Tuesday, November 22, 2011

Cinta? Ehem, ehem..


Apakah cinta?

Cinta yang saya tahu, adalah “Ingin bersamanya di syurga.”

Saya hanya tahu yang itu. Sebab di dalam Cinta ada kasih dan sayang. Bukankah amat menghairankan jika saya menyatakan:

“Saya sangat sayangkan awak, kasihkan awak, sepenuh hati saya.”

kemudian saya menyepaknya ke dalam api yang marak. Nyata itu bukan Cinta.

sumber : aabkbn

Tuesday, November 8, 2011

Alahai Cik Suria kite..

Semalam, sedang syok sms dengan seorang sahabat saya ni, tiba-tiba dia anta msg, dia nak p hospital, kena gigit ular dan minta doakan tuk dia. Saya terkejut, bimbang, cuak, gelabah, terketar2, sambil berdoa angkat tangan depan2 famili sy, (konpem2 lah kakak sy ni tertanya2 apa ke he nya tiba-tiba berdoa sampai gitu ropenye....) berdoa sungguh-sungguh mintak tak jadi apa-apa kat dia, bimbang kematian menjemput dia malam tu gak. Sampai nak cakap kat mak pun tak mampu, "nik kena patuk ular, mak tolong semayang hajat tuk dia ek" kata2 yang terlekat kat kerongkong, sebab tahan rasa nak nangis.

Fuh, tapi rupa2nya...bukan kena gigit ular, tapi benda apa tah, sebab banyak lubang kat luka dia tuh. Alhamdulillah, nasib baik takde apa2, sampai saat ni saya masih tak puas hati, menate apekah yang telah menggigit beliau tu. Huhu... Dia kata, dia hanya nampak bentuknya panjang macam ular..err..walaupun ia panjang sejengkal je...dan dia terus claim itu adalah ular...Huhu...Apapun, ianya bukan ular, kalau ular..tak tahu la apa akan jadi..
Tapi kan, saya ter-imagine rupa bentuknya macam gini, walaupun mustahil!


ini adalah gambar photoshop semata2 ya..ikan kepala naga..kononnya...


p/s : Nik Suria Nik Abdullah, thanks kerna mengaktifkan semula urat debor saye. Ingatkan urat debor saye putus selama ni, yang susah sangat nak debor..kerana yang ada hanyalah Blur.. Err....Huhu..

Sunday, November 6, 2011

Cinta Sizuka dan Nobita



Di suatu malam depan panggung wayang…

Sizuka : Best tengok wayang dgn awk td..kelakar je cerita tu..xbosan kan?
Nobita : A’ ah xbosan. Best!
Sizuka : Kalau best, knp awk letakkan kepala awk kat bahu sy & beritahu sy y awk mengantuk?
Nobita : Errr~ hehe..


Sizuka : Nasib baik kita pakai sweater kn awk? Kalau x, mesti sejuk dalam tu td.
Nobita : A’ah..btul3! Xdela sejuk sgt td bila dah pakai sweater ni.
Sizuka : Klu xsejuk, kenapa awk pegang tangan sy & beritahu y awk sejuk?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun menuju ke i-City..

Sizuka : Awk, sy cantik x?
Nobita : Awk kn syg sy..mestilah cantik..
Sizuka : Kalau sy ni betul cantik bagi awk, kenapa bila sy pakai baju-baju tertentu baru awak akan puji sy cantik. Kalau sy pakai baju longgar, awk diam je..kadang-kadang awk akan tanya saya kenapa pakai baju besar..kalau sy pakai baju ketat, baru awk puji sy cantik..knp ye?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun tiba di i-City..

Sizuka : Jom snap pic wak..sy nak tangkap gambar awk bawah lampu tu.
Nobita : Kita tangkap gambar berdua la syg. Meh sini, duduk sebelah sy. Rapat sikit, nanti xmasuk plak gambar awk.
Sizuka : Boleh ke rapat-rapat ni?huu
Nobita : Takpe de..awk kn awek sy..
Sizuka : Awek je..bukan isteri yg sah..
Nobita : Errr~ huhu..

Sizuka : Nanti sy simpan gambar kita ni dalam laptop sy ye wak.
Nobita : Alaa..upload la terus dalam fb.
Sizuka : Eh..boleh ke..xelok la wak..gambar tu dah la awk & sy je..yang ke-3 syaitan..pastu nak pergi heboh 1 dunia tentang dosa y kita buat..xmalu ke?huu
Nobita : Errr~ huhu..

Mereka pun pulang..

Sizuka : “Awk, awk syg sy x?
Nobita : Mestilah syg..syg sangat2 tau..haa
Sizuka : Buktinya??
Nobita : Eh..mcm ajak bergurau je..nak sy kiss pipi awk tu ke syg?hehe
Sizuka : Ish..apa ni? Teruknya pemikiran awk..huu
Nobita : Eh..errr~ huhu

Sizuka : Mak sy kata, kalau kita syg sesuatu tu, kita akan jaga sebaik mungkin.
Nobita : Eh..mestila! hehe
Sizuka : Tapi awk tipu sy!huu~
Nobita : Eh..kenapa plak sy tipu awk??
Sizuka : Kalau awk syg sy, mestilah awk jaga sy sebaik mungkin tp awk xjaga sy dgn baik pun..awk sentuh-sentuh sy, pegang tangan sy, cuba nk kiss sy,ajar sy buat benda bukan-bukan yg sy xpernah buat sebelum ni, selalu ajak sy keluar malam-malam.

