Tuesday, May 19, 2009

Perjalanan hidupku sebagai seorang guru pelatih..

Ummmmm…. cikgu..cikgu… aihhh…baru aku sedar.. hari ni..aku berada dibidang perguruan.. bakal cikgu..? Mmmm… Cikgu Asni… hee.. agak2 sedap x name tu…? Huhu.. Waah.. bakal cikgu.. Asni jadi cikgu.. Humm….? Rase cam xsedar plak..aku akn bergelar seorang guru.. Percaya atau x.. Cikgu xpernah menjadi cita2 aku.. xpernah ada dalam list cita2 pon.. tapi.. akhirnya.. Bidang perguruan nila..yg akan menjadi darah dagingku.. Ya.. aku dilahirkan untuk menjadi seorang guru, seorang pendidik.. tak sangka panggilan keramat “cikgu” menjadi panggilan aku sekarang walaupun baru bergelar bakal guru@guru pelatih.

Cita2 pertama, nak jadi peguam.. ntoh nape la peguam yg jadi pilihan.. Naik darjah empat nak jadi polis pulak.. Nak jadi ape..? Inspektor Polis.. Hee.. terpengaruh dengan drama2 la tuh.. Inspektor Aliza la kunun.. Manakala kakak aku, nk jadi wartawan..beria2 nk jadi wartawan.. Alih2 hari ni.. dia yg jadi polis.. satu2nya kakak aku yang digelar bawang putih oleh kebanyakan orang.. alaa.. Revalina S.Temat tu.. Ade la jugak ropenye bawang putih tu.. Nway..tahniah kepada kakakku, Nor Hidayah.. yg akan bernikah dengan jejaka pilihannya Jun ini.. Semoga jodoh mereka berpanjangan..Amin..


Aihhh..berbalik pada kisah ku sebagai seorang guru pelatih.. (selingan jap td ..)
Kalau cakap pasal liku2 sebelum aku bergelar guru pelatih di ipgmKdri nih.. memang berliku2 jugak la..sebelum mendapat tawaran ke ipgmKdri @ nama lamanya.. Institut Perguruan Kuala Terengganu, aku study stpm selama 1 ½ tahun di Sek. Men. Keb Ibrahim Fikri.. dan barula sambung study di maktab ni.. tu yg lambat join kak dayah.. farhanah, Biha dan Kak Murni tu.. duk bertapa kat Negeri Ibrahim Fikri dulu..

Banyak suka duka yang dilalui di sekolah tu.. Pahit manis..masin tawau… suma ada…

Inilah permulaan ceritanya….

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



PART 1
Di suatu sudut pemandangan...............
Suspek dikesan...!
Dulu… di bangku sekolah menengah.. aku bercita2 nk jadi jurutera awam yg berjaya.. yg pro.. terutamanya dalam kejuruteraan jalan dan lebuh raya.. ntoh.. aku dapat rasakan passion aku lam bidang ni sangat2 la tinggi..

Masih aku ingat.. setiap kali aku keluar.. bila berada atas jalan raya.. aku akan tengok n tilik semua bentuk jalan.. n jenis jalan raya 2.. Struktur, binaannya.. temboknya.. macamana nak buat.. apa binaan yg menyokongnya.. lagi syok kalau tengok jalan raya yg dalam proses pembinaan.. Atas sebab passion dalam bidang tu terlalu tinggi.. Aku berazam nk jadi Engineer yg berjaya suatu hari nanti.. n bila tamat spm.. aku apply lam bidang tu la jugak.. tapi xdapat.. Sedih.. Frust.. Xdapat g U.. Kawan2 lain ramai pulak yg result xseberapa.. tapi dapat pulak course yang aku nak tu.. Aihh.. punah harapan.. Sabar Asni.. sabar.. mungkin xder rezeki masa ni.. tuhan nk uji.. itula motivasi aku setiap kali..


