Tuesday, November 22, 2011

Cinta? Ehem, ehem..


Apakah cinta?

Cinta yang saya tahu, adalah “Ingin bersamanya di syurga.”

Saya hanya tahu yang itu. Sebab di dalam Cinta ada kasih dan sayang. Bukankah amat menghairankan jika saya menyatakan:

“Saya sangat sayangkan awak, kasihkan awak, sepenuh hati saya.”

kemudian saya menyepaknya ke dalam api yang marak. Nyata itu bukan Cinta.

sumber : aabkbn

Tuesday, November 8, 2011

Alahai Cik Suria kite..

Semalam, sedang syok sms dengan seorang sahabat saya ni, tiba-tiba dia anta msg, dia nak p hospital, kena gigit ular dan minta doakan tuk dia. Saya terkejut, bimbang, cuak, gelabah, terketar2, sambil berdoa angkat tangan depan2 famili sy, (konpem2 lah kakak sy ni tertanya2 apa ke he nya tiba-tiba berdoa sampai gitu ropenye....) berdoa sungguh-sungguh mintak tak jadi apa-apa kat dia, bimbang kematian menjemput dia malam tu gak. Sampai nak cakap kat mak pun tak mampu, "nik kena patuk ular, mak tolong semayang hajat tuk dia ek" kata2 yang terlekat kat kerongkong, sebab tahan rasa nak nangis.

Fuh, tapi rupa2nya...bukan kena gigit ular, tapi benda apa tah, sebab banyak lubang kat luka dia tuh. Alhamdulillah, nasib baik takde apa2, sampai saat ni saya masih tak puas hati, menate apekah yang telah menggigit beliau tu. Huhu... Dia kata, dia hanya nampak bentuknya panjang macam ular..err..walaupun ia panjang sejengkal je...dan dia terus claim itu adalah ular...Huhu...Apapun, ianya bukan ular, kalau ular..tak tahu la apa akan jadi..
Tapi kan, saya ter-imagine rupa bentuknya macam gini, walaupun mustahil!


ini adalah gambar photoshop semata2 ya..ikan kepala naga..kononnya...


p/s : Nik Suria Nik Abdullah, thanks kerna mengaktifkan semula urat debor saye. Ingatkan urat debor saye putus selama ni, yang susah sangat nak debor..kerana yang ada hanyalah Blur.. Err....Huhu..

Sunday, November 6, 2011

Cinta Sizuka dan Nobita



Di suatu malam depan panggung wayang…

Sizuka : Best tengok wayang dgn awk td..kelakar je cerita tu..xbosan kan?
Nobita : A’ ah xbosan. Best!
Sizuka : Kalau best, knp awk letakkan kepala awk kat bahu sy & beritahu sy y awk mengantuk?
Nobita : Errr~ hehe..


Sizuka : Nasib baik kita pakai sweater kn awk? Kalau x, mesti sejuk dalam tu td.
Nobita : A’ah..btul3! Xdela sejuk sgt td bila dah pakai sweater ni.
Sizuka : Klu xsejuk, kenapa awk pegang tangan sy & beritahu y awk sejuk?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun menuju ke i-City..

Sizuka : Awk, sy cantik x?
Nobita : Awk kn syg sy..mestilah cantik..
Sizuka : Kalau sy ni betul cantik bagi awk, kenapa bila sy pakai baju-baju tertentu baru awak akan puji sy cantik. Kalau sy pakai baju longgar, awk diam je..kadang-kadang awk akan tanya saya kenapa pakai baju besar..kalau sy pakai baju ketat, baru awk puji sy cantik..knp ye?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun tiba di i-City..

Sizuka : Jom snap pic wak..sy nak tangkap gambar awk bawah lampu tu.
Nobita : Kita tangkap gambar berdua la syg. Meh sini, duduk sebelah sy. Rapat sikit, nanti xmasuk plak gambar awk.
Sizuka : Boleh ke rapat-rapat ni?huu
Nobita : Takpe de..awk kn awek sy..
Sizuka : Awek je..bukan isteri yg sah..
Nobita : Errr~ huhu..