Nobita : Owh..sekarang awk nak salahkan sy la ajak awk keluar malam?? Mak ayah awk yg bg izin tau!
Sizuka : Memang diorang y bagi izin tapi awk tau x y diorang jugak y akan tanggung dosa sy dgn awk malam-malam macam ni sbb diorang bg izin pada sy ank perempuan diorang utk keluar dgn lelaki bukan mahram tanpa adik atau abang sy sebagai peneman pastu buat benda-benda xsenonoh! Pegang sana pegang sini..awk tau x panggung wayang tu mungkin sejuk bagi awk sampai terpegang tangan sy dgn sengaja, tp neraka tu teramat panas & tangan awk y memegang tangan sy tu akan dibakar dalam api neraka berulang kali..awk sedar x semua tu?? Tangkap gambar nak kepit-kepit, padahal boleh je tangkap gambar sorang-sorang kan..then, nak heboh kat 1 dunia. Pastu nanti org ‘like’ awk pun suka sebab orang tau siapa awek awk & hubungan awk dan sy kononnya bahagia tapi awk sedar x yang malaikat sentiasa mencatat segala apa yg kita buat..awk ada ilmu agama..klu xde ilmu agama pun, awk tau benda tu salah..tp kenapa masih buat? Awk sedar x semua tu???

Sizuka : Ingat Allah tak waktu awk buat semua tu?? Awk tu belum tentu jodoh sy, nak sentuh-sentuh sy. Kalau da awk nak sentuh-sentuh sy, apa je y suami sy boleh dapat special dari sy sbg isterinya y sah? Awk nak ke isteri awk dah macam sisa orang? Awk mesti akan cakap awk akan pastikan y awk akan nikah dgn sy sebab tu awk boleh sentuh-sentuh sy..tp awk sedar x y awk tu siapa?? hanya hamba Allah…awk bukan tuhan utk tahu siapa jodoh sy & jodoh awk..awk sedar x semua tu??? Klu betul awk syg sy, awk jaga lah sy baik-baik, beri sokongan sy jd muslimah solehah…dekatkan diri pada Allah, mohon pada Allah supaya izinkan kita dijodohkan bersama kerana sy ni milik Allah..ibu bapa hanya penjaga sy, mereka menjaga sy dgn penuh kasih sayang & didikan y baik sehingga sanggup memberi kepercayaan pada awk utk menjaga sy, tp awk jaga sy x??awk jaga sy x?? x kan..awk bawa sy kea rah keburukan..awk sedar x semua tu??? Banyak lagi y awk buat kat sy, sy pun terlalu kurang pandai ikutkan je kemahuan awk..nanti kat neraka bila Allah soal sy dgn dosa-dosa maksiat y kita buat, bukannya awk dapat backup sy dpn Allah..kn?? Tolonglah tahan diri tu sehingga kita dah sah dinikahkan..huuu~

Suasana bertukar menjadi suram…sehinggalah nobita mula meluah perasaan…

Nobita : Kenapa x dari dulu awk cakap semua benda ni?? Kenapa bila kita dah lalui macam-macam baru awk nak luahkan semua ni???
Sizuka : Sebab sebelum awk nak couple sgn sy, awk janji yang awk akan jaga sy baik-baik. Awk suka dengan saya pun sebab bagi awk sy baik tapi semakin lama awak makin berubah. Perubahan awk turut merubah diri sy. Baru sekarang sy luah semua benda ni sebab selama ni sy sentiasa menanti agar Nobita y dulu kembali. Nobita y menjaga sy dgn baik. Sy tunggu Nobita tu..tunggu & terus menunggu kerana sy sayangkan dia. Tapi semakin lama sy tunggu, semakin menjadi-jadi…awk fikirlah baik-baik apa y sy sampaikan…kalau awk masih xberubah, lepaskan sy kerana Allah..

Nobita : ……

[Pesanan : kepada pasangan yg hangat menyulam cinta & kasih sayang, jagalah batas anda! Ingat larangan Allah…cinta itu indah krn Allah yg menciptakannya tapi jangan sampai cinta utk Allah itu dinodai oleh cinta manusia..menjadi kebiasaan, dalam berkasih ada kesalahan y akan dilakukan..seringlah muhasabah diri & beranikan diri untuk mula buat perubahan..beranikan diri menegur pasangan sebelum Allah menegur dengan pembalasan & azab..wallahu’alam~]

Renung2kan

Sumber : Himpunan Cerita Cinta♥

Saturday, November 5, 2011

Nak kenal saya? Meh baca ni..

Saya...siapa saya? Saya adalah saya lah.. =D

Hurm....siapa saya...? Ish...saya adalah sayalah... =D

Okeylah, susah sangat ke nak mengenali saya dan personaliti saya ni? Susah ke? Hurm...okey...buat mereka yang nak mengenali diri saya, buat mereka nak mengenali lah, buat yang tak sudi, tak perlu, pi baca entry saya yang lain, hehe....(suh baca entry dia jugak tu..bukan suh pi lain..hehe...)

Okey, 3 sifat terbesar dalam diri saya (sifat yang paling ketara)

  1. Unpredictable
  2. Berterus Terang
  3. Independent

1.Unpredictable
Ok yang pertama, unpredictable..sememangnya sikap yang ni lah yang membuatkan orang makin keliru dan keliru dengan saya. Saya boleh menjadi seorang yang pendiam, seorang yang riang ria dengan muka tersengih ceria sentiasa (terutama kalau dalam program atau aktiviti bersama, atau bila mengomen drama bila menonton bersama, sambung dialog, buat dialog sendiri atau membebel tu sifat normal sy yang boleh disaksikan kawan-kawan saya), kalau berdua, sy akan jadi sama ada pendiam, bercakap ikut tertib atau berprotokol. :D

1.1 Pendiam kalau saya penat atau dalam 'unconscious' mind (baru bangun tidur, letih, atau tercengang2). Lokasi boleh jadi di dalam kereta, di tempat awam sebagai contoh menunggu orang tengah shopping. Faktor mengantuk atau letih atau memikirkan banyak kerja yang perlu diuruskan akan menyebabkan saya menjadi pendiam dan tidak mempunyai reaksi muka yang jelas untuk dikategorikan..huhu...

