Sunday, May 23, 2010

short note PKK edu3102

Psikologi & Perkembangan Kanak-Kanak Masalah Pembelajaran

TOPIK 1

1. Berikan definisi psikologi (Huraikan secara ringkas definsi psikologi)
- DBP – kajian tntang proses mental dan pmikiran, t’utamanya bhubung dgn plakuan manusia dan haiwan; pola pmikiran dan perlakuan seseorg atau sesuatu kump ttentu; & kbijaksanaan memahami sifat manusia.
- Wittaker 1970 – kajian mengenai jiwa atau aspek rohani manusia secara saintifik.
- Rumusan – satu kajian saintifik mengenai sesuatu yg mberi kesan kpd jiwa seseorg
- Satu cabang penyiasatan saintifik thdp t/laku & pmikiran manusia & haiwan

2. Nyatakan bbrapa teori pkmbngan manusia yg selalu di gunakan sbg garis panduan dlm pkmbngan kanak-kanak
- teori behaviorisme
- teori psikoanalitik
- teori kognitinisme

3. Apakah yang dimaksudkan dgn teori behaviorisme?
- tidak perlu beri phatian kpd pkara yg blaku dlm mental
- mberi tumpuan kpd t/laku yg boleh diphatikan secara nyata / tidak nyata
- t/laku dan proses mental adalah hasil drpd pmbljrn – Watson
- t/laku ialah siri g/balas yg blaku dgn wujudnya r’sangan
- Thorndike (teori plaziman cuba jaya) – pngaruh gnjaran dan denda
- Pavlov (plaziman klasik) – pkaitan r’sangan dan g/balas
- Skinner (plaziman operan) – mngukur pmbljrn dgn cara mnukar frekuensi gnjaran dan dendaan

4. Apakah yg anda faham mengenai pndktn psikoanalitik? (Apa yg dimaksudkn oleh Sigmund Freud bahawa t/laku kita adalah bdasarkn konflik dalaman, dorongan, kemahuan & motif-motif yg tidak disedari?)
- t/laku manusia dipngaruhi oleh proses psikologi tidak sedar (pmikiran tidak sedar)
- t/laku bdasarkn konflik dlman, dorongan (impulses), kmahuan dan motif-motif yg tidak disedari
- pristiwa masa kecil mpunyai kesan spanjang hayat pd keadan psikologi ind
- Freud mbahagikn struktur psikik kpd 3, iaitu ID, EGO & SUPEREGO.
- Jika konflik antara id, ego & s/ego tak selesai, akan mbawa kpd kcelaruan mental
- Jika id & s/ego mnguasai ego, akan blaku konflik dlman

5. Huraikan mengenai pndktn Kognitivisme
- phatian kpd pmikiran manusia spt psepsi & pnaggapan, pnaakulan, kognisi, metakognisi, KBKK, kem belajar, motivasi dll
- pristiwa dlman yg blaku pd seseorg mesti dikaji jika ingin difahami.
- Sngt bbeza dgn pndktn psikoanalitik dan behaviorisme

6. Berikan maksud scaffolding dan Zon Pkembangan Proksimal (terangkan secara ringkas SATU b/mana guru pendidikan khas boleh mbantu kanak-kanak masalah pmblajarn mnguasai kemahiran-kemahiran di dlm pmbljran )
- Scaffolding : bimb yg diberikan oleh org dewasa atau r/sebaya yg lebih mahir spy akanak-kanak dpt mcapai prestasi / potensi yg sebenar
- Zon Pkmbangan Proksimal : Kanak-kanak diberi bimb agar mmungkinkn kanak-kanak mcapai thp prestasi yg lebih tinggi

TOPIK 2
1. Senaraikn definisi pkmbngan manusia
- Eggan & Kauchak – pkmbngan adalh prubahan yg b’urutan dan kekal dlm diri seseorg hasil drpd pmbljrn, pngalaman & kmatangan
- Slavin – pkmbngan bkaitan dgn mengapa dan b/mana ind bkembang dan mbesar, myesuaikn diri kpd psekitaran dan b’ubah mlalui prubahan masa. Blaku spanjang hayat
- Crow dan Crow – pkmbngan mrupakan prubahan secara kualitatif serta c’derung ke arah yg lebih baik dr segi pmikiran, rohani, moral & sosial
- Kesimpulan – pkmbgan ialah aspek prubahan yg dialami ind yg bersifat kualitaif (tak dpt diukur tp jelas berubah) mlalui peredaran masa. Bmula dr prgkt pcambahan sel hingga akhir hayat.

2. Senaraikn pbezaan pkmbngan dgn ptumbuhan (Apakah pbezaan utama antara ptumbuhan & pkmbangan)

Ptumbuhan (kuantitatif) Pkmbngan (kualitatif)
Tinggi, berat, saiz, bil gigi JASMANI Btambah kem guna anggota
keupayaan mmikirkn tntang bnyk pkara
MENTAL Bkmbang kem mgguna pkataan, bhasa, angka, penaakulan, pmbntukkan konsep.
B’intraksi dgn ahli bukan keluarga
SOSIAL Myedari pbezaan jantina dan peranannya. Disiplin kump & pnyesuain dgn rakan sbaya
Prasaan suka, duka, marah, kasih dsbgnya
EMOSI Mnguasai /mgawal perasaan ktika marah / cemburu

3. Apakah faktor yg mpengaruhi pkmbngan manusia (Apakah pbezaan utama antara faktor endogen (dlm ind) dan faktor eksogen (luar ind) dlm pkmbangan manusia?)
- faktor endogen (dlm ind)
- faktor eksogen (luar ind)

4. Senaraikan 4 faktor endogen
- baka
- pmakanan
- kesihatan ibu
- dadah & alkohol
- merokok
- faktor Rh Darah
- kesan X-Ray
- Emosi ibu
- Umur ibu
- Teratogenik dan penyakit ibu : bukan gen yg diwarisi, bbentuk fizikal spt radiasi, rubella, bahan kimia kartison dll

5. Huraikan secara ringkas Faktor Rh darah
- perempuan Rh (-) bkahwin dgn lelaki Rh (+) = anak Rh (+)
- Rh (-) ibu mghasilkn antibodi yg mmusnahkn sel darah fetus
- Kehamilan ptama tiada apa-apa yg serius
- Kehamilan ke2 dan ke3, antibodi dlm darah ibu mmusnahkan sel darah fetus yg m’akibatkan anemia
- Jika tidak dirawat, mgkin hanya mndpt anak seorg shj (yg ke2 dan ke3 akan blaku kguguran)

7. Apa yang anda faham mengenai Fetal alcohol?
- jarak mata bayi lebar, kepala kecil, jantung dan sendi tidak dpt bfungsi

8. Senaraikan 4 faktor eksogen
- pemakanan
- keluarga / rakan sebaya
- sekolah
- tempat tinggal
- media elektronik / sebaran am
- pusat ibadat
- persekitaran dunia

TOPIK 3
1. Senaraikan ciri-ciri pkmbangan kanak-kanak (Terangkn secara ringkas 2 ciri-ciri pkmbangan)
- proses bterusan spanjang hayat
- akibat tindakan pkmbngan jasmani dgn pmbljrn
- prubahan dr segi fungsi jasmani, emosi, mental dan sosial
- dipengaruhi baka dan psekitaran
- ke arah yg sjagat & mgikut aturan s/jadi
- ada tugas yg tdpt dlm smua kbudayaan & timbul pd masa yg sama. Cth semua bleh bjalan sblum 2 thn
- ada tugas wujud pd umur yg blainan, mgikut kbudayaan / kelas sosial. Cth pkahwinan
- ada tugas bkait rapat dgn kbudayaan. Cth negeri mundur kanak-kanak bkerja pd usia 15 thn
- tugas wujud mgikut kperluan kbudayaan. Cth di barat ramai pmandu di kalangan wanita
- ada tugas yg dipelajari sedikt demi sdkit & mmakan masa. Cth belajar peranan jantina dr kanak-kanak hingga dewasa
- ada tugas yg perlu dipeljari sedikit saja. Cth blajar bjalan sekali saja