Sizuka : Nanti sy simpan gambar kita ni dalam laptop sy ye wak.
Nobita : Alaa..upload la terus dalam fb.
Sizuka : Eh..boleh ke..xelok la wak..gambar tu dah la awk & sy je..yang ke-3 syaitan..pastu nak pergi heboh 1 dunia tentang dosa y kita buat..xmalu ke?huu
Nobita : Errr~ huhu..

Mereka pun pulang..

Sizuka : “Awk, awk syg sy x?
Nobita : Mestilah syg..syg sangat2 tau..haa
Sizuka : Buktinya??
Nobita : Eh..mcm ajak bergurau je..nak sy kiss pipi awk tu ke syg?hehe
Sizuka : Ish..apa ni? Teruknya pemikiran awk..huu
Nobita : Eh..errr~ huhu

Sizuka : Mak sy kata, kalau kita syg sesuatu tu, kita akan jaga sebaik mungkin.
Nobita : Eh..mestila! hehe
Sizuka : Tapi awk tipu sy!huu~
Nobita : Eh..kenapa plak sy tipu awk??
Sizuka : Kalau awk syg sy, mestilah awk jaga sy sebaik mungkin tp awk xjaga sy dgn baik pun..awk sentuh-sentuh sy, pegang tangan sy, cuba nk kiss sy,ajar sy buat benda bukan-bukan yg sy xpernah buat sebelum ni, selalu ajak sy keluar malam-malam.

Nobita : Owh..sekarang awk nak salahkan sy la ajak awk keluar malam?? Mak ayah awk yg bg izin tau!
Sizuka : Memang diorang y bagi izin tapi awk tau x y diorang jugak y akan tanggung dosa sy dgn awk malam-malam macam ni sbb diorang bg izin pada sy ank perempuan diorang utk keluar dgn lelaki bukan mahram tanpa adik atau abang sy sebagai peneman pastu buat benda-benda xsenonoh! Pegang sana pegang sini..awk tau x panggung wayang tu mungkin sejuk bagi awk sampai terpegang tangan sy dgn sengaja, tp neraka tu teramat panas & tangan awk y memegang tangan sy tu akan dibakar dalam api neraka berulang kali..awk sedar x semua tu?? Tangkap gambar nak kepit-kepit, padahal boleh je tangkap gambar sorang-sorang kan..then, nak heboh kat 1 dunia. Pastu nanti org ‘like’ awk pun suka sebab orang tau siapa awek awk & hubungan awk dan sy kononnya bahagia tapi awk sedar x yang malaikat sentiasa mencatat segala apa yg kita buat..awk ada ilmu agama..klu xde ilmu agama pun, awk tau benda tu salah..tp kenapa masih buat? Awk sedar x semua tu???

Sizuka : Ingat Allah tak waktu awk buat semua tu?? Awk tu belum tentu jodoh sy, nak sentuh-sentuh sy. Kalau da awk nak sentuh-sentuh sy, apa je y suami sy boleh dapat special dari sy sbg isterinya y sah? Awk nak ke isteri awk dah macam sisa orang? Awk mesti akan cakap awk akan pastikan y awk akan nikah dgn sy sebab tu awk boleh sentuh-sentuh sy..tp awk sedar x y awk tu siapa?? hanya hamba Allah…awk bukan tuhan utk tahu siapa jodoh sy & jodoh awk..awk sedar x semua tu??? Klu betul awk syg sy, awk jaga lah sy baik-baik, beri sokongan sy jd muslimah solehah…dekatkan diri pada Allah, mohon pada Allah supaya izinkan kita dijodohkan bersama kerana sy ni milik Allah..ibu bapa hanya penjaga sy, mereka menjaga sy dgn penuh kasih sayang & didikan y baik sehingga sanggup memberi kepercayaan pada awk utk menjaga sy, tp awk jaga sy x??awk jaga sy x?? x kan..awk bawa sy kea rah keburukan..awk sedar x semua tu??? Banyak lagi y awk buat kat sy, sy pun terlalu kurang pandai ikutkan je kemahuan awk..nanti kat neraka bila Allah soal sy dgn dosa-dosa maksiat y kita buat, bukannya awk dapat backup sy dpn Allah..kn?? Tolonglah tahan diri tu sehingga kita dah sah dinikahkan..huuu~