Kemudian, Aku mendapat tawaran untuk sambung study di Smk Ibrahim Fikri dalam aliran sains.. tambah tolak darab bahagi.. aku pon decide tuk terima tawaran ke form six..
Minggu orientasi bermula.. Semuanya berjalan dengan lancar… Dan sesi pembelajaran bermula..
Kelas pertama mase tu ialah kelas Fizik volume 1.. Boleh la… lepas tu pengenalan kepada subjek Pengajian Am..subjek mencakupi pelbagai aspek. Pastu subjek math.. Math 1 dan math 2.. dimana.. math 2 tu boleh la aku takrifkan sebagai math moden yg di addmathkan… n math 1 pulak.. cam addmath yg di addmath kan lagi.. kemudian subjek BM pulak.. okla.. best dan ianya berguna untuk subjek BM yang diambil di maktab.. n satu ag subjek yg aku sendiri pon xtau camne perasaan aku kat subjek ni.. iaitu subjek computing.. Kalau bahagian multimedia.. memang la minat… bab design2.. n matching2.. kegemaran la tuh.. tapi kalau satu part ag lam computing.. iaitu Programming.. memang aku xpandai2.. dari awl belaja sampai la akhir.. xpandai2.. Sikit2 yg biskut2 tu boleh la.. tapi klu nk skor lam exam.. rasenya.. agak perit la.. (part ni sesuai tuk panduan kepada siapa2 yg nak amik stpm..siapa ade adik atau saudara mara ke.. p/s: kalau nak pinjam buku2 stpm pon boleh..)

Gitu la hari2 aku setiap hari di Semkif.. Pagi.. gi skul.. belajar.. wat keje.. study.. balik.. Pergi skul.. belajar..wat keje..stdy..balik.. Bende yg same hari2 selama 1 ½ tahun.. Struggle dalam exam setiap kali..sakit kepala tau tak. Hidup kadang2 xder kaler.. Tapi yg sweet tetap sweet.. banyak pengalaman manis kat sekolah tu.. tapi yang tak sweet suasana pembelajarannya stagnant gitu. Huh. Boleh buat orang jem kreng otak.

PART 2


Hari demi hari.. berlalu.. tempoh 1 ½ tahun begitu singkat.. Akhirnya aku tamat alam persekolahan dengan jayanya. Namun, rezeki tidak menyebelahi aku sekali lagi.. bila sekali lagi.. aku tak mendapat tawaran ke u.. Kali ni.. frust nye memang macam frust org putus cinta pon ada.. tiap2 malam.. mengenangkan nasib.. harapan yg punah.. musnah.. Frust masa spm dulu... berganda2 peritnya untuk kali kedua ni.. Aku selalu fikir.. kenapa susah sangat aku nak tembus tembok u sebagai seorang student..?? seorang mahasiswi..?? Orang kata.. sesuatu perkara yg berlaku itu.. ada sebab n hikmatnya.. Tapi sebagai seorang manusia biasa.. aku tertanya2.. kenapa susah sangat aku nk tembus pintu gerbang U sebagai seorg siswi..? Kenapa..? Apa akan jadi pada aku.. kalau aku hari ni seorang mahasiswi ipta..?? aku nak tahu.. kenapa.. kenapa…?? Gitu la persoalan yg sama je setiap kali tepikir kan hal tu.. Bermuram sepi la aku setiap hari..

………………………………..........


Suatu hari.. adala sorang orang terapat aku.. bagitahu pasal permohonan ke maktab.. dia suh aku apply..

Nila yg aku cakap kat dia…..

“jadi cikgu..??
Ahhh.. xnak la.. xpernah pun ada cita2 saya nak jd cikgu…” Bentak pulak aku pada dia.. DIA… Mohd Ruzaini Abd Ghani.. itu lah dia.. Ruzen.. orang terapat aku.. yg sangat2 menjaga aku… semua.. sangat2 menjaga hati dan perasaan aku... sangat penyabar orangnya..


“Yela..abis tu nak apply mane lagi…?”


“Saya xmau jadi cikgu..xminat laa..” Hmmm.. nila..kate2 aku mase tu.. kemudian bila direnung2kan...