2. Jelaskan pringkat pkmbngan fizikal kanak-kanak
- pkmbngan mgikut prgkt ttentu
- ptmbuhan 12 inci stahun, berat 5 paun stahun
- ptmbuhan cepat bhagian kaki
- kpala bayi ptumbuhan lambat bbanding abdomen, tangan & kaki
- boleh bjalan umur 9 – 15 bln (Harvighurst)
- kanak-kanak b’upaya mgawal otot kecil dgn lebih baik
- mguasai kem pgerakan & pgerakan m/pulatif
3. Jelaskn 3 pringkat pkmbngan kognitif kanak-kanak (Apakah pkara-pkara yg boleh dilakukn oleh kanak-kanak diprgkt praoperasi?)
- 0 – 2 thn (prgkt deria motor)
- Bnyak mggunakan deria motor spt memegang, m’hisap
- Tidak mpunyai konsep kewujudan objek
- Pkmbngan intelek cepat
- 2 – 7 thn (praoperasi)
- Mggunakan simbol utk mewakili plbagai aspek psekitarn
- Ptuturan bsifat egosentrik (enggan terima pndpt org lain)
- Mbntuk konsep baik dan buruk

4. Sewaktu 2 – 6 thn kanak-kanak mampu melakukan beberapa pkara. Nyatakan
- mula btutur tp egosintrik (bcakap tntang diri sendiri)
- m’gunakan simbol utk mwakili aspek alam skitar. Cth sebut ‘bola’ utk mwakili bola yg sebenar, w/pun tiada di dpnnya
- blum mnguasai konsep pngekalan dan tranformasi
- 6 thn kerap buat sesuatu tp jarang mnyiapkannya
- Mpelajari banyak pkara dlm bacaan dan kiraan

5. Senaraikan prgkt-prgkt dlm bmain bagi kanak-kanak
- ekplorasi
- kontruktif
- simbolik
- kreatif
- fizikal

Pkmbangan Psikososial Erikson mpunyai 8 thp.
6. Apakah yg dimaksudkan percaya lwn tidak percaya?
- ketika lahir hingga 1 thn
- kanak-kanak yg dijaga dgn baik akan pcaya pd psekitaran & org lain
- jika tidak dijaga dgn smpurna, wujud prasaan tidak pcaya pd org lain

7. Apakah maksud autonomi lwn rasa malu / sangsi?
- ketika b’umur 2 – 3 thn
- mula makan, mmakai pakaian sdiri, dilatih ke tandas.
- Mula mbntuk kyakinan diri
- i/bapa perlu bagi galakan & dorongan
- kawalan ketat & dendaan, akan myebabkan timbul rasa ragu-ragu

8. Jelaskn maksud inisiatif lwn rasa bsalah
- ketika b’umur 4 – 5 thn
- ambil inisitif sdiri utk meneroka bg mmenuhi naluri ingin tahu.
- Mula mlakukn yg tidak stimpal dgn usia, cth nak tolong ibu mmasak, mbasuh dsbgnya.
- i/bapa yg suka kritik & dendaan pd t/laku tsebut mnyebabkan timbul prasaan bsalah pd diri & tidak b’inisiatif.
TOPIK 4
1. Berikan definisi psonaliti (Apakah maksud psonaliti?)
- pkaitan antara pmikiran, emosi & prasaan seseorg dgn plakuan manusia – Abd Majid 1997
- mgambarkn kperibadian seseorg (pwatakan)
- boleh dikaji mlalui t/laku, pcakapan & cara pnyelesaian masalah
- pwatakan yg lahir dr diri seseorg tanpa pngaruh psekitaran
- Gordon Allport - t/laku ind yg dinamis (b’ubah-ubah) mgikut keadaan & psekitarn serta dpt myesuaikan dgn alam skeliling ikut cara yg tsendiri
- Psonaliti mrangkumi pmikiran, psepsi, nilai, sikap, watak, k’upayaan, kpercayaan, m/vasi, kbiasaan dsbgnya

2. Berikan klasifikasi psonaliti manusia mgikut Carl Jung
- ekstrovert
- introvert
- ambivert

3. Berikan ciri-ciri psonaliti ekstrovert
- suka bgaul
- cepat mgeluarkn pndpt
- mudah mesra
- kreatif
- lebih tbuka
- kcerdasan tinggi

4. Nyatakan ciri-ciri introvert
- pintar cerdas
- belajar bsendiri
- kurang myenangi bsama org lain
- suka myendiri
- tidak suka dgn org baru
- tidak suka bbicara dpn umum
- kurang pcaya diri
- pmalu / pdiam

5. Senaraikan faktor-faktor yg mpngaruhi p’ubahan psonaliti (Huraikan secara ringkas 2 faktor yg boleh mpengaruhi p’ubahan psonaliti)
- genetik / baka
* bentuk badan
* kecerdasan
* emosi
- psekitaran
• rakan sebaya
• sekolah & guru
• keluarga
• masyarakat
• pgalaman awal kanak-kanak

6. B/manakah seorg guru dpt mmahami psonaliti pelajar dan menanganinya? (Senaraikan 2 cara bagi memahami psonaliti murid)
- memahami pelajar bermasalah:
- ambil tahu masalah yg dihadapi
- menangani pelajar bmasalah:
- kaedah komunikasi bkesan
- tidak mjatuhkan maruah
- peka thdp pkmbangan yg dilalui
- mpunyai sikap tbuka
- boleh mdengar keluhan pelajar
- strategi mwujudkn pkmbangan konsep diri positif dlm darjah :
- perlu bmula dr awal sek rend
- mlahirkan pelajar yg bkualiti, bdaya tahan, & yakin diri
- sanggup bsaing, dinamik dan kental
- matlamat diri yg jelas, mpunyai cita-cita
- tidak mudah dipngaruhi dgn pkara negatif

TOPIK 5
1. berikan definisi pbezaan psonaliti
- Borich & Tombari – variasi yg boleh diperhatikn di kalngan ahli-ahli satu kump dr segi ciri-ciri ttentu, spt temperamen, thp tenaga, pola psahabatan & hubungan i/bapa dgn anak-anak

2. Berikan maksud temperamen, thp tenaga & pola psahabatan
- temperamen :
- tret psonaliti, emosiliti, & pola t/laku yg sebahagian diwarisi drpd i/bapa
- thp tenaga :
- keadaan fizikal seseorg semasa tlibat dlm aktvt, s/ada btenaga, bstamina atau mudah penat
- pola psahabatan :
- aktvt psahabatan dlm stu kump
- jenis pola: bintang, dyad, klik, rantai, pencilan & singkiran

3. Jelaskan beberapa aspek pbezaan ind yg perlu diberi phatian oleh seseorg guru kelas. (5.1)
- jantina
- fizikal- berbeza dr segi tinggi & bntk badan
- tidak ada dua org yg sama kcuali kmbar seuri
- kognisi - kbolehan menaakul, bfikir, b’bahasa, mgira & b’imaginasi
- psonaliti – mlambangkn ciri kperibadian seseorg (ramah, popular, disukai)
- gaya kognitif & gaya belajar
- kesihatan
- sosial
- bangsa / bahasa
4. Nyatakan pbezaan yg nyata antara ind lelaki dan perempuan
- lelaki :
- lebih nakal, susah mmatuhi p’aturan
- thp pkmbangan fizikal, kognisi, emosi & sosial lebih lambat sblum skil baligh
- lebih baik dr segi kecerdasan ruang (mbaca peta, teka s/kata, teka-teki)
- perempuan:
- lebih rajin, mmatuhi displin, lebih bjaya dlm pelajaran
- ptumbuhan lebih cepat 2 thn drpd lelaki
- lebih baik dr segi kcerdasan lisan atau bahasa (pbndaharaan kata, mbaca & tugasan mngeja)

5. Nyatakn 3 kategori bntuk badan mgikut Sheldon 1942
- Endomorf – btubuh bulat (sula bgaul)
- Mesomorf – tubuh dgn otot-otot yg kuat (agresif, asertif)
- Ektomorf – kurus & tinggi (pdiam)