Suasana bertukar menjadi suram…sehinggalah nobita mula meluah perasaan…

Nobita : Kenapa x dari dulu awk cakap semua benda ni?? Kenapa bila kita dah lalui macam-macam baru awk nak luahkan semua ni???
Sizuka : Sebab sebelum awk nak couple sgn sy, awk janji yang awk akan jaga sy baik-baik. Awk suka dengan saya pun sebab bagi awk sy baik tapi semakin lama awak makin berubah. Perubahan awk turut merubah diri sy. Baru sekarang sy luah semua benda ni sebab selama ni sy sentiasa menanti agar Nobita y dulu kembali. Nobita y menjaga sy dgn baik. Sy tunggu Nobita tu..tunggu & terus menunggu kerana sy sayangkan dia. Tapi semakin lama sy tunggu, semakin menjadi-jadi…awk fikirlah baik-baik apa y sy sampaikan…kalau awk masih xberubah, lepaskan sy kerana Allah..

Nobita : ……

[Pesanan : kepada pasangan yg hangat menyulam cinta & kasih sayang, jagalah batas anda! Ingat larangan Allah…cinta itu indah krn Allah yg menciptakannya tapi jangan sampai cinta utk Allah itu dinodai oleh cinta manusia..menjadi kebiasaan, dalam berkasih ada kesalahan y akan dilakukan..seringlah muhasabah diri & beranikan diri untuk mula buat perubahan..beranikan diri menegur pasangan sebelum Allah menegur dengan pembalasan & azab..wallahu’alam~]

Renung2kan

Sumber : Himpunan Cerita Cinta♥

Saturday, November 5, 2011

Nak kenal saya? Meh baca ni..

Saya...siapa saya? Saya adalah saya lah.. =D

Hurm....siapa saya...? Ish...saya adalah sayalah... =D

Okeylah, susah sangat ke nak mengenali saya dan personaliti saya ni? Susah ke? Hurm...okey...buat mereka yang nak mengenali diri saya, buat mereka nak mengenali lah, buat yang tak sudi, tak perlu, pi baca entry saya yang lain, hehe....(suh baca entry dia jugak tu..bukan suh pi lain..hehe...)

Okey, 3 sifat terbesar dalam diri saya (sifat yang paling ketara)

  1. Unpredictable
  2. Berterus Terang
  3. Independent

1.Unpredictable
Ok yang pertama, unpredictable..sememangnya sikap yang ni lah yang membuatkan orang makin keliru dan keliru dengan saya. Saya boleh menjadi seorang yang pendiam, seorang yang riang ria dengan muka tersengih ceria sentiasa (terutama kalau dalam program atau aktiviti bersama, atau bila mengomen drama bila menonton bersama, sambung dialog, buat dialog sendiri atau membebel tu sifat normal sy yang boleh disaksikan kawan-kawan saya), kalau berdua, sy akan jadi sama ada pendiam, bercakap ikut tertib atau berprotokol. :D

1.1 Pendiam kalau saya penat atau dalam 'unconscious' mind (baru bangun tidur, letih, atau tercengang2). Lokasi boleh jadi di dalam kereta, di tempat awam sebagai contoh menunggu orang tengah shopping. Faktor mengantuk atau letih atau memikirkan banyak kerja yang perlu diuruskan akan menyebabkan saya menjadi pendiam dan tidak mempunyai reaksi muka yang jelas untuk dikategorikan..huhu...

1.2 Menjadi seorang ceria adalah apabila saya bertenaga pada hari tersebut, faktor tidur yang cukup, kerja yang sudah settle, tiada masalah, atau tidak menyinggungkan perasaan orang lain. Kalau perkara bertentangan seperti yang disebutkan tadi berlaku, impactnya akan menjadi seperti 1.1. ..Err...hehe!

1.3 Bercakap ikut tertib dan protokol, bermakna saya tidak conquer perbualan, mendengar terlebih dahulu luahan dan pendapat atau ceritera yang nak diceritakan orang kepada saya.


Saya rasa setakat itu sahajalah saya menulis untuk hari ni, chapter 2 & 3, saya akan cerita pada hari lain, buat mereka yang berminat nak baca la...(Rajinnya sy ni...ish3) Ok, hari ni, sy penat...tak tidor cukup...mungkin otak sy boleh jadi weng weng sat lagi...Hee...Assalamualaikum...Salam Satu Umat! Salam Satu Iktiqad!

Target sebelum ke 'sana'