Thursday, December 31, 2009

I'm signing into new year again.

Well the year is nearly over, and a new one will soon be beginning. So I'd like to take this opportunity to wish you, all my friends, classmates, new friends, old friends, real friends n my virtue friends...... a HAPPY NEW YEAR..may your dreams come trough in 2010..


Dear friends..!

Thank you for standing by me ois♫♪ , for listening to me talk non-stop(especially to my BFFs) for the continuous support , for the healthy friendship (classmates, virtue friends)

...and most importantly....
thank you to all of you..for coming and coloured my life..hee..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

To myself :

These are my common resolution n mission that i want to achieve for 2010..
♣ try 1-2 recipe a week..(in order to complete myself wit pakej masak2..ahaha..)
♣ focus more on my stdy..
♣ eat properly..just continue my healthy eatingg..
♣read 1-2books a month..
♣get driving lesence..!
♣do anaerobic workout (mybe stair exercise..)
♣jogginggg for my jantung..and stamina..
♣n last..to be a better person of cuz..
~~~~~~~~~~~~~~Dat's all~~~~~~~~~~~~~~


and again...i would like to wish..Happy new Year to everyone..may this 2010 brings us happiness..lots of smile..lots of love..
See ya next year...!!!
Daaaa....~


p/s : in hyperactive mood

Friday, December 11, 2009

L.I.F.E.



Life is about everything..

Life is all about you..

and how you treat it..

You criticizes it...

well, you're actually criticizing yourself

You like it, you hate it..

well, its all up to you..

Life is you so be careful how you describe it


GoOd Nite WoRLd...!

Thursday, December 10, 2009

Hmm...

Sesungguhnya kehidupan di dunia ini adalah satu perjalanan..
Banyak onak dan duri perlu ditempuhi..
Adakala kita jatuh..sekiranya jatuh..
bingkaslah bangun..perjalanan masih jauh..
masih banyak amal yang perlu diperbaharui...
bekerjalah kamu seperti kamu akan hidup 1000 tahun lagi..
beribadatlah kamu seolah kamu akan pergi keesokan hari..
Ingatlah..dunia itu sentiasa menarikmu..
kepada garisan halus..
yang mana kita sendiri tidak sedari..
bila masa kita melintasi garisan halus itu..
garisan yang menjauhkan kita padaNya...
Mengertilah wahai hati..
Di mana ada puncaknya..
pasti ada surutnya..
Di mana ada tenangnya..
pasti ada kocakannya..
menggetarkan jiwa..

Tuesday, December 8, 2009

Antara Garisan

Fuhh…sepetang aku nonton cerita “Antara Garisan” yang sempat aku tengok 5 minit sebelum nak abis pada malam tadi .. jadi kerana tertarik dengan cerita ni.. Aku download semalaman malam tadi kat Youtube. Cerita ni memang bagus n memberi pengajaran pada siapa2 yg nontonnya. Apa yg dapat aku simpulkan, cerita ni memaparkan sebuah kisah tentang hati manusia dan sumpah syaitan yg telah berjanji akan menyesatkan semua umat manusia. Aku tertarik dengan 2 watak dalam cerita ni iaitu seorang ustaz dan seorang gro.


Siapa kata manusia beriman tidak diuji? Dalam cerita ini watak yang diuji ialah seorang ustaz yg tinggi ilmunya. Masyaallah.. Biasanya org yg berilmu ni sangat payah nk ditawan syaitan kan. Jadi dalam kisah Antara Garisan ni, si ustaz ni diuji dengan pengaruh yg sangat kuat iaitu orang alim@org surau. Macamana tak tewas si ustaz ni bila pengaruhnya memang ‘Real’ (tak paham? Tengok la sendiri cerita ni..=)hehe..) Si ustaz ni jadi buta hati dan tak nampak mana yg benar mana yg salah. Oleh kerana terlalu benci akan kemungkaran, si ustaz ni memilih untuk bertindak menghukum daripada membimbing.