9. Pbezaan gaya kognitif & gaya belajar
- gaya kognitif :
- cara ind mpersepsi mklumat
- Witkin - gaya belajar bgantung latar & bebas latar
- Kagan – gaya kognitif impulsif & reflektif
- Gaya belajar :
- Psekitaran yg digemari pelajar
- Parry, Shipman & Shipman – 24 dimensi gaya belajar
- Ektrovert lwn introvert
- Pmikiran lwn prasaan
- Mngadili lwn mngamati

10. Senaraikan dimensi gaya belajar menurut Grasha & Reichmann
- bgantung
- bebas
- mngelak
- bkerjasama
- bsaing
- mlibatkan diri

11. Berikan 4 prgkat gaya belajar mngikut Kolb 1984
- pngalaman konkrit
- pmerhatian reflektif
- pkonsepan abstrak
- pcubaan aktif

12. Jelaskn pola-pola psahabatan secara ringkas
- bintang – popular & mnerima 10 pcalonan sbg sahabat yg disukai
- dyad – 2 org pelajar saling bsahabat
- klik – 2 atau lebih pelajar mmilih antara satu sama lain
- rantai – A pilih B, B pilih C
- pencilan – tidak pilih sesiapa & tida siapa mmilihnya
- singkiran – mmilih org lain sbg shbt, tp org lain kata dialah org yg mereka tidak suka

13. Faktor pbeazaan ind, huraikan secara ringkas
- faktor baka :
- mewarisi paras rupa, kecerdasan, temperamen, thp aktvt, tret psonaliti, gaya bahasa, gaya hidup, sikap & minat
- diturunkn melalui pcantuman sperma & sel ovum
- faktor psekitaran :
- bntuk asuhan,
- pngaruh adik beradik
- kawan sebaya
- guru
- masy
- tempat tinggal
- rumah ibadat
- media massa

14. Jelaskn bntuk asuhan kluarga mengikut Baumrind 2001
- Autoritarian :
- P’aturan & hukuman kpd anak
- Komunikasi lisan trhad
- Anak-anak patuh & hormat saja
- Kesan : kurang bsosial, bimbang, kurang inisiatif, kurang kem komunikasi
- Autoritatif :
- Mggalak bdikari & mberi kawalan
- Bebas bkomunikasi dgn i/bapa
- Kesan : bsosial dgn baik, bdikari, bsabar & punyai harga diri
- M’abaikan anak :
- Persimif (tidak tlibat dgn khidupan anak-anak)
- i/bapa tlalu sibuk
- kesan : tidak bsosial dgn baik, tidak dpt mgawal diri, tidak bmotivasi
- Indulgent :
- Tlibat dgn anak, kurang mdisiplinkan anak
- Benar buat sesuka hati
- Kesan : gagal kawal t/laku dlm masy

15. Teori Ekologi Bronfenbrenner mnyatakan ind b’beza kerana konteks sosial yg b’beza dlm pkmbangan spanjang hayatnya. Senaraikan lima sist yg mpengaruhi ekologi (5.3)
- sist mikro :
- ind yg mhabiskan sbahagian besar masanya dgn keluarga, rakan sebaya (di sekolah / setaman).
- B’interaksi secara langsung & btimbal balik dgn org lain
- Sist meso :
- Mlibatkan hubungan antara sist mikro
- Pgalaman bsama keluarga dgn pgalaman di sekolah
- Cth. Pelajar yg dipinggirkn oleh keluarga , sukar mjalin hubungan positif dgn guru / rakan sekelas
- Sist ekso :
- Pgalaman dlm satu seting (pelajar tidak aktif) mpengaruhi pgalaman pelajar & guru dlm konteks yg langsung
- Sist makro :
- Mlibatkan budaya yg lebih luas, di mana guru & pelajar tinggal, tmasuklah nilai dan adat resam masy
- Sist krono :
- Sosio sejarah pkmbangan seseorg pelajar

16. Teori Pkmbangan Pgerakan Arnold Gesell, mnyatakn pkmbngan mgikut pola & urutan yg tertentu. Jelaskan peringkat-peringkat tsebut
- prgkat ptama ( lahir – 1 thn) :
- 1 bln , mhasilkn tangisan b’beza utk maksud yg blainan
- 4 bln, mata boleh ikut objek yg bgerak
- 6 bln, mggenggam objek
- 7 bln, boleh duduk & mrangkak
- 12 bln, boleh bdiri dgn bpaut
- Prgkat kedua (1 – 2 thn) :
- Mula bjalan btatih
- Mmahami pkataan ‘jangan’
- Prgkat ketiga (2 -3 thn) :
- Makan sdiri
- Bcakap dgn ayat mudah
- Boleh blari
- Prgkat keempat ( 3 – 4 thn) :
- Mnunggang basikal roda tiga
- Menuruti arahan mudah
- Prgkat kelima ( 4 – 5 thn) :
- Mula bsosialisasi
- Mgemukakan soalan bperingkat-pringkat
- Bsedia ke pra sekolah
* pbezaan ind kerana pbezaan pwarisan genetik

17. Teori tugas pkmbangan Havighurst menegaskan, pkmbngan kanak-kanak sangat dipengaruhi psekitaran. (tiada soalan)

18. Teori Pkmbnagan Psikososial Erikson, bpndapat ind b’beza dlm usaha mereka mgatasi krisis pd setiap thp prgkat pkmbangan. Jelaskan 8 thp tsebut
- 0 - 18 bln : percaya lwn tidak pcaya
- Bayi yg mdapt pjagaan yg baik timbul rasa pcaya pd psekitaran
- Bayi yg tidak mdpt pnjagaan yg smpurna akan wujud prasaan tidak pcaya pd org lain
- 18 bln – 3 thn : autonomi lwn rasa malu / sangsi
- Mula makan sdiri, bpakaian sdiri, dilatih ke tandas.
- i/bapa perlu beri galakan
- 3 – 6 thn : inisiatif lwn rasa bsalah
- Kanak-kanak b’inisiatif mneroka sesuatu utk mmenuhi naluri ingin tahu.
- i/bapa yg slalu mkritik & mdenda akan myebabkn kanak-kanak mpunyai rasa bsalah
- 6 – 12 thn : industri lwn rendah diri
- Guru & rakan sebaya mpunyai pgaruh yg kuat
- B’upaya mbuat tranformasi & ptalian antara 2 situasi
- Jika selalu dimarahi & dikritik akan mjadikan rasa rendah diri
- 12 – 20 thn : identiti lwn kekliruan peranan
- Remaja mula mcari identiti diri
- Jika gagal mereka meragui peranan & fungsi mereka dlm masy
- 20 – 40 thn : kemesraan lwn p’asingan diri
- Mula mbntuk hubungan yg rapat dgn rakan blainan jantina
- Bfikir tntang pcintaan & pkahwinan
- Jika gagal mereka mula m’asingkan diri & hidup dlm ksunyian
- 40 – 60 thn : generativiti lwn pmusatan kdiri
- Mula mmikirkan tntang keluarga, mgambil berat tntang org lain, & mula mberi sumbangan pd masy.
- Hidup lebih bmakna jika anak-anak bjaya
- 60 thn ke atas : kesepaduan lwn rasa putus asa
- Mmikirkan apa yg blaku dlm hidup sbelum ini
- Jika bjaya dlm thp sebelum ini akan melahirkan rasa kesepaduan
- Jika gagal sbelum ini akan menimbulkan rasa putus asa

19. Apakah implikasi pbezaan ind kpd P & P ?
- kesediaan belajar:
- kcerdasan b’beza, kesediaan belajar juga b’beza
- obj P & P
- obj perlu di sesuaikn mngikut kcerdasan yg b’beza
- t/laku mgganggu pmbljrn
- mpamerkn t/laku disruptif (hiperaktif, bising, agresif, ketawa kuat)
- t/laku destruktif (vandalisme, tidak mhormati guru, merosakan harta, anggota samseng, mngugut, memukul, buli)
- pbezaan gaya kognitif pelajar
- secara audio, visual, mproses mklumat secara global, analitikal, dsbnya
- pbezaan psonaliti
- ada ekstrovert, introvert dan ambivert