“Ok laa… apply jerla dulu..tengok ar nanti.. kalau dapat maktab.. sy pikir balik nak time ke x..” Mase ni.. aku pikir kalau dapat tawaran ke U.. konpem2 la.. aku akan g U.. yela.. nk kejar cita2 nan satu..


Dia la yg susah payah usahakan semua benda tuk aku.. fikirkan kebajikan aku.. tolong pikir kan masa depan aku yg ntah ada sinar nya ke x..(boleh aje sebenarnya..) Dia tau aku kecewa xabis2 sal result stpm yg bagi aku..xbest.. n sebab sepanjang tempoh nak exam tuh.. aku de problem.. xboleh nak focus.. exam mase tuh..aku jadi geram sendiri bukan pada diri sendiri..tapi pada aturan hidup aku.. menjadi Nor Hasni Sidek Hamzah.. di atas muka bumi ni.. [kalau citer sal ni.. memang sedih..tapi dah xde pape dah.. sebab aku da tau penghujungnya citer aku.. happy ending..(cop2..yg ni bagitauuu.. kemudian..huhu)]

------ ---------------------> next


Masa tu.. satu hal timbul lagi.. dia bagitau.. ,


“Result spm penting tau.. sebab permohonan tu nak result spm..”


“hah…. Result spm…?? Aihh… saya nak apply tuk degree la awak.. n bukan tuk foundation or diploma…??”


“Yela... awk bagi la result stpm awk tu..tapi.. kena apply tuk foundation la dulu..selepas 1 ½ tahun barula proceed ke degree..” Gitula lebih kurang dia cakap…

Aku still xpuas hati.. kenapa aku nak masuk kursus yg dak2 spm amik..xmo laa…
“ Aihh..ape nii..??


[ Cut ! ]

Untuk pengetahuan semua.. kali terakhir Government, BPG serap student lepasan stpm&diploma ialah pada tahun 2003.. di mana student yg apply kursus perguruan dengan BPG tu akan menjalani kursus selama 3tahun…Yup..3 tahun sahaja..iaitu..
Degree.. Iyeer.. degree terus.. sebab dah ada sijil stpm@diploma kan..

Kemudian, BPG mansuhkan tuk student kelayakan sijil tu.. sebab nak lahirkan guru yang lebih dengan sifat ethos seorang guru.. dan lain2 sebab.. itu salah satu sebabnya lah.. Sebab tula…
Dan jangan terkejut pulak.. rasanya semua orang sudah sedia maklum bukan, BPG akan mansuh kan pengambilan bagi kursus perguruan lepasan Ijazah,KPLI juga.. semua tahu kan.. Sebab salah satu sebabnya, nak hasilkan guru yang dididik dari awal, iaitu Fresh Spm.. dan terus buat kursus perguruan 5 ½ tahun [foundation+degree = 1 ½ + 4 = 5 ½ tahun] tempoh yg aku rasa cukup masak untuk bakal guru membuat persedian sebelum keluar untuk menjadi guru..

Orng kata KPLI cam kursus cikgu express.. Iye betul la cikgu ekspress.. Setahun jer masuk buat kursus.. pastu..siap…cikgu ekspress.. mengalahkan KPLSPM yang buat kursus 5 ½ tahun ni.. Tapi papehal.. kita xboleh la nak jeles.. kan.. sebab diorng pon da belajar lame kat U.. ada yg da jd engineer, doktor n macam2 agi dari pelbagai bidang dan latar belakang.. tapi memilih untuk menjadi pendidik..alhamdullillah.. kalau itu yg dimahukan..teruskan.. Jadi.., kesimpulannya..cikgu express@x.. Tu x penting.. yg paling penting.. semangat yg perlu ada pada setiap guru tu.. betul x..??
Yang penting… Ethos seorang guru..!
Belajar 5thun pon.. kalau etika perguruan x diamalkan.. itu lagi lah pembaziran.. namanya..kan…


Akhirnya..setelah dibasuh2 oleh dia, Ruzen..aku pon.. isi la permohonan tu.. Opsyen Pendidikan Khas (BM/PJ/BI) dipilih.. Aku pilih kursus ni sebab.. aku pernah bergaul dengan student pendidikan khas, sangat istimewa.. Asalnya, aku ingat, pendidikan khas tentang pendidikan untuk org pekak bisu dan buta sahaja, rupa2nya lagi luas..