1.2 Menjadi seorang ceria adalah apabila saya bertenaga pada hari tersebut, faktor tidur yang cukup, kerja yang sudah settle, tiada masalah, atau tidak menyinggungkan perasaan orang lain. Kalau perkara bertentangan seperti yang disebutkan tadi berlaku, impactnya akan menjadi seperti 1.1. ..Err...hehe!

1.3 Bercakap ikut tertib dan protokol, bermakna saya tidak conquer perbualan, mendengar terlebih dahulu luahan dan pendapat atau ceritera yang nak diceritakan orang kepada saya.


Saya rasa setakat itu sahajalah saya menulis untuk hari ni, chapter 2 & 3, saya akan cerita pada hari lain, buat mereka yang berminat nak baca la...(Rajinnya sy ni...ish3) Ok, hari ni, sy penat...tak tidor cukup...mungkin otak sy boleh jadi weng weng sat lagi...Hee...Assalamualaikum...Salam Satu Umat! Salam Satu Iktiqad!

Monday, October 24, 2011

bicara soal hudud


Part Ustaz Azhar the bom lah..*
hehee..

Saturday, October 8, 2011

apabila rasa diri hebat


Kita tak boleh rasa kita yang terbaik, terpandai, tercantik, terhebat dan segala TER lagi.. kerana pasti ada sejuta lagi yang lebih TER... dari kita.. ;)

Jangan riak, takbur dan angkuh dengan kelebihan diri sendiri, sebaliknya ucapkanlah syukur dan pulangkan pujian manusia terhadap kita kepada DIA pemilik segala sesuatu yang ada di bumi dan langit.

p.s. : suka pulak dengan gambar ni....

lokasi : opisku.
sedang menyiapkan slide tuk subjek teknologi maklumat dan komunikasi
misi : meyiapkan tugasan sebelum pukul 11 malam. Cayok2!

Friday, October 7, 2011

biarkan ia..


Tak ambil tahu tak bermakna mengabaikan.. tak bertanya khabar berita tak bermakna melupakan.. tapi..segala urusan jodoh pertemuan ini biarlah masa yang menentukan.

Saturday, September 10, 2011

3 benda alah baru

*Post yang tiada kena mengena dengan orang lain*

3 Barangan yang bakal, telah dan sedang menceriakan serta memudahkan hariku.



1. L'oreal UV Perfect Sunblock.
Hampir sebulan tak merempit, hanya berkereta, kulit sempat kembali kepada warna asal, tapi disebabkan esok sy dah mula memasuki arena rempit sekali lagi, sy perlu berbuat sesuatu untuk mengelakkan kulit muka sy ni menjadi malap akibat terkena sinaran UV. Jadi, selepas membaca review daripada blog2 yg telah digoogle . Sy bercadang untuk membeli sunblock Biore perfect milk, tapi tak jumpa. Jadi, yang ini pun jadilah, walaupun mahal rm7 berbanding Biore tu. Takpe, asalkan kulit muka sy tak malap. Sebab kalau malap, peluang tuk kulit kembali asal adalah sukar dan mungkin mengambil masa yang lama. First time cuba pakai pelindung kulit muka ni. Harap2 berbaloi.


2. Printer baru
Printer baru ip2770, Canon. Beli kat Mydin, terus buat ink luar = RM180.


3. Jam tangan.
Okey, jam ini memang sesuai tiba pada waktu sekarang. Malu la cikgu takde jam. Dengan adanya jam ni, dalam rumah pun pakai. Nak2 kalau buat kerja kat tempat yg tiada jam. Kat dalam rumah ni, sy kerap buat kerja kat kawasan stor yg dipenuhi kotak2 berisi fail sy dan housemates. Tempat ni paling sejuk dalam rumah ni, so, sy gunakan ia sebaik mungkin. Dan jam ini membantu sy untuk sentiasa ingat bahawa masa sedang berjalan. Please buat kerja jangan melebihi 11.45 malam. Kerana setiap pukul 12 malam. Sinderella takut kereta kuda bertukar jadi labu! hoho.

Jadi, off dulu.. buat kerja cepat2, fokus2... selasa nak pi camping! progress assingment harus berjalan dengan majunya! Semangat2!

Saturday, September 3, 2011

Selamat Hari Lahir


Sesungguhnya, dunia ini hanyalah tempat bercucuk tanam. Sedangkan, akhirat adalah tempat menuai hasilnya. Maka, tanamlah seberapa banyak kebaikan dan amal soleh di dunia ini agar mendapat hasil yang lumayan di akhirat sana, iaitu syurga yang kekal abadi, SELAMAT HARI LAHIR wahai diri.. moga dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan ke sana. Amin...Ya Rabb.

Monday, August 29, 2011

Mengejar HidayahMu



Semua orang inginkan hidayah perubahan, tapi penghalangnya ialah tiada kekuatan untuk ke arah itu. Jadi, sampai bila? Bukankah dirimu mahukan akhirat dan kehidupan yang diredhai Allah?

Jangan tertipu dengan dunia, sampai masanya kau dan aku akan dijemput ke 'sana' jua. Waktu itu, tiada guna menghitung amalanmu di sini (dunia) lagi.

Bangkitlah dari mimpi yang lena. Dunia ini persinggahan semata.
Salam mujahadah.

Saturday, August 27, 2011

simple 'dimple'


Mereka yang berlesung pipit kerap didatangi oleh 'kanak2' yang cuba berkongsi pengetahuan mereka yang diambil daripada 'rancangan dokumentari di astro' dengan mengatakan :

"Tahukah anda lesung pipit...adalah....bla bla bla....cacat...bla bla...bla..."

Okey, mereka yang berlesung pipit agak jenuh untuk membuat reaksi seperti... "Oh, iye ke...?", "Yup...betul tu.." atau senyum saja sambil angguk angguk.