20. Apakah peranan guru dlm mhadapi pbezaan ind?
- kaedah kump : buat kump bdasarkn thp k’upayaan spy senang myediakn latihan & bahan sumber
- program pgayaan & pmulihan
- pgayaan utk kump cerdas & pmulihan utk yg lemah
- pgajaran trancang/ modul / bahan multi media :
- sedia ikut thp pelajar cerdas, sderhana, lemah
- pmbljran koperatif : pelajar cerdas akan mbantu pelajar lambat dlm kump
- peneguhan positif & negatif :
- peneguhan positif bg t/laku yg disukai & peneguhan negatif utk mgelakkan t/laku negatif
- p’agihan tugas ikut minat & kbolehan ;
- latihan & tugasan sesuai dgn thp k’upayaan pelajar
- P & P ind : mgadakan bimb & latihan secara ind bg pelajar yg lambat
- Mpelbagaikn bntuk pnilaian: tidak terikat pnilaian kertas pensil
- Hasil kerja, buku skrap, laporan aktvt, laporan projek dll
- Mpelbagai startegi P & P : kuiz, pbincangan, lakonan, simulasi, kaedah pnyoalan, lawatan dll
- Mpelbagaikn bahan bantu belajar :
- Melalui akhbar, web, tranperensi, carta, audio dsbnya

TOPIK 6
1. Apakah yg dimaksudkan dgn psonaliti?
- ciri-ciri yg dimiliki oleh seseorg yg mpengaruhi pmikiran, emosi, & t/laku dlm pelbagai situasi (Ryckman)

2. Ahli falsafah Yunani telah mngelaskn psonaliti kpd 4 jenis. Huraikan
- sanguine : org yg mudah bcampur gaul, sangat minat & puas dgn apa yg dimiliki
- melancholic : org yg sedih, resah, bimbang dan serius
- choleric : mudah panas baran
- phlegmatic : pasif, tenang & tkawal

3. Berikan lima jenis psonaliti yg dikenalpasti oleh Digman 1989
- surgency :
- bcakap – pdiam
- sosial – m’asingkan diri
- berani mcuba – bhati-hati
- intelek :
- intelektual – tak reflektif
- imaginatif – mudah
- mudah bsetuju :
- b’budi pkerti – mudah marah
- bkerjasama – negatif
- kestabilan emosi :
- tenang – resah
- yakin – gelisah
- ketekunan :
- bt/jawab – tidak bt/jawab
- btekun – mudah myerah

4. Senaraikan ciri-ciri keresahan tinggi & keresahan rendah
- keresahan tinggi : keresahan rendah:
- gelisah tenang
- sukar bkomuniksi mudah bkomunikasi
- pmalu berani
- knsp kdiri negatif knsp kdiri positif
- cita-cita rendah cita-cita tinggi
- emosi tpendam emosi dipamerkn

5. B/mana pndpt Jonassen & Gabrowski tntang pelajar keresahan tinggi dgn pmbljrn?
- pelajar keresahan tinggi mudah melakukan:
- tugas-tugas yg mudah & tidak kompleks
- tugas-tugas yg b’ulangan & bstruktur
- tugas-tugas yg mmerlukan pemprosesan cetek
- tugas-tugas yg dibantu dgn alat bantuan visual

5. Apakah pbezaan ekstrovert dan introvert
Ekstrovert Introvert
Tumpuan pd dunia luar Tumpuan pd diri sdiri
Impulsif / tgesa-gesa Tidak impulsif
Sukar tumpu phatian Mudah tumpu phatian
Bcampur gaul M’asingkan diri
Tidak suka prosedur kompleks Suka prosedur kompleks
B’orentasikan tugas B’orentasikan konseptual
Tpengaruh oleh pndpt umum Tpngaruh oleh diri sdiri

6. Konsep kdiri dibahagikan kpd 3. huraikan
- Konsep kdiri fizikal : mfokuskan ptanyaan diri tntang fizikal
- Konsep kdiri sosial : mfokuskan ptanyaan diri tntang pgaulan
- Konsep kdiri akademik : mfokuskan ptanyaan diri tntang kbolehan diri dlm pelajaran

7. B/mana seorg kanak-kanak mningkatkn konsep kdirinya ?
- sekiranya dia melihat dirinya :
- diterima oleh org lain
- boleh mlakukan sesuatu
- lebih yakin
- disayangi
- disanjung tinggi
- boleh bdikari

TOPIK 7
1. Berikan definsi masalah pmbljrn seperti yg dinyatakan oleh Samuel Kirk 1963
- klewatan pkmbangan dlm satu / lebih drpd proses ptuturan, pbacaan, pnulisan, pngiraan @ m/ pel sek yg lain.
- Bukan kesan krencatan akal, hilang sensori (buta / pekak) atau faktor budaya & psekitaran
- * tidak dikaitkn dgn kurang upaya

2. Apakah definisi yg dibuat oleh Akta masaalah Pmbljran spesifik (Specific Learning Disabilities Act 1969)?
- ktidakupayaan pmbljrn mrujuk kpd gangguan pd proses psikologi yg mpengaruhi pmahaman & pggunaan bahasa (lisan / tulisan)

3. Senaraikan golongan yg tmasuk dlm kump tsebut (ktidakupayaan pmbljrn)
- kanak-kanak yg mpunyai klemahan & kurang psepsi
- kecederaan otak
- ktidakfungsian otak (minima)
- disleksia dll

4. Siapakah golongan yg tidak tmasuk dlm golongan bmasalah pmbljrn?
- masalah plihatan
- maslah pdengaran & pgerakan motor
- krencatan mental
- gangguan emosi & t/laku

5. Berikan definsi Akta Pendidikan Ind Kurang Upaya (Individual with Disabilities Education Act / IDEA 1997)
- masalah pmbljrn : masalah dlm satu / lebih drpd proses asas psikologikal yg mlibatkn pmahaman / pggunaan bahasa s/ada ptuturan atau pnulisan.

6. Apakah akibat drpd masalah yg dinyatakn oleh IDEA 1997? Dan apa pula yg tidak tmasuk sbg masalah pmbljrn?
- akibat tsebut :
- kbolehan mdengar tidak smpurna
- kbolehan bfikir tidakm smpurna
- kbolehan btutur tidak smpurna
- kbolehan mbaca tidak smpurna
- tidak tmasuk :
- ktidakupayaan plihatan
- pdengaran & motor
- krencatan akal
- gangguan emosi
- kkurangan dlm psekitaran, budaya / ekonomi

7. Beri definsi Psatuan Bmasalah Pmbljrn Ontario, Canada (The Learning Disabilities Association of Ontarion, Canada)
- masalah pmbljrn : mliputi pelbagai masalah yg mpengaruhi pguasaan, pyimpanan, kfahaman, organisasi & pggunaan mklumat.
- Bpunca drpd proses-proses psikologi yg bkaitan dgn pmbljrn, pmikiran & pnaakulan

8. Definisi oleh J/kuasa Bsama Kebangsaan Bmasalah Pmbljrn (The National Joint Comitee on Learning Disabilities 1988)
- satu kump masalah byg plbagai yg m’akibaqtkn ksukaran yg nyata mdengar, btutur, mbaca, mnulis, mbuat kputusan / myelesai masalah M3.
- Bpunca drpd ktidakfungsian sist saraf pusat, blaku pd bila-bila thp umur
- Mgkin wujud seiring dgn ktidakupayaan lain spt masalah sensori (kurang upaya pdengaran & plihatan), krencatan mental / gangguan emosi yg serius

9. Berikan definisi drpd Kem Pel M’sia dan masalah mgikut thp kfungsian
- pelajar yg dikenalpasti & disahkan oleh pakar profesional sbg m’ngalami kkurangan yg mgganggu proses P & P
- murid-murid yg keupayaan mental yg rendah & p’ubahsuaian t/laku yg rendah
- Dikategorikan mgikut thp kfungsian :
- Kbolehan kognitif
- t/laku sosial
- pnguasaan bahasa lisan & ptuturan
- pguasaan mbaca
- kem M3

10. Bdasarkn definisi-definisi yg diberikan, gubal satu definisi umum yg mnerangkn dgn lengkap apakah masalah pmbljran
- mereka yg kurang kmampuan blajar disebabkn oleh masalah pmahaman, ptuturan, pnulisan & pnyelesaian masalah M3
- tidak tmasuk : krencatan mental, kurang upaya plihatan, pdengaran, gangguan emosi & t/laku.

