalam kepala duk fikir macam2, aku rindukan laptop, aku rindukan katilku, aku rindukan cahaya lampu, aku rindukan orang ramai. Hmm..macam2. Bila nampak orang ramai duk mandi manda kat Lata Belatan tu, apa yang mampu aku buat.. Hanyalah tersenyum. Tak sangka aku berjaya menamatkan xpdc ni dengan jayanya. Dan nampak orang ramai seperti biasa. Yeah aku berjaya. Hmm.. tapi bila aku toleh ke belakang, puncak yang telah jauh aku tinggalkan, aku mula rindu, rindu mengharung susah senang mendaki Gunung Tebu. (Susah senang??? Mana ade senangnya…susah jer ada..hehe) Hmm…Cuma aku teringat semua yang telah aku harung selama 3 hari 2 malam berada di hutan Gunung Tebu. Hmm..ianya membawa kepada sebuah kehidupan. Muhasabah diri.

Sebelum bertolak pulang, kami bergambar kenang kenangan. Ini dia..gambarnya.. akanku jadikan ia desktop background laptopku 30hari 30malam berturut-turut. =P


Tamat sudah xpdc GT09 =)



Hmm....setakat itu sajalah..ceritaku kali ni...panjang pulak ceritanya kan...hee...



nway...thanks cuz sudi request post xpdc ni...n thanks a lot cuz sudi membaca post kali ni.. =) Syukran...

Assalamualaikum...~~~~

Perkara yg perlu dan tak perlu dalam xpdc:

1) Bawak banyak buah epal hijau dan Coklat. Coklat memberikan tenaga. Epal hijau pulak best kalau dimakan time berjalan kat kawasan flat semasa daki gunung..Uuuui…Juicy.. =)

2) Apabila tiba di Sungai Y, adalah disarankan supaya mengambil sedikit sahaja air. Sebab, sebelum sampai di puncak gunung, ada punca air. No need to worry ..keh..

3) Kalau terdengar bunyi pelik2, anggap sajalah bunyi binatang. Seperti yang dialami aku sendiri masa masak malam tu kat campsite Sungai Y. Tetiba bunyi “hahahahaha” Jelas dan terangg dan aku anggap mungkin Beruk Terbang barangkali. Huk3.

4) Pastikan berat beg tidak melebihi daripada 1/5 berat badan.

5) Bawak plastik tembakau untuk digunakan bila hujan, jadi khemah tak kan masuk air. Insyaallah.

Refleksi ;

Aku belaja untuk relax.
Aku belajar untuk menerima kekurangan diri.
Aku belajar untuk kumpul semangat di saat genting.
Aku belajar menghargai anugerah keselesaan seperti tempat tinggal dll.
Aku belajar menghargai tidur dan rehat yang cukup.
Aku belajar tuk jadi sefleksibel yg mungkin.

Hmm…fleksibel. Banyak untungnya kalau kita fleksibel. =)
Bagi aku, xpdc Gunung Tebu bukannya yang terakhir. Tetapi merupakan titik permulaan dan penyediaan diri aku untuk xpdc Gunung yang lain. Iya.. Sehingga Gunung Kinabalu. Insyaallah.




~pEaCe...No War~
































Target sebelum ke 'sana'