Kerana jikalau anda merupakan orang yang ke 500 mengucapkan perkara yang sama.. Err... hurmm... rasanya ia mungkin akan jadi lebih menarik jika anda mengucapkan/memberitahu/berkongsi tentang sesuatu yang lain daripada fakta di atas. Huhu..

Orang berlesung pipit jangka hayat dia lebih pendek ke... lesung pipit terjadi kerana masa si ibu mengandung si ibu menumbuk sambal menggunakan lesung batu sambil burung pipit datang berterbangan buat formation atas kepala si ibu ke, atau bilakah lesung pipit terbentuk? ketika dalam perut ibu ke, usia 3 bulan ke kan...? kan ke menarik gitu.


Jadi, kalau nak bagitahu fakta di atas pergi cerita kepada orang lain yang tidak berlesung pipit. okey...err...

Jangan marah. Cuba fikir di luar kotak sambil buat transformasi komunikasi berkesan. erkk...




:::kat bawah ni..beberapa komentar dari rakan2 fb, (rajin pulak print screen asni ni kan..ha ha..)



Friday, August 26, 2011

Salam Aidilfitri

Teka teki : Banyak2 lagu raya nostalgia yang mana mengandungi perkataan Bahasa Inggeris? =P



:::Selamat menyambut Aidilfitri yang bakal menjelma tak lama lagi.
::: Special thanks kepada rakan2 yang banyak membantu saya sepanjang Ramadhan ini, Afi dan Shida yang sentiasa mengejutkan saya bangun sahur dengan penuh sifat keibuan. Terima kasih...Terima kasih diucapkan kepada Syamimi dan Roe yang sudi mengangkut barang2 psv sy setiap hari ahad dan khamis. Tak lupa juga kepada team2 ketuk2 ramadhan rumah Jalan Kubur, Shida, Suefy dan Najwa yang baik hati membelikan barangan masak setiap kali tiba giliran masak team kita. Kepada Farah, terima kasih kerana sudi merempit dengan sy ni..begitu juga Afi, terima kasih ye kerana sudi merempit bersama2 sy walaupun selalu termerempit dengan laju sampai tertinggal kamu di belakang. Juga tak lupa kepada Vee yang selalu menasihatkan saya agar memperlahankan kelajuan 'kuda' sy tu...nasihat tandanya sayang..kan...Terima kasih atas masakan yang sedap2 itu. Kepada Hanim, yang berwajah serius tapi comel di mata ku ini moga kamu bawa pulang biskut buatan kamu yang sungguh sedap itu selepas raya ye. Bahagian saya haruslah 20% the he he. Dan akhir sekali, terima kasih kepada oniey2 kite, Julia, hihihi our KU atas segala kprihatinan yang ditunjukkan..semoga bergembira di samping yang tersayang di hari lebaran ini.


Kepada semua temanku...SAYA SAYANG ANDA SEMUA.. Moga Allah merahmati anda semua housemateku pangkalan Jalan Kubur. The he he.



Indah langit kerana awan,
Indah laut kerana kebiruan,
Indah Ramadhan kerana keinsafan,
Indah Aidilfitri kerana kemaafan.




*.:。✿*¨゚✎・ ..:*SELAMAT HARI RAYA AIDILFTIRI*.:。✿*¨゚✎・✿..:*

MAAF ZAHIR & BATIN.



Jawapan : Lagu Saloma "Miskin Kaya memakai baju baru warna warni, mengunjungi sanak kaum FAMILI" thihihi..

Saturday, August 13, 2011

Alangkah bagus kalau..

Alangkah bagus jika otak ku ini, ditukarkan dengan otak ibuku...
dia dah tak perlukan otak yang pintar,
anaknya ini yg masih di alam study yang memerlukan pemikiran kritis dan kreatif..
alangkah bagus jika kegigihan dan kesungguhan ibuku diserahkan padaku..

"nah anakku, aku serahkan kepintaran, kesungguhan dan kegigihan kepadamu.."

Alangkah bagus...kan?

Haha.

Sebenarnya, saya butuhkan kesungguhan dalam menyiapkan kerja seni sy iaitu PSV, Pendidikan Seni Visual, harap-harap lepas berbuka puasa, saya akan tiba sebelum pukul 9 di rumah sewa, sempat tak saya buat 5 kerja dalam satu malam? hoho..harap-harap..sy dibekalkan semangat kesungguhan yang luar biasa. Sebabnya..semester ni, sy menjadi amat malas dan tak semangat menyiapkan tugasan yang diberikan.

Haishhh...entah la sebab apa. Mungkin sebab bila tinggal di rumah sewa suasana jadi lain? Entahlah, rasanya macam nak tinggal di hostel je..kalau ditawarkan..fuh alangkah bagus...?
Alangkah lagi....
'Alangkah-alangkah' ni sebenarnya imaginasi semata-semata..imaginasi yang tidak akan terjadi. Jadi sila jangan sebut, " Alangkah" lagi...sememangnya ianya angan-angan semata-mata,

Sebagai contoh :

"Alangkah nikmatnya tika ini, andai segelas air fresh orrange yang terkondensasi dek airnya yang sejuk, berada di genggamanku...fuhhhhh"


XD

Post merapu.

Friday, August 12, 2011

Menunggu "dia"


Tanda-tanda..anda ter'suka' seseorang..
anda kerap ke wall fb seseorang itu...dan anda menyenanginya..
jika dibiarkan berterusan..anda mungkin boleh 'jatuh cinta'..
tidak pasti sama ada cinta itu celik atau buta...
abaikan..mungkin ianya perasaan semasa sahaja..
melewati beberapa purnama..
dia sekejap ada sekejap tiada..
berlegar-legar melintasi pintu hati ini...
dan dia hanya mampu melintasi...
mujurlah..Cinta Allah sentiasa ada..
walaupun hati ini senantiasa berbolak balik..


