Friday, January 29, 2010

Kalimah Allah bukti Dia bersamaku

Usai solat maghrib dan makan malam, aku mengorak langkah ke Balai Islam. Keluar saja dari bilik yg gelap gelita kerana blok Siti Aminah dan jiran2nya..sentiasa ‘blackout’ setiap malam jumaat..Aku nampak cahaya terang menyimbahi area depan pintu bilikku..
Keadaan diluar bilik..sangat terang..hmm…ada pasang spotlite ke..? Aku jenguk ke luar dan aku lihat bulan penuh.. Waah…cantiknyaaa.. Cahayanya sangat terang..Cantik! Sambil duk puji..cantiknyaa…cantiknyaa..aku teruskan perjalanan ke balai islam al muttaqim.. Sambil kepala mendongak ke langit.. sepanjang jalan aku mendongak ke langit..mata hanya tetumpu kepada bulan penuh tu..sesekali pandang ke jalan..bimbang takut2 terbabas.. Kemudian ku alihkan mata ke langit pula.. Masyaallah..kerana terlalu cantiknya bulan..sampai tak terpandang awan yg membentuk indah.. Aku amati corak awan yg terbentuk.. Hmm..cantik… Tiba2..aku terkesan corak formasi awan yg terbentuk kalimah yg sangat agung..


“Allah”

“Alif-lam-lam-ha”

Subhanallah… terkejut aku…bulat mata masa tu terpandang kalimah Allah di depan mata. Actually, kali pertama aku lihat kalimah Allah pada isi nenas pada tahun 2007.

Allahuakbar.. Aku ni siapa Ya Allah..kenapa diberikan peluang ni padaku melihat kalimah-Mu indah sedemikian rupa? Bukan kah aku insanMu yg tersangat lemah..? jika mau dibandingkan dengan insan2-Mu yg lain yg bertakwa.. Atau…adakah ini jawapan terhadap persoalan yg buat aku terfikir2 berkali2 dalam sehari selama berminggu2 ini…?





Pandanganku terhadap dunia sudah berbeza sekarang.. bimbang dalam indah..indah dalam bimbang.. Kadang2 kukatakan dunia ini indah..kadang2 kukatakan hidup ini sengsara.. ‘Pelindungku’ pernah berpesan kepadaku.. “Dunia ini ibarat syurga bagi org kafir..neraka bagi org mukmin”. Begitu juga, dia katakan hidup ini indah..dan ku tambah.."kita tak mau failed..".


‘She’ pula kata.. hidup ni indah..kerana didunia inilah kita mengumpul bekalan kita untuk kesana.. Kita ada insan yg menyayangi kita..menghargai kita.. Tapi satu ayat dia pada suatu malam tu, membuatkan aku turut terfikir sama.. “Apa yg akak sedih..bila di alam sana..kita dah tak kenal antara satu sama lain..” Hmm..jelas..siapa pun kita di dunia ni..tak bermakna apa2 di sana..dengan siapa pun kita berkawan..seakrab manapun kita..suatu hari nanti akan terpisah jua..Hmm..sedihnya..tapi itulah hakikat sebenar2nya hidup ini..

She satu2nya insan yg lansung tak jemu mentarbiyah aku yg lemah ini. Alhmdllah, berkat kesabarannya, dia berjaya membentuk aku lebih baik dari semasa ke semasa.. Kalau dulu..dia yg selalu dtg pada aku..memberi ilmu..tetapi sekarang.. aku pula…yg memburu masa dia..hmm..! ada masa..jom jumpa..kita cakap2..buat hQ..

Aku syg dia..sebab…dia insan yg sgt hebat..siapa sgka..dia yg dlu hanyala insan biasa..tetapi tarbiyah selama hanya 3thn..lihat siapa dia sekarang..dia insan luar biasa..tak sama dengan muslimah warak diluar sana..tak sama..dia pure..

Jauhnya aku menyentuh tentang dua insan kesayanganku itu.. hmm..pasal kalimah Allah di dada langit tadi..Tak sempat nak rakam..sebab..tak bawak hp..tambahan, sekejap saja..bila aku da sampai di kaki surau..aku patah balik untuk lihat kalimah tu.. Sayangnya..coraknya sudah berubah seperti biasa.. Hmm..tak sempat nk panggil org suh tgk sama..


Mungkin hanya untuk aku saja..? Wallahualam.. Saat itu..dan sekarang..firasatku menyatakan…betapa Allah sentiasa mendengar keluh kesahku…kepayahanku..

Allah bersamaku..


Sangkaku..aku hambaNya yg mudah lupa..mungkin Allah tak bersama dengan hambaNya yg lupa..tapi ..semenjak dua menjak pandanganku kepada dunia yg bagiku tidak selamat..dan bila2 masa saja akn ditarik olehNya( kematian ) dengan tanda2 akhir zaman yg melanda..menjadikan aku manusianya yg kembali butuhkan ilmu..dada ini terlalu sarat dengan ilmu dunia..masa ini terlalu bnyk dihabiskan untuk dunia..apa salahnya..aku meluangkan 1-2jam untuk bekalanku ke sana…? 7.00pagi-1.15..disambung 2.30-3.30 atau 4.30..7-8 jam untuk ilmu dunia..untuk akhirat..?


Aku tak mau tidur lena lagi..
Wake up…wake up asni…
Thnx Allah..

No comments:

Target sebelum ke 'sana'