11. Berikan ciri-ciri kanak-kanak bmasalah pmbljran
- masalah mbaca
- masalah mnulis
- masalah mngira
- masalah interaksi sosial
- masalah mngawal t/laku
- sukar mberi tumpuan
- kawalan pgerakan umum

12. Senaraikan ciri-ciri bagi masalah mbaca bg kanak-kanak masalah pmbljrn
- sukar memahami apa yg dibaca
- sukar mngenalpasti pkataan kurang
- sukar mbaca secara lisan
13. Apakah masalah mbaca mgikut Torgensen and Wagner 1988?
- sukar mendekod pkataan
- kurang kesedaran fonologi
- kurang faham tntang p’aturan yg mngawal kesamaan bunyi sebenar & huruf-huruf ttentu
- cth: tidak memahami pkataan ‘kuching’ tdiri drpd bbrapa huruf & gagal mngaitkn bunyi dgn huruf

14. Bbanding dgn pelajar normal, apakah kelemahan kem menulis di kalangan pelajar bmasalah pmbljrn?
- sukar memegang pen / pensil
- sukar mnulis huruf yg blainan saiz
- tdapt ruang antara huruf dlm pkataan
- lemah dlm ejaan (tertinggal huruf)
- sukar mgaitkan gambar dgn pkataan
- t/bahasa tidak betul
- organisasi prengan tidak t’atur
- pjanaan idea tidak matang
- kurang guna struktur ayat kompleks

15. Kenapakah seseorg pelajar dianggap bmasalah matematik (diskalkulia)?
- tidak mguasai spenuh +, − , x , dan ÷ .
- sukar myelesai masalah M3 dlm bntuk ayat
- ksilapan yg sistematik (mgguna strategi jwb soalan yg salah scara konsisten)
- sukar mngingat fakta
- mudah buat ksilapan jika tiada contoh

16. Apakah pkara yg dihadapi oleh kanak-kanak bmasalah pmbljrn dlm interaksi sosial mereka?
- sukar mcari kawan
- diketepikan oleh pelajar lain
- kurang b’interaksi dgn guru
- kurang teman dikalangan kanak-kanak biasa
- tidak mampu mnolak tekanan r/sebaya yg ( - )
- tidak dpt k/pasti model r/sebaya yg baik

17. Senaraikan ciri-ciri umum masalah t/laku kanak-kanak ,masalah pmbljrn
- sangat aktif (hiperaktiviti) : tidak boleh duduk diam / kerap bjalan dlm kelas
- sukar mberi tumpuan
- btindak tanpa memikir (impulsif)
- tidak mberi phatian kpd pkara tperinci
- tidak mngikuti arahan
- tidak boleh mngelola aktvt / tugas yg diberi
- mudah mgalih phatian
- musnahkn harta benda sdiri
- tlalu banyak cakap
- tidak mnunggu giliran
- mcela ketika org lain bcakap

18. B/manakah keadaan klanak-kanak masalah pmbljrn yg tidak dpt mberi tumopuan?
- impulsif & tgesa-gesa (tidak mberi tumpuan pd jawapan)
- klihatan malas & tidak minat
- sukar beri tumpuan pd pkara-pkara kecil
- mudah merasa letih

21. Apakah byg dimaksudkan dengan masalah kawalan pgerakan umum?
- mudah mlanggar kerusi & meja
- mudah mjatuhkan benda yg dipegang.


22. Nyatakan definisi kerencatan mental oleh Evans 1983
- ind yg tidak dpt blajar secepat org normal,tidak dpt myimpan mklmt sebaik org normal, & tidak dpt mmahami dgn jelas serta sukar mggunakan mklmt yg diperlukan dlm situasi-situasi lain

23. Kerencatan mental telah dijelaskan oleh Psatuan Krencatan Mental Amerika (AAMR). Nyatakan.
- suatu kurang upaya yg bcirikan fungsian intelektual & t/laku adaptif yg trhad. Lazimnya bpunca sebelum 18 thn

24. Apakah yg dimaksudkan dgn kfungsian intelektual & t/laku adaptif ?
- kfungsian intelektual : bfungsi pd thp intelektuan di bawah paras normal
- t/laku adaptif : sejauh mana kanak-kanak krencatan mental dpt myesuaikan diri dgn alam skeliling (bcampur gaul, mjaga diri sdiri, bkomunikasi dsbgnya.

25. Apakah kurikulum yg sesuai bg pelajar krencatan mental?
- kurikulum bfungsian
- kurikulum penentuan kdiri

26. Mgapakah mlatih pelajar krencatan mental utk mpertingkan pnentuan kdiri pnting?
- spy tahu memilih
- tahu apa yg dikehendaki
- tahu b/mana mdptkannya

27. Beberapa lngkah perlu diambil utk mlengkapkn pelajar krencatan mental dgn kem penentuan kdiri. Senaraikan langkah tsebut
- mgambil peranan aktif dlm proses pmbljran
- digalak btanya & mnunjukkan hasil kerja kpd guru

28. Kurtikulum bfungsian telah dicipta khas utk kanak-kanak krencatan mental. Apakah tujuannya?
- mlatih pelajar krencatan akal mngurus diri sdiri
- mlatih mereka bgaul dgn r/sebaya
- mlatih mjlnkan kerja harian
- mnyedarkn bahawa mereka sbahagian drpd ahli masy yg normal

29. Apakah yg diharapkn melalui kurikulum tsebut?
- Pelajar tahu pngetahuan & kmahiran tsebut pnting utkk masa kini & masa akan dpnnya
- i/bapa tahu kem & pngetahuan itu pnting utkm masa kini & masa dpn anak mereka
- pgetahuan & kem yg hendak diajar bsesuaian dgn umur & thp klfungsian intelektual plajar
- plajar tahu akibat jika tidak mguasai pngetahuan & kem tsebut

30 . Cadangkan kaedah mngajar yg sesuai dgn kanak-kanak krencatan mental
- analisi tugas : kem dipecahkan kpd bahagian –bahagian kecil & disusun mgikut urutan
- pnilaian : utk mngesan ksilapan
- jika dibiar akanmlakukan ksilapan tanpa dketahui
- gerak balas aktif : gerak balas aktif pelajar dicatat
- maklum balas : secara serta merta bagi usaha mereka
- hendaklah tepat, serta merta, positif & kerap
- pmindahan pmbljran : dpt digunakan t/laku yg dipelajari dlm situasi blainan

TOPIK 8
1. Kemukakan contoh-contoh yg menunjukkan keadaan emosi positif & emosi negatif
- emosi positif : suka, sayang, gembira
- emosi negatif : cemburu, takut, duka, malu

2. Berikan definisi kanak-kanak bmasalah pmbljran
- Akta Pendidikan Kurang Upaya (IDEA 1990) : mpunyai satu / lebih drpd ciri-ciri brikut dlm satu tempoh masa yg panjang & mpengaruhi pcapaian akademiknya.
- Ciri-ciri :
- Ketidakupayaan utk blajar yg tiada kaitan dgn krencatan mental, kekurangan sesuatu deria atau faktor kesihatan
- Ketidakupayaan utk mbina hubungan sosial yg bkekalan dgn r/sebaya & guru
- Mudah merasa sedih & kerap mngalami depresi
- Mnunjukkan simton-simpton fizikal (pening, muntah, sakit perut serta ktakutan pd sesuatu)

3. Apakah pndangan Majlis Kanak-kanak Bmasalah T/laku (CCBD 1989)
- ciri-ciri emosi / t/laku yg blainan drpd kanak-kanak biasa yg sama umur
- bterusaan & mjejas prestasi akdemik & hubungan sosial pelajar.
- Spt skizofrenia & masalah emosi lain