Kenapa memandang hina pada yg salah? Kenapa membenci pada yg salah? Bukankah itu cara dan bisikan syaitan semata2? Itulah nasib Ayu seorang GRO yang hidup dalam jalan hidup yg salah. Hidupnya sebatang kara menjadikan dia memilih jalan salah itu. Walaupun begitu, dia mempunyai hati yang lembut dan memahami kehidupan itu milik Allah, pun begitu dia masih hanyut kerana malu berdepan dengan kebenaran mengenangkan dirinya yg kotor dengan dosa-dosa yg dilakukan. Akibatnya, dia menjadi mangsa kepada manusia yg hatinya telah dibutakan oleh syaitan atas dasar jihad kononnya.


Begitulah serba sedikit kisah tentang cerita yg aku tonton petang tadi. Ending cerita ni memang wat aku insaf..meremang bulu roma..ternangis.. bila tengok endingnya peringatan semula oleh janji syaitan. Di akhir cerita ini, orang yg sama berubah tempat dan posisi.


Banyak pengajaran yg diperoleh melalui drama yg diadapt daripada novel ni..antaranya kita sesame muslim ni tak boleh memandang rendah dan hina orang lain sekalipun ilmu kita tinggi menggunung. Kita pulak tak boleh menghukum seseorang sebaliknya bimbinglah mereka ke jalan Allah.Bagi aku, kalau kita nk tegur seseorang itu, wajib kita sayang orang tu dulu.. selagi hati kita penuh dengan rasa marah atau benci.. sememangnya kita tidak layak untuk menegur atau memperbetulkan kesalahan itu. Keikhlasan akan terpancar daripada pemberi kepada penerima sekiranya si pemberi itu ikhlas memberi dalam menyampaikan.


“Apakah mereka semua lupa yang mereka semua sama sahaja dan kalau adapun yg membezakan mereka hanyalah satu garisan halus yang mana mereka tidak akan sedar bila masa mereka akan melintasi garisan itu..dan aku hanyalah makhluk Allah..yg telah berjanji di atas namaNya bahawasanya aku akan terus menyesatkan umat manusia agar mereka akan terus melintasi garisan itu..dan itulah janjiku padaNya” -Janji syaitan pada Allah

tonton disini..

Saturday, December 5, 2009

Petai dan psm


Hari ni first day pergi dengar ceramah lepas hari khamis hari tu, tersilap info.. huhu...Cik Ros ckp, kul 8.30 da ada kat sana. Tapi tatau la awat aku nmpk no 8 tu 9.. akibatnya..dengan selambanya..gtau abang..kul 9 kita bertolak neh..? G sana sampai 9.15..hmm..tak ley buat apa da.. aku da cuba buat muke kesian n wat2 muka comey dah..'abihh renggg' doh..nk pujuk bg aku masuk group pertama.. tapi dop jejas gape pun...huhu..frustnya.. Bukan men aku bersiap mental dan fizikal nk dgr ceramah hari khamis tu. Nak wat camne..da nk jd..aku pun tak tau knp mata ni nmpk kul 9.30 dalam msg tu..aduhaii..redha jerlaa..huhu.. Itu yg balik umaa jer, terus g batu 6 mkn nasi air kat warung terbuka kat ctu. Hehe..sememangnya..itu la tempat aku g kalau frust atau excited..hehe..

Rasanya bukan semua org tau nasi air tu camne ropenya kan..? Hmm..seeedaapp..namanya mcm simple tp ropenya tak le sesimple namanya. Takkanla nasi taruk air pulak kot..huhu..pernah kwn2 aku tanya.. Nasi Air..?? Apa tuu..? Nasi bubuh air..?? aduii..kelakar.. Senang ajer nk buatnya..campak2 jer ape yg patut...siaaap...! Tapi klu nk sedap..kene nuntut laa dgn org yg suda berpengalaman dalam buat nasi air ni.. Antara nasi air yg sedap kat Terengganu ni, yg memang aku biasa makan. Kat kemaman foud court, kedai depan sekali tu..tapi sedikit pedas..tapi sedaaap.. teringat zmn muda2 dlu masa sekolah kat sana..=) Kat stesen bas MBKT kedai no 60 tu pun sedap.. n paaaling sedaap..! dekat kedai payang..no kedai..luper..ish3..