::::Saya hanya mampu merancang, Allah yang menentukan. Jika tiada jumpa si dia yang sebenar, haruslah dianjak tahunnya. Tahun apa? Tahun mencari jodoh.

::::tengok tajuk post, menunggu "dia"... hakikatnya...saya tak rasa menunggu pun. Err...~


Over semasa berbuka

Bulan puasa ni adalah bulan di mana kita boleh ambil kesempatan untuk menjimatkan perbelanjaan dan menjaga perut, bulan puasa ni lah yg mana nak berdiet kuruskan badan boleh mencapai impian untuk itu. Tapi kenapa bila bulan puasa je, perbelanjaan makin meningkat, dan.....berat badan makin bertambah-tambah? Hurmm....jawapannya adalah kerana NAFSU semata-mata. Terutamanya bila nak beli juadah untuk berbuka puasa. Satu hal, memboros dan membazir, hal keduanya...mana mau sumbat semua makanan tu? Nasi ayam, kuih lompat tikam, kuih apam, young tau foo, dan air buah yang dibeli tu? Perut manusia tidak seperti perut lembu yg ada empat compartment ya..

Jadi, sebagai orang yang hidup selama 22 tahun 11 bulan ni, sy sentiasa ingatkan diri sy untuk tidak melakukan perkara yang akan membuatkan saya menyesal selepas berbuka puasa. Ianya agak 'mengazabkan' diri apabila perut penuh dengan makanan dan air, sampaikan nak menjamah makanan lain yg dipelawa oleh kawan, terpaksa jawab macam ni "tak boleh dah, makanan ada sini dah" sambil tunjuk tengkuk... Memang tak bagus kan. Islam mengajar kita berhenti sebelum kenyang, ini gaya macam berhenti sebelum 'mati kekenyangan'. Hu hu hu..

Okey, antara cara-cara yang boleh mengelakkan kita rasa menyesal selepas berbuka puasa :



*.:。✿*゚・✿.CARA PERTAMA*.:。✿*゚・✿..:*


Semasa menjamah makanan, minum air sekadar 1/6 sahaja dari gelas terutamanya bagi mereka yang sangat dahaga sepanjang hari tu yang sememangnya sudah berniat daripada awal, "bahawasanya aku akan minum satu jag air semasa berbuka puasa karang" kepada kawan-kawannya. Okey, minum satu gelas air sekaligus, dan kemudian sambung makan akan membuatkan anda rasa seperti ular sawa yang tak mampu bergerak setelah berjaya menelan seekor kambing, dan sudah tentu ianya sangat azab ya..

Tindakan saya : Selain daripada cara di atas, sekiranya saya sangat dahaga dan memerlukan satu 'jag' air, sy akan minum 1 'jag' air tu, dan untuk makanan, saya akan makan kuih muih atau benda-benda ringan sahaja, atau pun saya makan separuh daripada makanan berat yang saya beli seperti nasi ayam tu, separuh lagi letak dalam tudung saji, Kemudian, lepas terawih saya akan sambung sesi makan kedua. Tapi saya perlu berkira-kira juga dengan pada pukul berapakah saya akan tidur, sekiranya saya makan pada pukul 10, kemungkinan saya akan membuat kerja hingga lewat malam bagi menghadamkan makanan tersebut terlebih dahulu. Mungkin pukul 12 lebih, atau pukul 1 pagi. :)



tepung pelita, sentiasa menggoda nafsu ketika 'membeli belah' di Bazar. Hati-hati dengan spesies kuih ni.. ha ha ha..


1 'jag' air = hiperbola...ianya merujuk kepada kuantiti yang banyak.



*.:。✿*゚・✿.CARA KEDUA*.:。✿*゚・✿..:*


Pergi Bazar, bekalkan wang di tangan anda sebanyak RM4, RM6, RM7 sahaja, kalau boleh jangan bawa wallet atau purse. Bawak purse atau wallet bahaya kat tengah bazar tu ramai orang karang tercicir/ dicuri/ hilang..satu masalah pula wujud. Satu lagi, saya suka kalau 'membeli belah' di bazar dengan tangan..'freehand' tak pegang handset atau wallet dengan memakai baju atau seluar yang ada poket/kocek. XD.

Tindakan saya : Saya akan membeli satu makanan berat, satu air (tak beli pun takpe, lagi jimat) dan satu jenis kuih. total RM kurang atau sama dengan RM5. =D

Apam mekar atau apam dewa yang kecik-kecik molek ni saaaangat sedap, lembut dan wangi..InsyaAllah, akan mengusahakannya sendiri dengan tangan ini. =D


Tips beli kuih muih : satu tips membantu anda sekiranya anda mempunyai pelbagai kuih idaman untuk didapatkan serta bimbang kempunan DAN dalam masa yang sama anda harus pilih satu jenis kuih sahaja. Hmm..macamana nak rasa semua kuih-kuih idaman dan dalam masa yang sama tidak mahu membazir? Okey, caranya... anda boleh tengok kawan anda beli kuih apa (sekiranya mereka membeli salah satu daripadakuih-kuih idaman anda) target mengena! anda boleh tersenyum, dan boleh proceed ke kuih idaman kedua anda. Percayalah, kawan-kawan anda akan mempelawa anda makan kuih idaman anda itu ketika berbuka puasa nanti. (Sama ada dah memang sikap rakan kita tu yang akan mempelawa atau sememangnya rakan kita itu sudah kekenyangan). See.. kita mempunyai lebih dari satu kuih idaman. He he he.

p/s : kalau mereka tak pelawa, saya sendiri yang akan mintak...."nak sikit...." ha ha..


*.:。✿*゚・✿.CARA KETIGA*.:。✿*゚・✿..:*



Berbuka puasa di masjid atau surau berdekatan.