4. Senaraikan ciri-ciri pelajar bmasalah emosi & t/laku mngikut kategori:
- T/laku luaran & t/laku dlman
- Pncapaian akademik
- Hubungan sosial
- Jenis masalah spesifik

5. Kanak-kanak bmasalah emosi mpamerkan 2 jenis t/laku, iaitu t/laku luaran & t/laku dlman. Jelaskan pbezaan di antara kedua-dua dimensi t/laku tsebut
- t/laku luaran (t/laku anti sosial) :
- kerap bangun dr tmpt duduk
- mjerit, bcakap kuat, memaki hamun
- mgganggu rakan, mmukul, bgaduh
- tidak mghiraukan guru
- kerap mngadu, btengkar kterlaluan
- menipu
- mrosakkan harta benda
- tidak mmatuhi p’aturan, tidak ikut arahan guru
- mrajuk
- tidak mnyiapkan kerja sekolah
- t/laku dlman :
- mngasingkan diri, duduk bseorangan
- tidak mahu bcampur gaul / bmain dgn rakan
- tidak mpunyai kem sosial
- suka bkhayal / bfantasi
- mngadu sakit, tertekan & takut pd sesuatu tanpa sebab
- kurang mberi masalah kpd guru

6. Kenapa pcapaian kanak-kanak bmasalah emosi berada di thp sederhana?
- mereka mhadapi ksukaran mngikuti pelajaran & kurang mberi tumpuan kpd tugasan-tugasan yg diberi

7. Mngapakah pelajar bmasalah emosi mghadapi ksukaran mjalin hubungan dgn pelajar-pelajar lain?
- t/laku luaran :
- mereka tidak mpunyai kem utk mbataskan t/laku mereka
- mereka ganas, agresif dan selalu mmukul rakan sekelas
- t/laku dlman :
- mereka suka mngasingkn diri ( disisih oleh rakan-rakan)

8. Nyatakan jenis-jenis masalah emosi spesifik serta ciri-cirinya spt yg telah dicadangkn oleh Diagnostic & Stastistical Manual of Mental Disorder / DSM-IV
- Masalah keresahan :
- Mudah panik, sakit kepala, sakit perut, mnangis & ketawa tanpa sebab
- Fobia : ktakutan kterlaluan thdp sesuatu objek / situasi
- Anorexia : mnganggap diri gemuk & tidak mnarik,
- Badan yg kurus, kulit kering, rambut gugur
- Tidak selera & mnyorok makanan
- Bulimia : makan blebihan & mmaksa diri utk muntah
- Mbisu secara tpilih (Selective Mutism) :
- Sengaja tak mahu bcakap ( kadang-kadang bbulan)
- Skizofrenia :
- Hasulinasi ( mdengar suara dgn minda)
- Tlalu takut tanpa sebab
- Merasa diri dianiaya
- Kurang bcakap

9. Senaraikan bntuk-bntuk pngajaran intervensi awal pd kanak-kanak bmasalah emosi
- pngajaran kem sosial
- pngajaran kem akademik
- pngurusan t/laku

10. Senaraikan kem sosial yg patut diajar kpd kanak-kanak bmasalah emosi
- kem mngikut arahan
- pningkatan harga diri
- mlakukan pbualan
- mluahkan prasaan (ambil kira prasaan org lain)
- kwalan kmarahan
- pngurusan tekanan,
- p’aturan bmain (dgn kawan)
- memantau diri sdiri
- langkah pnyelesaian masalah & bk/sama

11. Ada 3 aspek pngurusan t/laku. Jelaskan
- pndktan mdisplin pelajar:
- penakanan kpd (mdefinisi, mngajar & mnyokong t/laku yg positif)
- ksalahan dibetulkan ( tidak didenda)
- beri ganjaran pd t/laku positif
- pngurusan bilik drj :
- psekitaran yg mngurangkan t/laku antisosial
- mningkatkan kkerapan intraksi guru-murid
- mjelaskn p’aturan & jangkaan t/laku byg sesuai
- pastikan pelajar tlibat aktif dlm P & P
- pngurusan diri :
- teknik pmantauan diri (mrekod sesuatu t/laku ditunjukkan / tidak olehnya)
- seterusnya mereka akan dpt mgawal t/laku mereka

12. Apakah ciri-ciri fizikal kanak-kanak Sindrom Down & masalah kesihatan
- Ciri-ciri :
- Kepala kecil, leher pendek, mata sepet
- Hidung leper, telinga & mulut kecil
- Tangan pendek, tapak kaki lebar, ibu jari kaki pendek
- Otot yg lemah
- Badan lebih kecil bbanding kanak-kanak normal
- Masalah kesihatan :
- Ksukaran bnafas
- Masalah pglihatan
- Masalah pdengaran & ksukaran btutur
- Mjadi obese / gemuk

13. Apakah bntuk pdidikan intervensi yg sesuai diberikan kpd kanak-kanak Sindrom Down?
- tumpuan kpd :
- pnguasaan bahasa
- pningkatan kem kognitif & sosial
- mngajar mjaga diri sdiri
- pngajaran bmula dr konsep konkrit
- pngajaran dibahagikn kpd tugas-tugas kecil

14. Senaraikan ciri-ciri t/laku kanak-kanak autistik.( B/manakah utk mngenali kanak-kanak autistik?)
- tidak mahu mnegur org lain
- ketawa pd situasi yg tidak memadai
- mnggolek objek-objek
- tidak boleh bcampur gaul dgn kanak-kanak lain
- tidak mahu bsemuka ( merenung ke satu arah)
- spt org pekak ( sgt sentsitif pd bunyi
- mnangis tanpa sebab
- mbantah p’ubahan rutin
- sgt aktif (sbaliknya pasif / pdiam)
- mngulang sebutan org lain
15. Apakah intervensi yg lazim diberikan kpd kanak-kanak autistik?
- pggunaan analisis t/laku : (pnggunaan prinsip t/laku positif)
- terapi floortime
- intervensi pkmbangan hubungan
- terapi ptuturan
- kaedah TEACCH

16. Apakah 6 thp dlm terapi floortime, yg mjuruskan kanak-kanak autistik ke arah pkmbangan emosional?
- pngawalan kdiri : mnimbulkan minat thdp dunia skeliling
- hubungan org dewasa dgn kanak-kanak lebih rapat ( k’inginan b’interaksi dgn org lain)
- mpertingkatkn kem komunikasi 2 hala
- mpertinghkatkn mngendalikan komunikasi kompleks
- idea emosional (kbolehan mlahirkan prasaan thdp sesuatu)
- pmikiran emosional ( bfikir tanpa beremosi)

17. Apakah aspek-aspek kecerdasan dinamik yg diperkenalkan oleh Steven Gutstein dlm intervensi pmbinaan hubungan?
- ruj emosional : mnggunakn sist m/balas emosi utk mpelajari drpd pngalaman org lain
- koordinasi sosial : mmerhati & mngawal t/laku seseorg utk mbolehkan bcampur gaul dgn org lain
- bahasa deklaratif : bkongsi pngalaman & prasaan melalui bahasa serta komunikasai bukan bahasa
- pmikiran fleksibel : boleh mnyesuaikn diri dgn kedaan yg sentiasa b’ubah
- refleksi : kbolehan mnggunakn pngalaman lampau utk mjangka masa dpn

18. Apakah bntuk masalah komunikasi yg dihadapi oleh kanak-kanak autistik ?
- tidak dpt bkomunikasi dgn bkesan
- masalah mnggunakan bahasa
- mngulang sebutan (yg selalu mereka dengar)
- bcakap dgn nada yg tinggi &
- pcakapan spt robot

19. Bagaimanakah terapi ptuturan dilaksanakan dalam intervensi awal kanak-kanak bmasalah komunikasi?
- fokus pnggunaan bahasa dlm situasi sosial (tumpuan mata masa bcakap)
- phatian nkpd gerak tangan & bahasa bukan verbal ketika btutur dgn org lain