Dan akhirnya, lepas frust xdapat tawaran ke U.. bergenang air mata setiap hari.. Masa ni, kawan rapat merangkap senior Form 6 aku dulu, banyak bagi nasihat.. banyak kali aku down.. dia laa yg byk bagi nasihat dan motivasi.. ntoh dia bosan ke x la ngan aku ni.. kejap ok.. kejap xok.. dialah, antara kawan terapat, Fakrur Razi.. yg xjemu2 bagi kata2 semangat.. Thank u so much Iwancah.. (ni panggilan aku pada dia..sebab muka dia ada rupe cam irwanshah..keh3..)
PART 3


Malam tu.. berapa haribulan ntoh.. lepas msg ngan Razi untuk sesi kaunseling.. aku mintak diri tuk tido.. sebelum tido.. aku masuk la kejap lam laman sesawang.. mencari entoh ape aku pon xtau.. mata dah rabak.. Then aku teringat la.. pada permohonan ke maktab.. Hmmmm.. pergi la kat site tu jap.. Ooh.. da boleh semak status pemohonan.. Umm… masukkan Ic.. dan… klik...

TAHNIAH….!!!
TAWARAN MENGIKUTI KURSUS PERGURUAN
DI : INSTITUT PERGURUAN KUALA TERENGGANU
OPSYEN : PK (BM/PJ/BI)

Tau x.. apa reaksi aku…? Hummm… xde perasaan..

Ntoh.. Cuma selepas saat tu.. kesedihan tu berkurang la.. n Alhamdulillah bestfren dunia akhirat, Nik Suria Nik Abdullah pon dapat tawaran ke UUM.. Syukur.. Pagi keesokannya, aku bangun awal pagi... Nampak mak di dapur, ngah prepare breakfast.. Aku g kat dia.. n cakap.. dengan perasaan yg ntah.. bese je.. xde perasaan.. dan aku gtau mak.. aku dapat tawaran ke maktab.. Tau ape reaksi dia..?
Dia bersyukur sangat2… Alhamdulillah ... mak byk berdoa tuk aku.. doakan tuk anak perempuan dia ni.. tuk dapat tawaran ke maktab.. Aku sebak masa tu.. bukan sebab apa.. aku sedih xdapat ke U sama2 dengan Nik.. xdapat ke U.. mak aku nampak gembira sangat2 anak dia mendapat tawaran bidang perguruan.. dalam hati aku.. Huk3.. mak hapy.. aku lak sedih sebab mak aku hapy aku dapat bidang yg aku xmau… Huk3..(Apela aku nih kan..) tapi demi mak...



Kecoh sekampung aku dapat tawaran ke maktab... Panggilan cikgu da lekat dah kat name aku.. Dak2 laki kampung aku biler nampak jer aku…. Mule la memanggil2.. Nie.. Ooo nie.. cikguu..! Makcik2 pon.. “owhh… yang ni ke yang dapat maktab..?? Bertuahnya..” Rasanya korang pon rasa part ni kan.. Besela.. nak jadi cikgu kan.. Aduhai… orang kampung lebih excited dari tuan empunya badan ni.. aiyaak.. fenomena gapo nih…? Gitula.. mak aku, family aku, n orang kampung.. excited aku dapat tawaran ke maktab.. dan kalau sesekali aku gatal2 tanya pasal U.. diorang mesti dapat agak aku berharap U lagi.. “Aihh…rezeki dapat maktab nk mintak U pulak… Bukan senang nk dapat maktab tau x..? Puluh2 ribu orang yg apply, dalam 8000 orang jer yg terpilih..”
Haa… gitu la setiap kali kalau kitorang tercakap pasal U n maktab.. Tu belum mak aku ag… lagi sarkastik ayat2 beliau..