Dan cara ketiga, untuk berjimat kos perbelanjaan, mengelakkan pembaziran makanan dan penderaan perut semasa berbuka. Eloklah kita secara berjemaah dengan rakan-rakan kita berbuka di masjid atau surau yang berdekatan. Kenal pasti surau/masjid yang menyediakan moreh dan juadah berbuka puasa. Di samping itu, cara ini dapat memupuk sifat kesederhanaan dalam diri, mengeratkan silaturrahim dengan pengunjung masjid yang lain.



***************


Bercakap tentang kesederhanaan dalam diri. Sebenarnya, kita banyak berfikirkan soal makanan untuk juadah berbuka puasa atau bersahur. Terutamanya untuk waktu berbuka puasa. Salah satu hikmah berpuasa adalah memupuk rasa bersyukur dalam diri, kita boleh merasai dan menghayati bagaimana mereka yang tidak bernasib baik, tidak mempunyai makanan mewah dan meriah seperti anda atau lansung tidak mempunyai makanan . Kita terlalu memikirkan kesempurnaan, kemeriahan, kelazatan sehingga lupa, puasa itu sebenarnya memupuk rasa kehambaan dalam diri, hamba kepada Allah S.W.T. . Bulan Ramadhan bukan festival semata-semata. Tetapi 'festival ibadah'. Di mana semua umat Islam berusaha dengan bersungguh-sungguh mencapai kekhusyukan bagi mendapat pengampunan daripada Allah dan pahala yang berlipat ganda.

Akhir kalam..
Selamat menempuhi Ramadhan ini dengan penuh rasa syukur ke hadrat Ilahi, semoga Ramadhan ini bukan Ramadhan yang terakhir. Ameen.

Tuesday, August 9, 2011

malam ini : bunga api

Siang tadi tergerak hati beli bunga api, jadi after terawih dan lepas masak tuk sahur esok....sy dan housemate bermain2 dengan api, image firework.... agak teruja ye...sebab cantik sungguh coraknya terutamanya dari hasil tangan sy ni... hoho...



bintang....cantik sungguh...sehingga mengundang cemburu housemate sy...




okey...jantung/ heart/ love..


Selamat menyambut Ramadhan Kareem....kata orang, kenapa sibuk sangat nak beribadah bulan Ramadhan ni, bulan lain tak beriya2 pulak... oh...bagi sy, pendapat itu berbaur agak tidak mencapah/lteral ye..Hal ini demikian kerana, pada bulan Ramadhan la terdapat banyak tawaran dan ganjaran daripada Allah terhadap hamba2nya yang beriman untuk berebut pahala dan pengampunan.

  • Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
    • a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
    • b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
    • c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
    • d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda
    • dan banyak lagi....





Jadi.....selamat merebut ganjaran dan tawaran daripada Allah, semoga kita mendapat pengampunan daripadaNya dan berjaya melipat gandakan pahala di bulan mulia ini...

Selamat menghayati keindahan Ramadhan.... =)

Saturday, August 6, 2011

sesungguhnya aku berpuasa

Bulan puasa...selain menahan lapar dan dahaga..kita juga perlu banyak bersabar dan menahan rasa marah. Apa2 juga yg membuatkan kita rasa nak marah kat orang..

Pasai apa sy marah bulan2 puasa ni..meh sini nak citer sikit..Hari ni sy di rumah..terlanjur di rumah...sy tolong ler jaga kedai mak sy..sambil2 jaga takde apa nak buat...buat la apa yg patut yg bermanfaatkan.. kalau tak online..baca buku...baca novel...atau baca Al-Quran..

Baca Al-Quran selain daripada waktu lepas solat, memang menunjukkan fenomena di bulan Ramadhan kan..? tak terkecuali dgn sy..Tengah duk baca..baca...baca...amik feel bulan puasa..Puasa ni...jiwa kena bersih..dekat dengan Allah...nanti dapat hadiah kemenangan daripada DIA...Hari Raya Aidilfitri...sudah tentu sy mahu sambut dengan penuh rasa kesyukuran dan perasaan yg sungguh indah..Aidilfitri...hari kemenangan...tak gitu..?

Oh...tercerita feel bulan puasa pulak..okey....tengah2 duk baca..ada pelanggan.. masuk.... dan.. beliau..... terus menuju ke peti minuman.. terdetik di hati sy.. 'hurmm..tak puasa la tu...'

pastu sy laung dari dalam..."hurm....dik....air tak jual lagi...."

pastu tersipu2lah malu...keluar...ada yg senyum...berlalu pergi macam tu je...tak sempat paling muka...malu lah tu...ada yg macam defensive....menjawab..."..tak jual lagi ke..kenapa tak jual lagi..bukan nak minum sekarang pun..."

sy jawab..."orang tak beli minuman sejuk waktu2 macam ni..."

banyak lagi lah gelagat orang tak puasa mengkantoikan diri membeli minuman atau makanan... ada yg nak beli 1 pek maggi dengan telur, ada yg nak beli air bergas dengan ais, macam2...ada yg tumpang sekaki bawak kanak2...tapi beli minuman bergas tuk kanak2 usia 2-3 tahun...logik tak..? kanak2 tak minum la air coke, pepsi dan seangkatan dengannya...depa minum susu dutch lady, milo, abis koman pun air minuman laici, oren, epal..dan lain2.. tak pun beli ais krim....

[note : suspek2 di atas tidak termasuk kepada customer wanita/bapa, abang, datuk mithali yg membelikan untuk kanak2 ye...itu manusia2 jujur...sy berbesar hati mendapat customer2 jujur dan berbakti kepada kanak2 khususnya...]

pendek kata.....selangkah orang masuk kat kedai tu...wa da buleh nampak dah orang tu puasa ke tak puasa.... bawak 'prop' macam budak2 sebagai alasan nak belikan minuman atau makanan...tak membantu okey..

ada yg menjawab macam ni "takpelah, awk jgn bimbang..dosa ni sy yg tanggung...."