20. Apakah TEACCH (training ang Education of Autistic and related communication handicapped children)
- prog khas utk kanak-kanak autiostik
- tujuan : utk mlahirkan kanak-kanak yg boleh bdikari
- mggunakan bahan visual

TOPIK 9
1. Terangkan masalah yg dihadapi oleh kanak-kanak bmasalah bahasa & komunikasi
- tidak b’upaya mguasai kem bbahasa spt 5 komponen iaitu :
- fonologi
- morfologi
- sintaksis
- semantik
- pragmatik

2. bandingkan jenis-jenis masalah komunikasi dan bahasa. (Apakah kategori kanak-kanak yg mnghadapi masalah bahasa & komunikasi?)
- receptive aphasia :
- punca; diskriminasi pdengaran, lemah daya ingatan, sukar mgaitkan makna pkataan
- akibat; sukar ikut arahan, btindakbalas, memahami pkataan, mbntuk konsep, memahami jenaka & sukar mngikuti pelajaran lisan
- ekpressive aphasia:
- ksukaran mnghasilkan bunyi pkataan (kerana gangguan saraf & alat artikulasi)
- tidak dpt mnggunakan pkataan dlm ptuturan, mnyebut pkataan, serta mnyusun pkataan (utk buat ayat)
- masalah bahasa dlman :
- k’upayaan mnyerap pngalaman tanpa kata
- cth; tidak dpt mgaitkan bunyi kucing dgn kucing
- masalah ptuturan :
- ksukaran mngeluar & mnyebut pkataan
- akibat; banyak mdiamkan diri, tidak mahu mjawab soalan

3. Terangkan bbrapa sebab wujudnya masalah bahasa & komunikasi
- fonologi : mngalami masalah utk mnyebut pkataan dgn jelas & bunyi yg betul
- disebabkn masalah artikulasi, kognitif, masalah auditori, / sist saraf mulut yg tidak normal
- tidak dpt mggunakan intonasi & rima dgn kadar yg sesuai (tidak dpt mbezakan ciri-ciri prosidi
- morfologi : tidak boleh mnggunakan pkataan dgn betul dlm ptuturan sharian
- sebab, kurang pbendaharaan kata
- klewatan mperoleh kata kerja yg betul
- kurang mnggunkan imbuhan akhiran
- sintaksis : ksukaran dlm ptuturan & pbualan
- susah nak bina ayat
- sematik : ksukaran memahami makna pkataan ikut konteks
- kkurangan pbendaharaan kata secara kualitatif & kuantitatif
- pragmatik : mnghadapi masalah dlm mnentukan giliran bcakap
- sukar mneruskan pbualan dgn tajuk yg diberikn
- masalah m’aplikasikan apa yg dipelajari
- mmerlukan masa yg agak lama utk m’aanalisis apa yg disampaikan
- masalah gagap
- mpunyai masalah dlm mnghabiskan struktur pkataan yg dipkatakan.

4. Jelaskan tindakan yg boleh diambil utk mbantu kanak-kanak bmasalah bahasa & komuniksai
- intervensi bahasa (fonologi, morfologi, sintaksis, semantik & pragmatik)
- peranan ibu bapa
-
5. Apakah langkah intervensi yg boleh dijlnkan utk mnyelesaikan masalah fonologi?
- mjalankan terapi ptuturan: spt
- mniup belon,
- mniup air dgn mnggunakan straw
- mjilat lolipop
- mjilat aiskrim
- mnahan nafas dlm air
- l/tubi mnyebut sesuatu pkataan

6. Cadangkan langkah intervensi utk mnyelesaikan masalah morfologi
- m’ngubah kaedah pngajaran
- kaedah reformulate pkataan
- skil pmbinaan komunikasi
- latihan guna imbuhan awal & akhiran

7. Apakah intervensi yg sesuai dgn masalah sintaksis?
- ditukarkn drpd pmbljaran ind kpd pmbljaran bkump
- lebih tumpukn kpd pmbinaan pkataan, mbaca & mnulis ayat-ayat mudah
- pggunaan pkataan dlm pmainan bahasa

8. Apakah langkah yg sesuai dlm mnagani masalah semantik?
- pnekanan kpd aspek kognitif, linguistik, logik, psekitaran & motivasi

9. Apakah pmbljaran intervensi bagi masalah pragmatik?
- pnilaian & pmulihan khusus

10. Apakah peranan i/bapa dlm mbantu kanak-kanak bmasalah bahasa & komunikasi
- jgn memaksa anak bcakap dgn betul
- biarkan anak bcakap dlm kedaan yg selesa
- manfaat waktu kanakn bsama
- mnatap mata anak bila bcakap dgnnya
- jgn mnunjukkan kkecewaan dihdpn anak
- psekitaran rumah yg mbantu anak-anak bkomunikasi

11. Apakah ADHD?
- sukar mngawal t/laku & tidak dpt mberikan tumpuan
- (sukar mberi tumpuan, hiperaktiviti & impulsif / tgesa-gesa)

12. terangkan ciri-ciri ADHD dan apakah yg mungkin mnyebabkan masalah ini di kalangan kanak-kanak
- sukar mberi tumpuan, hiperaktiviti & impulsif / tgesa-gesa
- sebab tjadi ADHD :
- kecederaan otak –( mngalami kmalangan yg mcederakan otak)
- pmakanan – (makanan gula sbg punca ADHD)
- Alam sekitar – (kmungkinan kaitan mrokok & alkohol dgn ADHD
- Genetik – (faktor pnting dlm pnentuan masalah ini)

13. Mnurut Diagnostic and sttistical manual of mental disorders² (DSM-IV-TV) tdpt 3 jenis ADHD. Huaraikan secara ringkas.
- Jenis Hiperaktif-impulsif : tidak mnunjukkan tidak mberi phatian
- Jenis Ksukaran Mberi phatian : tidak mnunjukkan kelakuan hiperaktiviti – impulsif
- Jenis kombinasi : mlibatkan hiperaktiviti-impoulsif & tidak mberikan phatian
- (hiperaktif : tidak boleh bdiam diri, sentiasa bgerak)
- (impulsif : tidak bfikir sebelum btindak)

14. Apakah simptom bg tidak dpt mnumpukan phatian & hiperaktif –impulsif?
- tidak mberi phatian :
- tidak beri phatian kpd pkara kecil,
- kerap buat ksilapan dlm kerja sekolah
- tidak dpt mnumpukan phatian dgn lama
- tidak mdengar bila guru bcakap
- tidak ikut arahan yg diberi
- tidak mnghabiskan kerja sekolah
- ksukaran mnyusun tugas & aktiviti
- kerap mnghilangkan benda-benda (psensil, buku, pmainan, p’alatan dsbnya)
- hiperaktif – impulsif :
- gelisah
- suka duduk di tmpt lain
- bkejar, blari & mmanjat
- sukar bmain dgn org lain
- cakap blebihan & bterusan
- mjawab sebelum soalan dikemukakn
- enggan mnunggu giliran
- kerap myampuk dlm pmainan / pbualan

15. Apakah bntuk intervensi yg lazim digunakan?
- terapi t/laku :
- pjadualan : mlakukan aktvt yg sama sejak bangun hingga tidur mlm
- p’aturan : perlu p’aturan yg ketat & konsisten
- pnyusunan : kanak-kanak mcatat tugas-tugas yg perlu dilakukan
- psikoterapi :
- bbincang dgn terapist tntang pmikiran & prasaan yg ada pd diri mreka
- utk mcari jln mgurus emosi & prasaan mereka
- Latihan Kem sosial :
- Terapist mbantu kanak-kan ak mpelajari t/laku / klakuan baru
- t/laku yg dipelajari – mngikut giliran, bkongsi bahan pmainan, mminta ptolongan dsbnya.
- Pnting utk mbantu mereka bcampur gaul dgn kanak-kanak yg lain

16. Apakah reaksi i/bapa yg diberitahu anak mereka adalah seorang kanak-kanak bkperluan khas?
- mngapa anak saya mnghadapi masalah bgini?
- Bolehkah masalah ini dielak / dikurangkan?
- Adakah bpunca dr doktor ?
- Apakah kesalahan kita?
- Bolehkan dirawat & sembuh?
- Apakah faktor genetik?
- b/mana nak mnerangkan masalah ini kpd jiran, keluarga & org lain
- siapa yg akan mjaga anak kami slpas kami mninggal dunia?

