Friday, May 18, 2012

mesej tak jelas.


Ramai yang ingat...mereka boleh berkomunikasi dengan betul. Apa maksud komunikasi?

Secara ringkasnya..komunikasi bermaksud berlaku pertukaran mesej daripada penyampai kepada penerima di mana si penerima dapat memahami apa yang disampaikan oleh penyampai. Faktor seperti penerima kurang pendengaran atau penyampai yang cakap macam semut... tidak memungkinkan kedua2 pihak menerima mesej yang ingin disampaikan dengan jelas.

Dalam kes saya ni, situasi kat kedai makan..saya mintak satu menu pada pelayan kedai, dia menjawab..

"au kak"
-gape??

"au a kak"
-hah.. ape?

pahtu dia senyum2 ..kononnya kesiannya ada masalah pendengaran... kurang asam jawa.. asam gelugor.. asam limau.. asam keping.. asam masen punya budak....

Padahal, dia tu yang bercakap macam semut...perlahan...takde intonasi.. takde nada..takde tekanan lansung... perlahan lak tu... pahtu tak bunyikan perkataan dengan betul..mimik muka statik.

Nak tau tak dia maksudkan apa apabila saya tanya menu tu? Okey dia jawab macam ni..

"tak tau la kak..."

yess..itu yang dia nak sampaikan. Kan saya dah cakap... bukan semua orang tahu berkomunikasi dengan betul. I told you. Mak saya cakap.. "cakap biar bbutir.."

-maksudnya... kalau nak cakap biar jelas..biar terang..biar orang paham... setiap suku kata perlu dibunyikan, jangan di skip.. pastu jangan burukkan lagi dengan volume yang perlahan. Okay..? okay, okay, okay, okayyyy...yeah.

No comments:

Target sebelum ke 'sana'