Thursday, August 6, 2009

Muhasabah diri...

Fuhhh....pagi semalam...
aku terkocoh-kocoh berlari ke surau..hantar baju kurung..dan beg...
Gini la kami setiap hari khamis.. Lepas kelas pJ kelas Bm pulak.. nak masuk kuliah Bm diwajibkan pakai baju kuliah...iaitu baju kebangsaan kita..baju kurung..

di dalam hati..mengutuk2...kenapa gate perlu dikunci. Sudah la tu, hari tu ada pJ..camne nk mandi... Hmm..kat bilik persalinan...?? huh.... takkan nk usung suma toiletries lam bakul tu.. atau berjemur dalam surau..adui..masaelah..masaelah.. Jadi... macamana tak muncung mulut neh..dah boleh ikat reben dah..

Hah.....Kasut kuliah....???!

aiyoohh...macamana nih.... kasut kuliah tertinggal kat bilik pulak...
takkan nk pakai..baju kurung dengan kasut sport kot..
buang tebiat..?? huhu..

nak tak nak.. sekali lagi aku berlari balik ke bilik..amik kasut...hantar ke surau..
dan cepat2 keluar dari surau...langkah kaki dipercepatkan..free2 jer aku warm up mase tuh..hmm..!

Tengah2 berjalan ala2 berlari tuh..Dari belakang...aku nampak seseorang yang aku kenal..Hmm...
Owh....She...umm..

(She represent her name..) kalau boleh aku tak mau expose namanya kat sini..
Ummm..aku cuba amati betul2...betul ker tak dia ni...ke org laen..umm...beg oren..umm...still not sure..last2 aku cuba perhatikan pada kasut sukan dia..
owh...sedikit antik..dengan jahitan kat muncung kasut dia tu..

Haa..confirm dia...
aku paling ingat tang kasut dia tula...
ummm...she...she...
bagusnya dia..walaupun kasut tu sedikit nazak..bagi aku..
tapi She still pakai kasut tu..
katanya..kasut ni still boleh pakai lagi...tak perlu tukar..sambil tersenyum pada aku satu tika dulu...
ummm..bagusnye dia..tak macam orang lain..
bukannya tak der duit..bukannya kedekut...nak beli satu lagi..
bukannye terlalu cermat dalam berbelanja..
cuma....tak mau membazir...

Hmm....She...She..
Bagusnya kamu..amar maaruf nahi mungkar..sampaikan bab2 yang kecil pun dia mampu aplikasikan..amalkan..
perspektif dia pada kehidupan lebih luas berbanding aku..malah jauh berbeza kalau nak dibandingkan dengan aku..

semua yang dilihat..semua yang didengar..semua yang diucap..semuanya dia nampak Yang Satu...iaitu Allah swt..
dan....Bila aku pun boleh jadi seperti dia..yaa..?

dia kata....
Manusia yang paling bijak...
ialah manusia yang mengingati mati....

aku pernah dengar ucapan tu...dan tak begitu aku renungkan maksudnya...
Tapi bila dia yang sebutkan 2 baris ayat tu..rasa tertusuk betul2 dalam hati ni..dan buat aku terfikir...
betul la... manusia yang paling bijak..ialah manusia yang mengingati mati...formula aku senang....bila seseorang tu..selalu mengingati mati...semestinya..dia akan beramal...beribadat.. mula mencari kebenaran pada setiap ayat-ayat Allah.
"Bekerjalah kamu seperti kamu hidup 1000 tahun lagi...
Beribadatlah kamu...seolah2 tiada lagi esok untukmu.."
Jelas...ayat di atas ni..mengajar kita untuk mengimbangkan dunia dan akhirat...
Harap2 aku tergolong dalam golongan itu..
Dan aku…??
Macamana dengan dia, She...
Hmm..Aku mohon maaf kalau ajakan She tak aku penuhi..aku mohon ampun kalau aku sangat payah nak penuhi jemputan dan ajakan dari She.Walaupun memang betul aku ada kerja dan aktiviti yang macam2 nak dilakukan..

Tapi, orang kata.. nak seribu daya.. tak nak 1000 dalih tak gitu.. ?
Hmmm.. nak cakap banyak assignment, banyak kerja.. aku rasa She lebih banyak kerja tapi ada jer masa sembahyang berjemaah di surau, sunat dhuha di bilik persalinan waktu kelas Pj..
ada jer masa ziarah aku di bilik, ada jer masa menghantar sms-sms mengingatkan aku padaNya. Sedangkan aku payah nak reply. Ajakan dia tak semua aku penuhi.

Tapi dia tak pernah ambil hati. Tak pernah menjauhkan diri daripada aku. Makin dihampiri ada lah. Selalu beri nasihat2 yang menenangkan.
Kalau boleh diberi label..label ‘Muslimah Sejati’ insyaallah.. dia layak terima label tu sebab setiap ucapan dia tak pernah lekang daripada menyebut tentangNya. Setiap nasihat dia menenangkan aku. Dialah sahabat sejati yang penyabar.

Kalau dia ada membaca tulisanku ni.. Aku mau dia tau. Kamu sangat berharga.. dan bermakna dalam hidupku..
Cuma aku yang lemah...hmm...
****************************
Aku tegur dia dari belakang, dia tersenyum riang bila tengok aku di sebelah dia.
Dalam hatiku, ……dia tak ambil hati ke dengan aku sebab ajakan dia aku tolak beberapa hari lepas tu..??
Hmm… nampak gayanya tak kot..tersenyum macam tak der apa2..riak muka happy jer..
Ummm.. kalau lah ada…wallahualam..Mungkin dia buang jauh2 kekecewaan dia .. mana tau..Gitu lah…komitednya She…dalam berkawan dengan aku.Dan aku…? Siapa lah aku yer..
Sudah menjadi fitrah manusia…cintakan Ya Rabb walaupun diri serba kekurangan..
Semoga fitrah itu lah.. yang menggerakkan hati setiap mannusia untuk sentiasa mendekatkan diri padaNya.
Hmmm..
*********************************
Dan…………Sebelum berpisah, dia ada memberikan aku sesuatu.
Buku kecil…??
“Al-Ma’thurat…dalam ni ada wirid2…bacalah.. Akak hadiahkan untuk Asni..
Amik la..”
Betul ke ni…? Serius…?
“Lah..serius la…nah amik..”
Alhamdulillah…
sememangnya sekarang aku memang sedang mencari zikir..wirid…surah yang ringkas tuk dibaca…
Sebab..hati aku gelisah dua tiga minggu ni.. Dilemma yang aku sendiri tempah.. yang tak tahu bila penghujungnya..
Alhamdulillah.. Usai solat zuhur petang tu.. aku baca wirid2 dalam ma’thurat tu..alhamdulillah..hati ni jadi tenang..
Masa tu la.. aku muhasabah diri ni..
Hmm.. Kadang2 bila emosi melebihi peranan akal waras..
kita tak sedar..
mungkin apa yang kita ucapkan…
kita lakukan..menyinggung perasaan orang lain.
MySpace
Aku harap.. orang yang aku maksudkan… dapat maafkan aku..
dan faham.. kenapa aku jadi macam tu..
Sekian sahaja ceritaku hari ni yang aku anggap seperti menulis dalam mimpi…dalam tidur..kabur…ntah ape2..yang aku pun tak tau…
Yang aku tau....ini lah perasaanku pada waktu ni…sekian saja...dariku...
assalamualaikumm...
~~Salam....kekaburan....~~
p/s: dont worry aku akan bangkit... =)

No comments:

Target sebelum ke 'sana'