17. Cadangkan langkah yg perlu diambil oleh i/bapa utk mbantu anak-anak mereka
- terima hakikat : anak adalah kanak-kanak yg istimewa
- mngharapkan bantuan drpd pakar p’ubatan, guru pend khas, ahli psikologi, persatuan-psatuan tbabit
- terima anak sbg anak anda :
- mungkin thp akademiknya rendah
- puji anak anda
- sediakan mtlmt, beri pujian bila mcapainya
- elak dr fokus klemahan / kgagalannya ( tumpu kpd klebihannya)
- pastikan anda berada disisi anak anda :
- mdengar segala yg disebut
- bg tahu – tidak semua org akan mlayannya dgn baik
- bantu anak mrancang masa dpn
- bsabar & memahami masalah yg dihadapi anak
- bterus terang dgn anak:
- disiplin yg konsisten
- pneguhan positif digunakan
- simpan rekod kmajuan anak anada
- yakinkannya ada pakar yg akan mbantunya utk bjaya
- rujuk kpd pakar-pakar :
- bkerjasama dgn pakar yg mbantu
- bkongsi maklumat dgn i/bapa yg senasib
- yakinkan anak anda boleh bjaya
- bhati-hati dgn cadangan yg bukan pakar
TOPIK 10
1. Senaraikan kump pakar yg tlibat dlm pnaksiran & pnilaian utk pend khas
- pakar p’ubatan
- pakar psikologi
- pakar psikaitri
- pakar neurologi
- patalogist bahasa

2. Huraikan kaedah pnaksiran yg lazim digunakan dlm pend khas
- ujian standard : mbandingkan prestasi pcapaian pelajar dgn prestasi pelajar kump normal
- ujian b’asaskan sekolah : mnentukan prestasi pcaapaian plajar dgn kriteria yg ditetapkan

3. Apakah yg dimaksudkan dgn penaksiran dan apakah tujuannya?
- penaksiran : proses pngumpulan mklumat bkenaan kanak-kanak yg diajar
- tujuan :
- mnentukan intervensi awal yg bkesan
- mnilai kberkesanan sesuatu intervensi awal
- digunakan utk pnyaringan & diagnosis
- dpt memilih startegi P & P dgn lebih tepat

4. Nyatakan tujuan pnyaringan dlm pend khas
- mnentukan masalah yg dihadapin kanak-kanak
- utk guru mbuat pnyesuaian P & P
- jika pngubahsuaian tidak bkesan – rujuk pelajar utk mjalani diagnostik

5. Apakah tujuan pngujianan diagnostik ?
- utk mnentukan samada seorg kanak-kanak itu mnghadapi masalah yg mhalang pkmbangan dirinya

6. Jelaskan 5 domain yg diberi phatian dlm p’ujianan diagnostik
- pkmbangan motor : mnunjukkan thp kekuatan, klenturan, ktahanan lasak, koordinasi mata-tangan,
- pkmbangan otot kasar
- pkembangan otot halus
- pkmbangan kognitif :
- kem mngira, mngingat pkara yg telah dilakukan masa lampau,
- m’integrasi maklumat yg baru dipelajari dgn masalah sediada
- mnyelesaikan masalah
- komunikasi & pkmbangan bahasa :
- mlibatkan pnyampaian maklumat : perasaan, keinginan, kperluan, pngetahuan dsbnya
- bkongsi mklumat & mnerima mklumat drpd org lain
- pkmbangan emosi & sosial:
- rela bkongsi barang pmainan, boleh bkerjasama,
- tahu pntingnya ikut giliran & mnyelesaikan konflik yg timbul
- dpt mluahkan prasaan & emosi secara t’atur
- kem adaptif :
- boleh pakai baju sdiri
- makan sdiri
- mnggunakan tandas dgn sempurna
- mberus gigi sdiri
- mbasuh tangan dsbnya

7. Apakah langkah-langkah yg diambil oleh guru utk mngenalpasti kanak-kanak bkperluan khas.
- pmerhatian : rekodkn dlm satu hari ( masa blainan)
- berikan bukti : kekuatan & masalah yg dihadapi oleh murid tsebut
- kperluan dan kkuatan :
- senaraikan kkuatan & kperluan kanak-kanak itu
- bincang dgn pakar lain :
- kongsi mklumat dgn guru pend khas lain
- pjumpaan dgn kluarga :
- pbincangan ahli kluarga
- bincang intervensi pendidikan
- berikan contoh kekuatan
- pelan tindakan : pelan utk bantu kanak-kanakmnggunakan kem
- senaraikn objektif yg mudah dicapai
- rekod kemajuan kanak-kanak tsebut
- ajar kem hidup yg diperlukan


8. Beri makna kecerdasan
- kbolehan mental yg umum ( kbolehan mnaakul, mnyelesaikan masalah, memahami idea yg komplek, bfikir secara abstrak, belajar dgn cepat serta belajar dr pngalaman)

9. B/manakah cara cara pmerhatian t/laku spt yg dicadangkn oleh Hewards 2003?
- bdasarkn 4 dimensi :
- kadar ; brapa kerap t/laku itu blaku ( dlm 30 min berapa kali dia buat)
- j/masa ; berapa lama plajar tlibat dlm sesuatu t/laku (mrajuk 1 jam)
- latensi ; berapa lama ambil masa utk nak mula sesuatu ( lpas 10 min arahan baru mula)
- kekuatan ; berapa kuat sesuatu t/laku ( suara yg tlalu plahan)

10. Jelaskan b/mana thp kcerdasan digunakan utk mnentukan samada seseorg itu krencatan mental
- bdasarkan skor IQ – Psatuan Krencatan Mental Amerika (AAMR)
- thp ringan : 50 – 70 IQ
- thp sederhana : 35 – 49 IQ
- thp teruk : 20 – 34 IQ
- thp sangat teruk : bawah 20 IQ

11. Apakah yg dimaksudkan dgn t/laku adaptasi, huraikan secara ringkas
- ialah kberkesanan / sjauh mana kem seseorang kanak-kanak dlm kem praktikal, kem sosial & kem konseptual
- kem praktikal : kem asas yg dilaku setiap hari – makan, pakai baju, guna tandas dll
- kem sosial : kbolehan bcampur gaul, mmatuhi undang-undang bmain, mnunggu giliran dsbnya
- kem konseptual : kem mnulis, mbaca, mngira, mmahami konsep wang dll

12. B/manakah thp t/laku adaptasi dpt ditentukan?
- mlalui 2 instrument : skala kmatangan sosial & skala pnyesuaian t/laku AAMR
- skala kmatangan sosial : senarai semak yg digunakan utk mmerhati pkmbangan t/laku adaptasi seseorg ind mngikut umurnya
- skala pnyesuaian t/laku AAMR : utk mngukur t/laku spt kpnggunaan tandas, mbeli-belah mnggunakan wang, makan, mngenal waktu, serta boleh bcxampur gaul

13. Apakah langkah yg digunakan utk mngenalpasti kanak-kanak krencatan mental?
- kfungsian intelektual ( diuji melalui UJIAN KECERDASAN MENTAL – IQ)
- t/laku adaptasi
- tafsiran t/laku adaptasi


p/s....Terima kasih kepada Raffiudin pismp math sem1..moga markah PKK kamu tinggi..A plus plus hendaknya..hee.. =)

4 comments:

Nurhafizu Adha said...

salam. tq kak asni. nota yang amat membantu. selamat menghadapi peperiksaan

Anonymous said...

nota siap simpan dlam blog.. huhu..
semoga meresap dalam hati dan minda yer.. =)

Cahaya Kudos said...

ha ah....untuk generasi akan datang..hehe..

محمد حذوان بن حميدان said...

nota yg amt berguna (^_^)

Target sebelum ke 'sana'