Thursday, May 12, 2011

dunia & exam adakah sama?

menanti perubahan dan keajaiban berlaku....



Kenapakah kita sukar untuk menerima sesuatu perubahan diri untuk kebaikan kita? Tidakkah terfikir akan kita bahawa masa itu sentiasa berjalan dan tidak pernah berhenti berdetik. Waktu penentuan pula akan tiba tidak lama lagi, tetapi kita sudah terbiasa untuk menangguh dan mengharapkan keajaiban di penghujungnya. Tetapi realitinya apa yang kita harapkan tidak terjadi.

Adakah kita ini dicipta untuk menjadi manusia yang gagal? Atau kita sendiri yang menentukannya dan Allah sebagai pembenar atas segala tindakan kita sama ada tindakan kita itu berbentuk usaha atau pun hanya bersenang lenang menikmati arus dunia.

Dan masa pula berlalu bagaikan air yang mengalir. Demi masa, sesungguhnya manusia benar-benar terleka.



Lihat bahasa analogi yang saya rumuskan di bawah ini :


Versi dunia :
saya tunggu seru untuk study sempena exam...matlamat lulus.

Versi akhirat :
saya tunggu hidayah untuk berubah sempena ke sana..matlamat syurga.


kesimpulannya, usahlah menunggu, ayuhlah kita berusaha mencari seru dan hidayah itu. Nak lulus dan nak kan syurga..konsepnya sama sahaja. Fikirkan apa penghalang kita untuk melakukan sesuatu seperti study contohnya, begitu jugalah penghalang kita untuk melakukan perubahan. Tiada usaha tiada kejayaan. No pain no gain.

Berat rasanya kan. Semua antara kita mahukan kejayaan tetapi usahanya tidak kelihatan. Maka, fikir dan renungkanlah. Adakah kita ini dicipta sebagai manusia yang gagal atau sebaliknya?



Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya. Apa guna adanya lulus dan gagal dalam peperiksaan?
Apa guna adanya syurga dan neraka untuk hambaNya?

Sama-sama kita renung-renungkan.

2 comments:

aku islam said...

bagus artikel ni kak asni.. bleh pinjam masuk akuislam.com tak? :)

Asni Amni said...

dipersilakan...=)

Target sebelum ke 'sana'