Saya? dengar telinga kanan...keluar telinga kiri..... dan orang itu berlalu dengan riak muka tak puas hati...

Dan..macam biasa....sy bisikkan kata sabar... Asni...sabar...ini dugaan bulan puasa....jangan marah... nanti kurang pahala...



::::::::rasanya ini antara entry pertama sy cerita pasal kedai sy kot...iya....ini lah lapangan yg menjadi sy seperti ini...masak dengan perangai manusia yg pelbagai ragam...

Wednesday, June 8, 2011

ukhwah dari ikhlas


Ukhwah itu tidak terletak pada jarak..
jarak masa, jarak tempat, jarak pangkat, jarak harta, jarak kelebihan mahupun kekurangan...
Ianya kerana Allah...sahabat yg berkasih kerana Allah tidak akan menemui erti jemu, penat dan berputus asa. Tiada balasan yang diharapkan cuma keredhaan Allah semata-mata.

Sebesar-besar kasih sayang seorang sahabat kepada sahabatnya adalah ingatan yang tulus ikhlas dalam doa yang dipanjatkan kepada Allah S.w.t.

Moga Allah merahmati insan-insan yang berkasih kerana Allah di luar sana...~

Thursday, May 12, 2011

dunia & exam adakah sama?

menanti perubahan dan keajaiban berlaku....



Kenapakah kita sukar untuk menerima sesuatu perubahan diri untuk kebaikan kita? Tidakkah terfikir akan kita bahawa masa itu sentiasa berjalan dan tidak pernah berhenti berdetik. Waktu penentuan pula akan tiba tidak lama lagi, tetapi kita sudah terbiasa untuk menangguh dan mengharapkan keajaiban di penghujungnya. Tetapi realitinya apa yang kita harapkan tidak terjadi.

Adakah kita ini dicipta untuk menjadi manusia yang gagal? Atau kita sendiri yang menentukannya dan Allah sebagai pembenar atas segala tindakan kita sama ada tindakan kita itu berbentuk usaha atau pun hanya bersenang lenang menikmati arus dunia.

Dan masa pula berlalu bagaikan air yang mengalir. Demi masa, sesungguhnya manusia benar-benar terleka.



Lihat bahasa analogi yang saya rumuskan di bawah ini :


Versi dunia :
saya tunggu seru untuk study sempena exam...matlamat lulus.

Versi akhirat :
saya tunggu hidayah untuk berubah sempena ke sana..matlamat syurga.


kesimpulannya, usahlah menunggu, ayuhlah kita berusaha mencari seru dan hidayah itu. Nak lulus dan nak kan syurga..konsepnya sama sahaja. Fikirkan apa penghalang kita untuk melakukan sesuatu seperti study contohnya, begitu jugalah penghalang kita untuk melakukan perubahan. Tiada usaha tiada kejayaan. No pain no gain.

Berat rasanya kan. Semua antara kita mahukan kejayaan tetapi usahanya tidak kelihatan. Maka, fikir dan renungkanlah. Adakah kita ini dicipta sebagai manusia yang gagal atau sebaliknya?



Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya. Apa guna adanya lulus dan gagal dalam peperiksaan?
Apa guna adanya syurga dan neraka untuk hambaNya?

Sama-sama kita renung-renungkan.

Ikhlas dan Redha




Ikhlas dan Redha...bukan senang nak menghadirkan ia....
hanya hati yang penuh cinta kepadaNya sahaja yang mampu menerbitkan ia biar apa pun ujian yang didatangkanNya. Mampukah kita untuk memperolehi rasa ikhlas dan redha itu?


InsyaAllah. Dekatkan diri kepada-Nya sentiasa..semoga segala rasa duniawi itu memudar mengingatkan kehidupan di 'sana' yang lebih abadi dan membahagiakan.


Selamat Tinggal Dunia. Satu ucapan yang ingin saya ucapkan terutamanya ketika saya terasa begitu dekat denganNya. Seolah restu dan redha-Nya mengiringi saya.


Andainya ditakdirkan ke sana tanpa pengetahuan dan petanda daripada-Mu kepadaku, aku mohon Ya Allah, jemputlah daku dalam keadaan aku telah bertaubat kepada Mu pada malam harinya dalam waktu tahajud dan ukhwah aku serta sahabat dan orang tersayang utuh di mana perasaan kasihku kepada mereka adalah keranaMu dan kasih mereka kepadaku adalah keranaMu kerana aku ingin ke sana sarat dengan Cinta. Cinta mereka dan Cinta-Mu.






Monday, May 9, 2011

Bonda

saya yang sememangnya gemarkan lagu2 M.Nasir telah memilih lagu Bonda sebagai lagu pilihan sempena Hari Ibu ni. Lirik lagu ni sangat2 puitis....syahdu...
layannnnn...







Mengapa kanta ini masih berkaca
Sedangku telah pun terima di dalam redha
Segala kepahitan
Pengalaman menjadi penawar
Mengejar impi ke pintu Syurga

Duhai bonda
Bilakah akan ku kecapi kasturi
Penebus maruah
Dan semangat lama

Mengapa sinar neon dan gedung indah
Kotaraya yang menjanjikan sejuta rasa
Sejuta haruman
Kini menjadi penjara jiwa
Ku yang merindukan ketenangan

Duhai bonda
Hari-hariku kini berlalu
Bagaikan bahtera
Tanpa layar dan kemudi

Bonda
Akhirnya terbongkar jua rahsia
Tangisan dan gurindam
Keramat kasih sayangmu

Bonda
Saat dan pertemuan semula
Kita kali ini
Akan ku abadikan
Keramat kasih sayangmu

Oh! bonda
bonda



::::::kalau nak dengar lagu ni...sila klik 2x...dan dengar di Youtube..sebabnya blog sy ada player lagu yg tak boleh nak off. Dan sy memang tak berniat nak tukar player lain.. Sekian. =)

Menangislah

Menangislah.
Itu fitrah manusia.
Manusia dilahirkan suci
tanpa dosa dan cintakan kebaikan.