“Belaja kat U lame2 pon.. kuar xdapat keje nk wat ape… Cikgu.. kerja kerajaan.. kerja terjamin..”
Bedebush…. Haa.. nah kene sebijik….Nyoss..
Akhirnya aku berjanji pada diri sendiri tak akan mention ag pasal tu nak2 pada mak aku..

Dan persediaan dibuat last2 minute.. sekali lagi aku dibebel mak ag..

“Nampak sangat xbersemangat nk g maktab.. baju2 xsiap kemas ag” .. n macam2 ag la.. yg mak bebelkan.. n ulang lagi ayat… “Nak harap ape ag kat U.. Cikgu nih.. keje mulia.. keje terjamin..” aihh.. tu yg aku xmo dengar tuh.. balik2 ulang ayat sama.. n ayat tu.. ada ag sampaila hari tibanya.. Pendaftaran pelajar baru Ambilan Julai 08.. dalam kete masa on dway g maktab pon .. Hmmm.. mak2.. nway… thanks a lot.. cuz.. almost everythng she did.. ape2pon laa..dia nak yg terbaik tuk anak dia..
My mum... sama x muke kitorg..??hee..
PART 4

Suasana di perkarangan pintu masuk IPKT agak sesak.. dan meriah dengan suasana ibu bapa yang datang hantar anak masing2 untuk pendaftaran. Dan aku.. still xberperasaan… nak melangkah ke dunia study lagi.. pulak dibidang perguruan.. Hmmmm…

“Dik.. dik… jangan pijak rumput.. ”

Huahh..?? Gape au kak ni…
“Iye.. apa dia kak…?”

“Kenapa xpakai baju kurung putih dan kain hitam seperti dalam kertas yg diposkan tu..?”

“Umm…. Hari ni ke kene pakai…? Sekarang ke..??”

“ Iye.. sekarang..”

“Tapi baju2 saya lam beg.. tak bergosok ag kak.. macamana nak pakai..? berkedut... tudung pun ..lain kali pakai xboleh ke..?”
Maksud aku.. pas masuk bilik.. gosok jap.. baru pakai…

“Xboleh dik.. sebab sepanjang minggu pengurusan.. memang kene pakai baju tu.. Xpe.. bukan adik sorang je yg xpakai baju tu.. ramai gak.. mungkin arahan lam surat tu xjelas.. tapi da suruh tukar dah..”


Aduiii.. terseksa tul… masuk lam tandas.. tukar baju kurung putih.. tudung putih..n kain hitam... Dan kasut..?? Pon kene tukar.. pakai kasut hitam.. itupun lepas masa nak g daftar.. Aduii.. g balik kat kereta.. panasnya.. Masyaallah.. Kasut pulak longgar.. Aduhh.... memang terseksa sgt.. dengan baju yg agak berkedut.. Aaaahhh….! Aku harap bile ada orang tengok aku.. diorang akan pikir.. aku datang dari jauh.. sebab tula.. baju berkedut seribu tu.. Dan…. tudung pon berkedut?? … apa kess…?? Hehe..
Ooowhh..lupe…orang jauuuh…. Haha..

………………………………………………..

Di gim… (Tempat pendaftaran)

Suasana busy gler.. ramai orang .. penuh dengan student2 baru.. Aihhh.. masa ni.. kecut perut aku.. tengok muka student2 baru.. muka genius2 je nih.. Ah sudah… camne nih.. nak compete ngan dak2 pandai nih.. pandang kanan.. pandang kiri..depan.. belakang.. Aiii.. xper2.. sabo.. sekarang gi kat meja pertama pendaftaran dulu.. then pilih baju n sweater.. seterusnya meja untuk unit masing2 pulak.. Nampak semua orang busy anukan borang masing2.. yg xterkira banyaknye.. sampai pening aku tengok..
Di depan aku.. ada sorang awek nih.. tinggi2 orangnye.. muka gabra..Hummm..
(Eh.. dia ni.. nampak gaya macam bekas samseng sekolah ni..tapi nape muka nampak gabra..?)
[ Cut ! ]