Haa..masa aku nga makan tu..ada perkara yg bagi aku menakjubkan. Aku makan dengan sebuah family ni, mak ayah dia n 3 org ank yg kecik2 lagi. Paling besar umur 3thn. Tau apa yg aku nmpk..? Budak kecik tu..makan petai ..gitu ajer...?? iyee...tak tipu...siyess..dia ni merengek2 la kat ibu dia.. ibu dia pun kuarkan petai daripada plastik tu..koyakkan satu..n letak atas sudu sekali ngan nasi. Fuhh...rilek jerr dia makan petaii tu..fuhh..ternganga aku tengok.. Ish, dak ni biar betul. Aku pun tnya la ibu dia.."Kak..ank akak ni berapa tahun..??" dia pun cakap 3thn.. "..3thn da pndi mkn petai..?? Waa..bagussnyaa!". Tak sangka aku budak kecik tu umur 3thn pndi makan petai. Hmm..kalau la aku boleh makan petai kan baguss. Iya la..petai ni ulam boleh kurangkan macam2 penyakit tu..hmm.. Tambah mak dia lagi "Dia ni..kalau tak bg petai nangisla..sekali beli 6 riyaa". Fuhh..dasyat.. 1petai:1sudu nasi..ish3..

Ni laa dak kecik tu..comey gilerr..n kat sebelah dia tu..mak dia.. (environment kat gerai tu =) )

Pasal ceramah hari ni pulak..ok laa..n kat sana aku kenal dgn sorang gadis pendiam, baik..dalam kelas duk dgn dia..n makan dgn dia..zuraini namanya..sempat la jugak tukar no fon n email..Ceramah cam gtu jerla..aku pasti satu kumpulan tu punya memory yg uneasy laa bila diingtkan..hehe...fuhh...sama dgn aku..hee..tapi satu aje yg sweet kat psm tu..perkenalan spontan antara aku ngan Zuraini @ Jue..=)

p/s : mula2 kenal..Jue fikir aku dak form4 yg baru nk amik lesen moto..huhu..

jue : form 4 ya..??

aku : aihh..takk....!

jue : umm..form 5..??

aku : haha...tak..up lagi..

Click Me~( hehe...sambil aku belek2 muka ni..)

jue : hurm..form 6...???

aku : Nah..nah..up ag..up ag..hehehe...

jue : upper 6..??

aku : tak laaa...21thn.. hehe...nape..nmpk muda ke..?? hihi..

jue : Owh iyakaa... ingtkan form 4..tak caya umur 21..

hehe...smpi kat cni sajala...karang citer ag..ada yg lugaaa pulak...=p

apa2pun...cayok2...aja2 fihtingg..tuk ujian mggu ni.. =)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

.

.

.

.

.

.

aku semakin playful skrg..excited tp 0..dengan kehidupan dunia..mudah2an aku kembali kepada pengertian asal.. Ya Allah...pelihara hati ni..jangan biar hati ni tersasar jauh dariMu..Amiin...

Wednesday, December 2, 2009

Bapa pemodenan Malaysia


Che' Det kata.....


Tak sungguh tak kata..=)



Dr Mahathir merupakan tokoh yang sangat aku kagumi. Sangat2.. Berbanding 'yg selepas2nya' yang jauh berbeza dengan Tun.. Hmm rasanya.. tak nampak apa pun contribution 'mereka' ..? Nampak tak..? Atau aku sorang je yg tak nampak.. Hmm..patut la generasi muda hari ni beralih pada Bulan. Dan malu nak mengaku penyokong biru terang2an. Sekali lagi.. tak sungguh tak kata.. =p


Tak caya..??





Semantically;

kerana secara semantiknya, " kami mau hijauuu! "

Dalam pelajaran Bahasa Melayu major ppismp semester 3. Semantik bermaksud makna yang lain sama ada berlawanan atau kata halus yang lebih manis untuk diungkapkan. Leksikal pula bermaksud makna asal tanpa ada unsur konotasi. Wah, pandai pulak aku simpulkan makna semantikal dan leksikal tanpa sikit pun ada persamaan dengan sumber rujukan di internet dan pusat sumber. =p Kalau En.Amidin tanya, konpem dia akn cakap... "Bbbijork awk..awk grad U mana??" Ahh...bbetull..!

Pasal gambar tu pun, kita ley nampak secara sinisnya diorang pura2 ajer tuu..hmm..nakal tul dak2 ni..ish3..

Hakikatnya.. inilah realitinya pada hari ini. Jangan marah kalau ada penyokong kuat biru terbaca apa yg aku tulis ni. kerana...."tak sungguh tak kata" ahakz!

Antara harapan, impian dan fantasi.


Target sebelum ke 'sana'