Menangislah,
moga ia dapat mengembalikan semula
jiwa yang suci sebagaimana jiwa bayi
yang baru dilahirkan ke dunia.




Tumpahkan airmatamu pada perkara yang diredhai, jadikan airmata itu airmata yg bernilai yang akan menjadi penyelamatmu daripada azab api neraka.




“Ada dua mata yang tidak akan tersentuh api neraka. Mata yang menangis karena takut kepada Allah. Dan mata yang begadang berjaga dalam jihad fi sabilillah.”
(HR At-Tirmizy - Hasan Shahih)

Thursday, May 5, 2011

i hate smoke


Dear Smokers, (̅_̅_̅_̅(̅_̅_̅_̅_̅_̅_̅_̅_̅̅_̅(
)ڪے~ ~
Please get a plastic bag & cover urself whenever u want 2 start smoking.
So u can enjoy d smoke 100% by yourself. We don't want any % of it.

████▒▒▒░░Don't kill me & my friends if u want 2 kill urself░░▒▒▒████


Tuesday, May 3, 2011

pelik


Intro : Entry ini merupakan entry mengenai etika pergaulan dalam facebook. Semua orang sudah maklum, sekarang facebook sudah jadi seperti dunia kedua masyararakat pada zaman sekarang di mana manusia mempunyai dunia realiti dan dunia mayanya sendiri iaitu dunia siber. Fenomena penggunaan facebook pula tak dapat dinafikan lagi tentang kecanggihan serta kelebihannya dalam pelbagai aspek.

****



****

Dalam dunia berdakwah dalam kalangan muslim muslimah dalam alam maya ni, sy sedikit pelik dengan beberapa situasi. Dan terjadilah perbandingan sentiasa antara pendakwah2 ini dengan kakak senior saya dan jemaahnya. Walaupun sy bukanlah muka2 familiar yang menghadiri program2 mereka tetapi cukup sy tenang dan berasa kemesraan antara kami cepat bertaut dan utuh sekiranya bertemu dalam halaqoh. Mereka yang saya maksudkan adalah srikandi-srikandi yang tabah dan cekal dan tidak jemu-jemu meneruskan matlamat perjuangan mereka iaitu mengembalikan hati-hati manusia kepada Allah S.W.T. Usaha mereka mengembalikan hati-hati yang alpa, jahiliah dan sebagainya semoga mendapat ganjaran di sisi Allah dan dipermudahkan segala urusannya di dunia serta di akhirat. Ini doa sy kepada mereka yang ikhlas berjuang di jalan Allah.

Di sini saya ingin memperkatakan tentang sikap sesetengah pendakwah di alam siber menerusi laman sosial facebook. Bukannya ramai tapi sesetengah daripada mereka membuatkan sy membuat penilaian bahawa mereka seperti pendakwah yang...emm...pelik.


Bukannya perkara besar pun, tapi cukup untuk buat sy terfikirkan integriti mereka sebagai seorang pendakwah melalui perkara sekecil ini. Sebagai contoh, sy yang suka memberi respon kepada posting2 yang sy suka. Sy tak kira siapa orang itu, famous atau tak famous, cerdik pandai atau tidak, berstatus atau tidak, cantik atau hodoh, tidak sy kira dan tidak sy ambil tahu langsung tentang perbezaan2 ini. Cuma yg sy tahu, sekiranya kita memberi respon seperti Likes atau comment (Biasanya komen) sudah tentu kita mengharapkan respon mereka juga terhadap kita. Sekosong2 idea atau pendapat kita walau diibaratkan sebagai tin kosong sekalipun, ianya tetap idea, dan lahir dari pemikiran dan jiwa kita. Jadi, sekiranya tidak berbalas, terkesan di hati lah juga. Lebih2 lagi sekiranya niat kita untuk mengadakan silaturrahim antara mereka. Dan yang peliknya, komen orang lain boleh pulak di-reply balik dan begitu mesra. Situasi ini berulang2, daripada sy tak ambil hati lansung dan berhusnulzhon kepada tiada rasa respect.


Iya sy tahu, sesetengah komen tak perlu di reply semula oleh pemilik posting, contohnya ucapan tahniah, goodluck, terima kasih dan seumpamanya. Lebih- lebih lagi kalau orang yang dah kita biasa buat respon pada postingnya, tak mengapalah. Iya...sy dah tolak faktor itu.. dan semua2 faktor lain yang bersangkut paut. Tetapi situasi ini akan kelihatan seperti tidak elok sekiranya perhubungan kita dengan mereka bukan di tahap yang begitu rapat/mesra/sudah biasa dan di pihak kita yang cuba menjalinkan silaturrahim dengan mereka.

Jadi sy rasa layaklah sy bersuara dengan menegur dalam ruangan ini. Bagi sy Islam itu telus. Sebarang khilaf bolehlah diselesaikan dengan berterus terang. Jadi sy menegur dengan berterus terang dalam ruangan ini. Persoalkan hati dan matlamat kita adakah ianya masih selamat sebagai untuk mendapatkan keredhaan Allah atau keredhaan manusia?




*****

"page berdakwah dan menyebarkan tazkirah sentiasa, tapi tak tahu nak meraikan orang yang respon pada postingnya. Buat tak tahu je mentang2 respon banyak...Sombong atau macamana tu? :)

kalau dah berdakwah tu, akhlak kena seiring lah..hati mesti suci dan murni dengan sesiapa jua..silaturrahim pandai la jaga...sy perempuan awak perempuan...takde fitnah pun kalau meraikan pendapat dan komen orang... :)

Fikir2kan dan renung2kan."

Target sebelum ke 'sana'