Itulah dia.. Rohaiza Adila@Dila.. Orang pertama yg ditafsir oleh aku.. huhu.. Kemudian.. aku kembali anukan kertas n borang yg tersangat banyak tuh.. kene tampal gambar pulak.. alahai.. mana nak cari gam ni..?? Humm.. kat belakang aku.. ada sorang perempuan.. yg sangat2 sibuk sedang susun kertas n borang.. macam xingat dunia.. busy sangat.. rasanya semua kerusi, dia letak kertas dia.. nak susun2.. (atau aku silap orang..? Ehh.. dia la yg busy tuhh..)


Umm… awak..nak gam sikit boleh…??
“Eh.. ye.. ye.. amik.. amik..” (tau2 la kan.. afi cakap dengan halaju camner… )

Itulah.. Wan Nur Afiqah@Afi.. yg bagi aku.. cantik dan agak serius mukanya.. Yang sekarang ni.. merupakan antara manusia yg sangat kelakar dalam dunia nih.. lawak dia tuhh.. kelakar maut.. sampai boleh buat orang sesak nafas.. ape2 jer yg kuar dari mulut dia.. aduh.. memang klakar.. umm.. Afi.. afi..(selingan)

“Ummm… maceh… nah..”
“Aah.. ye..ye..” Sambil menganukan borang2 dia tu..


Alahai.. macam2.. busynye diorang ni.. Pastu kami dikejutkan dengan gambar untuk dibuat kad matrik..
“Hah.. sekarang ker..??” Adui.. dengan panasnya.. kehulu kehilir.. pulak pakai tudung putih.. aku nih.. kalau ngan tudung putih.. konpem2 la xlawa.. muka xcantek ar jadinya.. Alahai.. buruk laa.. gambar kad matrik aku nanti.. dahla.. panas.. berpeluh2.. berkarat muka nih masa tu.. oloh.. da xcantek..


Then, bahagian mendaftar siap..

Aku bergerak ke arah hostel.. untuk pendaftaran hostel pulak.. masa ni aku bertemankan student dari unit pai.. orang kelate.. Hee.. kitorang jalan same2.. n daftar same2.. Kunci bilik diberi.. Ummm..

Siti Aminah O8?

Owhh.. nama blok n nombor bilik.. Then.. dengan konfirm dan konfiden.. aku bergerak.. pusing kebelakang.. dan terus bergerak ke arah blok hostel.. aku nampak hostel.. dan aku menuju ke arah blok tuh..


Dan.. sekali lagi…

“Dik.. dik… nak g mane tu..?”

“Nak cari bilik laa… Siti Aminah 08..” sambil aku baca pada tanda kunci tu..

“Owh.. ni blok laki dik..blok perempuan kat sabelah sana tu..”

Owhh.. yeke.. hehehe.. Ok2.. terkekek2 aku ketawa sorang2.. sambil mencari2 arah ke blok tu..

BLOK SITI AMINAH


Haa.. yang ni la kot bloknya..
aku masuk.. n mencari2.. nombor bilik 08.. Hah.. ni dia.. da jumpe.. senang sangat nak cari..
Aku hulurkan kunci..masukkan..payah la pulak..
Xpe..eden torai sekali lagi..
Aihh.. payah la pulak.. awat nihh..?? Kunci da betul.. no bilik da betul..
Sekali lagi… aku cuba.. dengan gaya cam xpuas ati.. ketung ketang..! Bedebush… aku tarik2 pintu tuh…
TO BE CONTINUED.....


macam muka orang yg xredho jadi cikgu....huhu (dulu) plus perasan ada orang amik gambar masa ni "aihh, salu amik gambar aku!"






No comments:

Target sebelum ke 'sana'